Torbjørn T. Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Har ikkje sjekka utrekninga, men du har ikkje brukt same z. I stad hadde du z = 3 - sqrt(3)i, her har du z = 3 - 3sqrt(3)i. Pass på at du bruker rett. For å sjekke svar kan du ofte bruke Wolfram Alpha. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 9. september 2013 Forfatter Del Skrevet 9. september 2013 Har ikkje sjekka utrekninga, men du har ikkje brukt same z. I stad hadde du z = 3 - sqrt(3)i, her har du z = 3 - 3sqrt(3)i. Pass på at du bruker rett. For å sjekke svar kan du ofte bruke Wolfram Alpha. skal regne den på nytt nå straks! Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 9. september 2013 Forfatter Del Skrevet 9. september 2013 Har ikkje sjekka utrekninga, men du har ikkje brukt same z. I stad hadde du z = 3 - sqrt(3)i, her har du z = 3 - 3sqrt(3)i. Pass på at du bruker rett. For å sjekke svar kan du ofte bruke Wolfram Alpha. Oppgave 8 Finn følgende grenseverdi dersom den eksisterer: lim -> 1/2 2x - 1/ 2x^2 - 3x + 1 Det jeg gjorde var at jeg regnet ut med abc formel for never, og da fikk jeg (x-1) (x-1/2) altså da hadde jeg 2(x - 1/2) / (x-1) (x - 1/2) , som jeg kunne forkorte x - 1/2 med. Da hadde jeg 2/x-1 igjen. som jeg plasserste inn lim 1/2 for. Da fikk jeg 2 / 1/2 - 1 = -4 Er dette riktig? Eller mangler jeg mere regning? f.eks graf osv.. jeg klarte å forsove meg til matte timen idag, så fikk ikke med meg forelesningen vet ikke om jeg mangler noen viktige detaljer! som f.eks asymptote, verdimengde osv. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Det er nesten riktig, du mangler berre ein liten ting: 2x^2 - 3x + 1 = 2(x-1)(x-1/2). Du mangler faktoren 2. Andre ting enn utrekninga treng du ikkje. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Det er nesten riktig, du mangler berre ein liten ting: 2x^2 - 3x + 1 = 2(x-1)(x-1/2). Du mangler faktoren 2. Andre ting enn utrekninga treng du ikkje. Hei, jeg lurer på om jeg har løst denne oppgaven om å finne grenseverdi riktig! oppg 1: Lim x -> uendelig -6x^3 + 2x^2 - 8x + 1 / 2x^3 - 3 . Det jeg gjorde var at jeg delte alle X leddene på det høyeste potensen. altså x^3. og de leddene som hadde x igjen etter delingen, satt jeg at det gikk mot 0. Da hadde jeg igjen , -6 / 2 = -3 Er det riktig svar eller mangler jeg noe mer på å svare? Hvordan vil dere gå fram for å løse lim x -> 0 ( x^2 + 2x / x * cos x) Tusen takk for alle svar! a) komplekskonjugerte til z= - 3 - 2i b) komplekskonjugerte til z= 3i hvis det var dette... Hei, jeg lurer på om jeg har løst denne oppgaven om å finne grenseverdi riktig! oppg 1: Lim x -> uendelig -6x^3 + 2x^2 - 8x + 1 / 2x^3 - 3 . Det jeg gjorde var at jeg delte alle X leddene på det høyeste potensen. altså x^3. og de leddene som hadde x igjen etter delingen, satt jeg at det gikk mot 0. Da hadde jeg igjen , -6 / 2 = -3 Er det riktig svar eller mangler jeg noe mer på å svare? Hvordan vil dere gå fram for å løse lim x -> 0 ( x^2 + 2x / x * cos x) Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 1. Riktig. 2. Del på x i teljar og nemnar, so går resten av seg sjølv. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 1. Riktig. 2. Del på x i teljar og nemnar, so går resten av seg sjølv. Om jeg deler 2. på x^2 , så har jeg igjen. Så har jeg i telleren 1 + 2/x * cos 1/x og i brøken har jeg 1/x Vil det si at 1 er svaret? Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Om jeg deler 2. på x^2 , så har jeg igjen. Så har jeg i telleren 1 + 2/x * cos 1/x og i brøken har jeg 1/x Vil det si at 1 er svaret? jeg regna lim x -> 5^- 1/x - 5 = 1 / -5 - 5 = 1/ - 10 er svaret? eller er jeg på villspor? fikk samme oppgaven igjen , men bare her så var lim x -> 5^+ , da fikk jeg 1 / 5^+ - 5 = 1/0 = 0, er det riktig? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Om jeg deler 2. på x^2 , så har jeg igjen.Del på x, ikkje x^2. Så har jeg i telleren 1 + 2/x * cos 1/x og i brøken har jeg 1/x Kva meiner du eigentleg her? Oppgåva var ikkje sant? Over skreiv du at du fekk cos(1/x) når du delte på x^2, og det er feil. cos(x)/x er ikkje det same som cos(x/x), du kan ikkje «flytte» ein divisjon inn i cosinusfunksjonen slik. