Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alkohol inntak, hvor mye drikker dere?

Thomasas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 5 år senere...

promillen på alkohol inntak variere fra person til person så hvis du vil vite om det er farlig så burde du kjøpe promilletester og teste deg selv og se hvor høy promille du har så finner du ut av det, andre ting som er viktig for å bli full er ikkje spise mye før du drikker, det er umulig for meg å bli full når jeg har spist for 2 timers siden eller mindre, andre ting du kan gjøre er å ta shots istedenfor å blande ut og selvfølgelig til mer prosent du drikker til fortere full blir du, jeg har selv shottet 47% og det virker veldig bra men du klarer ikkje shotte så mye av det, og jeg vil ikkje si at å drikke øl eller cider er bra for å bli full siden det er så svakt at det bare fyller magen din sånn at du ikkje klarer å drikke like mye, i hvertfall gjør det det med meg. jeg blir full på ca 0,3-0,4 liter 21% men jeg er 63 kilo og 18 år så ikke så overraskende. jeg vil også si at det er forskjell på hvor full folk føler seg med promille jeg kan ha 1 i promille og være full mens du kan ha 1 i promille og bare være tipsy 

Endret av tord58
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig individuelt. Opplevelsen av rus påvirkes av dagsform, matvaner, generell helse/kroppsvekt, toleranse, været, tidsperspektiv, psykososiale forhold, forventning og sikkert mange andre ting jeg ikke kommer på nå. Og ikke minst grunnen til at man drikker, kjedsomhet, glede, feiring av noe spesielt, alene eller i lag, med kjente eller ukjente, sorg, depresjon.

Det har vært kvelder jeg har drukket 6 x 0.5 l øl eller 3-4 drinker med whisky/pepsi max, eller noen glass vin og vært fornøyd med det, og det har vært andre kvelder jeg har drukket 12-15 x 0.5 l pluss litt whisky, eller en hel 0.7 l med whisky pluss litt øl, eller nesten en 3 l dunk vin, og fremdeles ikke blitt kanon. Det spørs på de ovennevnte faktorene. Noen ganger har jeg drukket mye og følt meg i kanonform, hatt en suveren kveld på byen, og kanskje alene også, men andre ganger kan jeg ha drukket mye og hatt det skikkelig kjipt, eller oppført meg dumt på byen, ikke i from av bråk, men bare generelt. Det har generelt vært lettere å kontrollere adferd når jeg ikke har drukket så mye.

Dette med promillekalkulator er en fin ting å bruke, synes jeg. En typisk kveld for meg har vært (drikker ikke lenger nå): Start 17:00, slutt 03:00 (eller kanskje litt senere, men små mengder). 10 enheter sterkøl 0,5 l 5.5%, ca 5 enheter brennevin 0.4 l 40%, og litt søt likør, 5 enheter 15%. Over tidsperspektivet jeg beregnet ser det ut som jeg skal ha hatt 3 promille ved slutt. https://www.promille.no/promille-kalkulator/

Jeg brukte denne kalkulatoren det siste året for å samkjøre graden av rus med inntaket. Altså for å måle hvor mye jeg tålte, så det ikke skled helt ut. Dét var en fin start for å lære å begrense alkoholbruken og skadeeffekten. Over tid, så prøvde jeg heller å begynne å drikke litt senere, eller avslutte tidligere, for å oppnå høyest mulig promille på kortest mulig tid, men også lavest mulig promille med tanke på skadebegrensning. Da også for å ha det mest mulig gøy på den kortest mulige tiden, altså få "gjort det man skal", så og si, så man ikke driver og drikker over lange tidsperioder. Da øker også sjansen for at humøret når et bunnpunkt, og man havner inn i en depresjon i rusen, som kan ødelegge og forsterke den negative rusopplevelsen. Da begynner man så smått å frykte å drikke, og man prøver hardere på å kontrollére følelsene neste gang man drikker. Men med mindre man tar grep for å begrense alkoholinntaket og helst tidsperspektivet, så er det nesten umulig å kontrollere følelsene under rusopplevelsen.

Så må man prøve å se livet i perspektiv og være ærlig med seg selv. Føler du at alkoholbruken har en skadelig effekt på ditt liv? Hvor er du generelt på vei, og har alkoholen en medspillende rolle i din livsretning? Jeg er av en sånn oppfatning at alt kan brukes eller misbrukes. Så lenge man ikke har noen skadeeffekt av noe, så er det ok å bruke, men bare så lenge man er klar over sin egen livssituasjon. Ellers er det uansvarlig. Det er det samme med mat, mennesker man har rundt seg, trening, jobb, stress, alt mulig. Man må prøve å balansere alt.

Litt om WHO og skadelige mengder alkohol: https://no.wikipedia.org/wiki/Alkoholenhet

Anbefalt forbruk

Ifølge Verdens helseorganisasjon responderer menn og kvinner fysiologisk forskjellig på alkohol, og høyt forbruk gir ulike helsekonsekvenser. WHO definerer storforbruk for kvinner som 14 alkoholenheter per uke, og for menn som 21 alkoholenheter per uke. Over dette forbruksnivået er det forhøyet risiko for helseskader som organskader.[trenger referanse]

14 enheter alkohol tilsvarer: 9,2 halvlitere øl i uka eller mindre enn 1 ½ halvliter om dagen. 2,8 flasker vin i uka eller en knapp halv flaske vin hver dag.

21 enheter alkohol tilsvarer: 13,9 halvlitere øl i uka eller 2 halvlitere øl hver dag. 4,2 flasker vin i uka eller en drøy halv flaske vin hver dag.[2]

Men tilbake til din situasjon: Så med tanke på din situasjon, så ville jeg først lurt på hva grunnen til bekymringen var? Er det fordi ho bare bryr seg om din generelle helse? Eller er det fordi ho bekymrer seg om hvordan du oppfører deg når du blir full? Eller andre grunner?

Det virker jo ikke som det er noe problem for dere, bare en generell bekymring, noe som er bra, for det leder til refleksjon over situasjonen. Håper dere får pratet ut om det og blitt enige om hva som eventuelt er problemet, hvis det er noe problem overhodet.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...