Gå til innhold

Dårlig kvalitet på lagringsmedier


ajoar

Anbefalte innlegg

Jepp, der ble mine rimelige Rimax cd-r plater uleselige :cry: etter 1 år i hylla!! Masse mp-3 filer og filmer er dermed borte. Ergelig. Platene var ikke brent med høyere hastighet enn det de skulle tåle.

 

Verbatimplatene mine har jeg aldri hatt problem med, men kanskje det er et tidsspørsmål.....

 

Klok av skade har jeg valgt å legge inn alt av essensiel data tilbake på egen HD for lagring der. Jeg vet at cd-er /DVD ikke er evigvarende, men mer enn 1 år bør enn da kunne forlange.

 

Så til poenget: I et hav av merker på CD og DVD, billige og ikke billige er det i en del tilfeller svært viktig å vite hvilke plater jeg skal velge med best mulig holdbarhet når man lagrer dem i cd-hylla. Pris blir da ikke så vesentlig. Bilder og filmer vil en jo beholde en tid, og jeg vil ha en cd eller dvd plate som ivertfall holder noen år!!! Finnes de ????

For vanlig bruk er de rimelige platene greie nok, men jeg trenger også plater som VARER LENGE :wink:

 

HW.no skulle hatt egne anbefalinger av CD/DVD plater for langtidslagring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en del søk på nettet fant jeg følgende anbefalinger i div forum:

 

- Kodak

- Ritek

- Taiyo Yuden Corporation

- Mitsui Chemicals

- Mitsubishi Chemicals

- RICOH og RITEK.

 

Ser at en del Verbatim plater ikke er produsert av Mitsubishi, og disse bør en styre unna.

 

Ser også ut som om Kodak stoppet sin produksjon av cd plater i 2001.

Ritek produserer også cd-r for TDK.

 

http://www.cdrinfo.com/Sections/BurnersCor...ediaQuality.asp

http://forums.afterdawn.com/

 

Tja, ble vel litt klokere kanskje....... :-?

Lenke til kommentar

Jeg har også en CD-samling jeg er litt redd for. Har tenkt å bruke harddisk til backup heretter bare jeg får råd til en stor nok.

  • Levetiden på HD'en er mange mange år dersom du bare bruker den til backup i blandt, mens CD/DVD-platene blir uleselige etter få år. Harddisken er svært enkelt å få oversikt på. CD/DVD blir fort uoversiktelig hvis du leter etter noe i bunken på 160GB/0,65GB/plate = 246 plater. Harddisken kan enkelt oppdateres med nye versjoner av filer/programmer etc. mens CD-platene kan du bare legge til nye versjoner på nye plater. Det fører også til mer uoversiktlighet.
Lenke til kommentar
Mye fornuftig.

 

Som om jeg skulle sagt det selv. Etter å ha kjøpt, brent ut, og kategorisert et sted mellom 700-1000 CD'er, er jeg lei. Jeg kjøpte DVD-brenner, i håp om at det skulle minske litt på mengden, men nei..

 

Harddisker, derimot.. det er helt fantastisk digg å slippe å rote rundt i fem forskjellige CD-skuffer og tre 96-platers CD-mapper for å finne frem akkurat den filmen, eller akkurat den mp3'en. Mye bedre å bare gå inn på /filserver/c/mp3/ :)

Lenke til kommentar

Jepp, cd og dvd for langtidslagring er risikofylt!!!

Feriefilm både video og bilder, musikk, ja alt det en er "redd for" skal liksom bare forsvinne etter 1-2 år. Pokker heller, LP plater fra 80 tallet som en møysommelig har digitalisert og brent....... jaggu om jeg vil miste det !!

 

Nix, tror jeg også går for HD lagring. Så får jeg heller brenne ut litt nå og da ved behov :yes:

 

Håper at produsentene etterhvert kommer opp med et virkelig holdbart lagringsmedie.

Lenke til kommentar
Jepp, cd og dvd for langtidslagring er risikofylt!!!

Feriefilm både video og bilder, musikk, ja alt det en er "redd for" skal liksom bare forsvinne etter 1-2 år. Pokker heller, LP plater fra 80 tallet som en møysommelig har digitalisert og brent....... jaggu om jeg vil miste det !!

 

Nix, tror jeg også går for HD lagring. Så får jeg heller brenne ut litt nå og da ved behov :yes:

 

Håper at produsentene etterhvert kommer opp med et virkelig holdbart lagringsmedie.

 

Cder er holdbare, men folk nekter jo å kjøpe noe annet enn det billigste skrapet de finner "det haer er jo like bra som verbatim/tdk, har ikke hatt en eneste feilbrenning jeg", er det vanligste argumentet, så sitter de der med ubrukelige cder ett år senere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Mye fornuftig.

 

Som om jeg skulle sagt det selv. Etter å ha kjøpt, brent ut, og kategorisert et sted mellom 700-1000 CD'er, er jeg lei. Jeg kjøpte DVD-brenner, i håp om at det skulle minske litt på mengden, men nei..

 

Harddisker, derimot.. det er helt fantastisk digg å slippe å rote rundt i fem forskjellige CD-skuffer og tre 96-platers CD-mapper for å finne frem akkurat den filmen, eller akkurat den mp3'en. Mye bedre å bare gå inn på /filserver/c/mp3/ :)

 

Bruker hd til mp3, men til filmer og slikt synes jeg dvd er best, er ikke noe problem å holde orden om du har ett skikkelig system, og det er litt ork med mange disker også, må enten ha flere maskiner eller ett veldig stappa kabinett.

 

Edit: I tillegg så kan disker kræsje også, og da mister du mye av gangen, plater holder lenge om du er forsiktig med de, og har de i skapet, så jeg synes de egner seg best til ting man sjelden bruker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, HD'er kan også kræsje. I bunn og grunn finner en nok aldri noe som er 100% sikkert.

Men i jungelen av produsenter på cd/dvd plater vil man gjerne vite hva som er "kremen" :-)

 

Hvis jeg ikke husker feil så var det en test på TV2 en gang eller var det NRK ??.., en kodak plate hadde ligget ute i det fri utsatt for vær og vind ca en uke, den var like hel da de prøvde den. De andre merkene måtte gi tapt. Tja men nå får en ikke kjøpt kodak plater mere...... :shrug:

 

Kom gjerne med forslag til cd'er dere har som har holdt i årevis.

Verbatim ser ut til å være et merke som når høyt opp.......

Lenke til kommentar

For langtidslagring er ikke harddisk spesielt bra. Det er vanskelig å forutse når en harddisk vil krasje, og når den har krasjet, er det vanligvis umulig å få ut noe som helst fra den. CD/DVD av god kvalitet (Verbatim/TDK ol) vil vare mye lenger, og om man tester dem i ny og ne, vil man merke om de blir vanskeligere å lese, slik at man kan kopiere dataene til et annet medium. Jeg kan fortsatt lese Sony CD-R-platene (forøvrig gull, ikke sølv) jeg brant for ca 10 år siden. Disse har stort sett ligget i coveret, utenfor sollys.

Lenke til kommentar

Jeg gikk over ifra CDplater til hardisker i mars iår var det vell. CDplatene virker ,men det er bare det at jeg synes det er slit og rote så sinsykt etter den CDplaten jeg vil ha. DVDbrenner tenkte jeg på ,men det blir like mye etterhvert. Har jo 3stk 224 mapper med plater og de bare står og samler støv.

Lenke til kommentar

Har akkurat testet en haug med gamle cder. Fant ut at Samsung platene mine (produsert av Plasmon) ikke skulle være så bra, men hadde ingen feil på de. Får håpe de duger brukbart en stund, har sykt mange liggende...

 

Tok så å testet mange gamle plater. Mmore, rimax, ritek, noname, smartbuy, sony, verbatim, viastar, traxdata,.... Fant veldig lite feil på de. Speeden gikk gjerne litt ned på slutten, men i de fleste tilfeller ingen C2 feil :)

 

Har lest litt, og funnet ut at Taiyo Yuden er veldig bra, og stort sett alt som er prod i Japan er bra. Tror 50 spindelen fra Plextor er TY, men ikke helt sikker. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

 

Stort sett alle platene mine har ligget i cd-vesker, så de har ikke blitt utsatt for lys/fukt. Sikkert litt av grunnen til at jeg hadde veldig lite feil. De eldste platene er 4 år gamle, men ingen trøbbel med de. Dette var billigmerker og noname; produsenter jeg ikke har hørt om før.

Lenke til kommentar

Men her i huset skal ny Seagate HD anskaffes som backup, og brukbare cd/dvd'er.

Har i mine 13år med data aldri opplevd krasj med Seagate diskene.

Aldri mer rimelige cd plater ivertfall!

 

Vel, jeg har tre seagate disker liggende her på jobb som er døde... Har ellers hatt en fem-seks disker til fra samme produsent som helt uten videre har tatt kvelden... Personlig bruker jeg nå bare WD... seagate diskene er blitt bilderammer... :lol:

 

billig- cd-er kan fint brukes til musikk i bilen og flytting av data, men ikke til å lagre ting på! :yes:

Lenke til kommentar
Har akkurat testet en haug med gamle cder. Fant ut at Samsung platene mine (produsert av Plasmon) ikke skulle være så bra, men hadde ingen feil på de. Får håpe de duger brukbart en stund, har sykt mange liggende...

 

Er det de Samsung DIGITall 48x platene på spindel som psdata selger du har? Disse har jeg brent 2-3 spindler av det siste året så jeg håper det ikke er de du mener. Vil jo tro at et merke som samsung skulle være litt mer kvalitet en noname-cd`er.

Lenke til kommentar
...føler med deg "cof", ergelig når ting og tang bare "sklir unna"  :cry:  

Men her i huset skal ny Seagate HD anskaffes som backup, og brukbare cd/dvd'er.

Har i mine 13år med data aldri opplevd krasj med Seagate diskene.  

Aldri mer rimelige cd plater ivertfall!

 

det var en seagate disk men den virker fint nå

Lenke til kommentar

Viktige ting lagres vel helst i to versjon på harddisker (som helst ikke er på samme sted). Hvis den ene ryker må en skynde seg å kjøpe ny - ellers så er en jo like langt.

 

Kanskje det går an å samarbeide med en venn om å lagre en backup på den andre sin maskin? Feriebilder og slikt er vel det enkleste å spre til famile og venner.

 

Personlig har jeg alt viktig data på 2 harddisker (dog i samme maskin) - noe som er litt dumt hvis den blir stjålet. Cd og dvd er jo litt mye strev å teste hvis en har mange av de..

Lenke til kommentar
Har jo 3stk 224 mapper med plater og de bare står og samler støv.

 

Bare porr eller? :D

leste nylig noen bemerkninger i søppelpostingen angående en eller annen samling

 

tror forresten jeg stikker på elkøp i dag og kjøper dvd-brenneren til liteon. har lyst til å migrere fra cd-bunkene mine (spare det essensielle + ha backup av cdrip osv. har det meste også på hdd, så det bør gå rimlig kjapt. verbatim og plextor har jeg god erfaring med, mmore tåler ikke røff behandling i bil osv. osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...