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 jeg regna lim x -> 5^- 1/x - 5 = 1 / -5 - 5 = 1/ - 10 er svaret? eller er jeg på villspor? fikk samme oppgaven igjen , men bare her så var lim x -> 5^+ , da fikk jeg 1 / 5^+ - 5 = 1/0 = 0, er det riktig? Når det står tyder det ikkje at du skal putte inn den positive verdien av a, det indikerer frå kva side ein går mot grenseverdien. Plussteikn tyder at ein nærmer seg grensa frå høgre side, minusteikn tyder at ein nærmer seg grensa frå venstre side. 1/0 er ikkje lik 0. Kva skjer med eit tal når du deler det på eit veldig lite tal? Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Del på x, ikkje x^2. Kva meiner du eigentleg her? Oppgåva var ikkje sant? Over skreiv du at du fekk cos(1/x) når du delte på x^2, og det er feil. cos(x)/x er ikkje det same som cos(x/x), du kan ikkje «flytte» ein divisjon inn i cosinusfunksjonen slik. Beklager for dårlig formulert! Her er bilde av oppgaven: http://bildr.no/view/MnBiZUdM Det er oppgave b) tror du ser det mer klart nå Korriger meg om jeg er feil! Hadde vært bra om du kunne si hva det endelige svvaret er, for da kan jeg bare regne meg fram.. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Slik ja. Bruk gjerne parentesar rundt teljar/nemnar for å tydeleggjere kva som er kva. Framgangsmåten er akkurat det same, og svaret vert faktisk ikkje endra heller, det er framleis 2. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Slik ja. Bruk gjerne parentesar rundt teljar/nemnar for å tydeleggjere kva som er kva. Framgangsmåten er akkurat det same, og svaret vert faktisk ikkje endra heller, det er framleis 2. takk det til! på oppgave c, kan jeg sette alt under samme brøkstrek? med x-1 som nevner? var regelen om det blir 0 både i telleren og nevneren, når du setter inn x verdi, vil det si at vi kan faktorisere? eller holder det med at nevner er 0? for jeg får teller er 1 og nevner 0 men kan jeg egentlig bare ta x^2 - 3x^2 - 2 = -2x^2 - 2 for telleren siden de har samme nevner? Endret 18. september 2013 av cenenzo Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 takk det til! på oppgave c, kan jeg sette alt under samme brøkstrek? med x-1 som nevner? men kan jeg egentlig bare ta x^2 - 3x^2 - 2 = -2x^2 - 2 for telleren siden de har samme nevner? Ja, men pass på forteikna, er feil det siste du skreiv der. var regelen om det blir 0 både i telleren og nevneren, når du setter inn x verdi, vil det si at vi kan faktorisere?Faktorisere kan du gjere uavhengig av kva verdi du får når du putter inn x, dei to har ikkje noko med kvarandre å gjere. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Ja, men pass på forteikna, er feil det siste du skreiv der. Faktorisere kan du gjere uavhengig av kva verdi du får når du putter inn x, dei to har ikkje noko med kvarandre å gjere. på oppg c) kom jeg iallefall fram til 0 som svar. betyr det at det ikke er noen grense verdi og at det er uendelig? men ooppg d og e) hva gjør jeg siden det står 5^+ og 5^- ? hva betyr det? at det er negativ 5 og positiv 5? men samme framgangsmåten? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 på oppg c) kom jeg iallefall fram til 0 som svar. betyr det at det ikke er noen grense verdi og at det er uendelig?Null er feil svar. Hint: faktoriser og bruk konjugatsetninga på nemnaren. Det er heilt greit å få null som grenseverdi, det er om nemnaren går mot null at grenseverdien ikkje eksisterer (går mot uendeleg). men ooppg d og e) hva gjør jeg siden det står 5^+ og 5^- ? hva betyr det? at det er negativ 5 og positiv 5? men samme framgangsmåten? Eg svarte på dette lengre oppe og, det handler om kva side ein nærmer seg 5 frå. Dette står vel i læreboka? I dei oppgåvene har det betydning for forteiknet til svaret. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Null er feil svar. Hint: faktoriser og bruk konjugatsetninga på nemnaren. Det er heilt greit å få null som grenseverdi, det er om nemnaren går mot null at grenseverdien ikkje eksisterer (går mot uendeleg). Eg svarte på dette lengre oppe og, det handler om kva side ein nærmer seg 5 frå. Dette står vel i læreboka? I dei oppgåvene har det betydning for forteiknet til svaret. i starten av oppg c, trekker du den sammen? for jeg får 2x^2 + 2 / x - 1 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 1-3 = -2, so du får (-2x^2 + 2)/(x - 1). Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 1-3 = -2, so du får (-2x^2 + 2)/(x - 1). c oppgaven kom jeg fram til - 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå