Gå til innhold

Lære å kaste?

Anbefalte innlegg

Trådtittelen sier det meste.

Har i over et halvt år jobbet med å få i stand formen, men det er fortsatt en ting jeg sliter med... kasting

Bare det å spille slåball blir vanskelig. Prøver å kaste ballen inn, men den går bare rundt 15 meter. Kunne nesten vært raskere å bare springe inn med den :/

Noen som har forslag til øvelser og slikt? Er vel ikke generelt svak tenker jeg, men kaster ting generelt lite da....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ofte dere får behov for å kaste ting? Selv er jeg ganske god til å kaste (i hvert fall små steiner, ikke like god med ball), men jeg får ekstremt sjeldent brukt for det.

Jeg så forresten en dokumentar om dette en gang i tiden. Der samlet de flere hundre skoleelever, stilte de opp på en linje og lot alle kaste en ertepose så langt de kunne. Guttene fikk blå poser, jentene rød. Det var overraskende stor forskjell på gutter og jenter, og selv om armstyrke og eksplosivitet er viktig så lå den største forskjellen i teknikken. Øvelse gjør mester!

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Dette har jeg også interesse av. Har kastet som en jente hele livet, trodde alltid det var noe man enten kunne eller ikke kunne. Men vennene mine som eide idrettsdagen med 60 meter liten ball må jo ha lært det et sted, de også.

Mnjaa. Jeg har alltid kastet relativt langt, men har aldri øvt på det direkte.

Lenke til kommentar

Hvis man leser førsteinnlegget, virker det tydelig at det er snakk om kast i forbindelse med sport som slåball.

Det er vel kast av litt av hvert, ball, småstein, snøball... you name it :)

Kanskje det er snakk om mengdetrening, men det hadde vel sett rart ut om jeg stakk ned i fjøra bare for å kaste stein ut i havet :/

EDIT: Det med slåball var fordi at det først og fremst er i gymtimene at jeg innser hvor dårlig kasteevnene mine er. Ellers er det et problem jeg fint klarer å leve med noen lunde.

Endret av pederlh
Lenke til kommentar

Selv har jeg alltid sett på proffene for å lære meg ting. Nå har jeg alltid vært god på å kaste, men om jeg skal lære meg noe nytt så studerer jeg alltid de som virkelig kan det på f.eks YT. Se hvordan armen beveger seg, hvordan kroppen beveger seg osv :)

Lenke til kommentar

Teknikk og kraft. Dei eg har observert, som kastar kort, manglar begge delar. Det ser ut som dei ikkje har den naturlege teknikken inne, samt at dei brukar lite krefter. Det ser meir ut som dei dyttar gjenstanden fram.

Du er kanskje redd for å kaste hardt. Det er mogleg å kaste så hardt at det kjennes ut som du strekk noko i armen, så det er kanskje ei grense du ikkje har funne og held ubevisst igjen. Korleis er det med liknande rørsler? I slå med hammar, slegge, svinge eit balltre? Går det generelt sakte?

Finnes ein del instruksjon på det å kaste langt, mest i samanheng med idrett:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...