DenSinte Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Hei. Jeg vet ikke om dette ble lagt inn i rett kategori, men det omhandler lover. Jeg bor på en hybel der hybelverten er veldig glad i å komme inn på hybelen hele tiden, og i morges våknet jeg til en kjeftemelding fra hybelverten da hun hadde vært inne på mitt private rom på hybelen. Etter det jeg har hørt skal hybelvert gi beskjed hvis hun skal inn på hybel, spesielt på det private rommet, men jeg finner ingenting om det, og jeg kan jo ikke bruke det mot henne om det ikke eksisterer, så jeg lurer på om det finnes en slik regel? Og om så, hvor finner jeg den? Jeg har lest gjennom Lovdata.no, og det eneste jeg fant der var at hybelvert måtte gi beskjed på forhånd om det skulle foregå arbeid inne på hybel, og hvis arbeidere skal inn dit. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Bor hybelverten i samme leilighet? Eller låser hun seg inn uten å si ifra? Lenke til kommentar
DenSinte Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Hybelverten bor i nabohuset, men hun har enda ikke kopiert opp nøkler, så vi som bor der har enda ikke fått nøkler, så hun går inn og ut av huset uten å si ifra. Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Enkelt skaff deg nøkkel lås, en lås til låsen så får du nå slutt på det tullet. http://www.clasohlson.com/no/Sikkerhetsl%C3%A5s/31-4069 Lenke til kommentar
DenSinte Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Joda, men har jeg rett til det? Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 (endret) Joda, men har jeg rett til det? "Men utleieren kan ikke uten avtale låse seg inn i leiligheten etter eget forgodtbefinnende." http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Harutleieradgangleiligheten.aspx Endret 31. august 2013 av Fjellvåken 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Så lenge kontrakten ikke sier annet, har hun absolutt ikke lov til det. http://www.boligjegeren.no/Nyttig%C3%A5vite/Tips/Utleiersoml%C3%A5serseginn.aspx http://freak.no/forum/archive/index.php/t-217743.html Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Jeg hadde også sagt ifra at hvis det ikke slutter, byttes lås for utleiers regning. 2 Lenke til kommentar
DenSinte Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Det står ingen ting i kontrakten om at utleieren har rett til å gå inn på hybelen i det hele tatt. Så nå tror jeg at jeg har henne. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 (endret) Huseier har lov til å ta seg inn i utleieboligen hvis h*n oppdager brann, lekkasje og lignende ting som må takles umiddelbart for å begrense skader. Ellers skal det gis beskjed, og ikke bare "jeg kommer bort om en halvtime". Det skal passe for dere også, og man skal ha flere dagers, gjerne en ukes, varsel. Endret 31. august 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Etter det jeg har hørt skal hybelvert gi beskjed hvis hun skal inn på hybel, spesielt på det private rommet, men jeg finner ingenting om det, og jeg kan jo ikke bruke det mot henne om det ikke eksisterer, så jeg lurer på om det finnes en slik regel? Og om så, hvor finner jeg den? Jeg har lest gjennom Lovdata.no, og det eneste jeg fant der var at hybelvert måtte gi beskjed på forhånd om det skulle foregå arbeid inne på hybel, og hvis arbeidere skal inn dit. Det er sannsynligvis denne du har funnet: http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#5-6 § 5-6. Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. Denne har tittelen "utleierens adgang til husrommet" og er sammen med § 10-2 om visning før man flytter ut, de eneste paragrafene som regulerer andres tilgang til rommet. Jeg er ikke jurist, men man må vel tolke dette som at § 5-6 betyr at utleier kun har tilgang for tilsyn, vedlikehold og lovlige forandringer, og med melding i rimelig tid. Å bare komme inn uten forvarsel er underforstått ikke lov. At det ikke er lov å buse inn på soverommet til folk som sover burde være unødvendig å spesifisere i husleieloven, i enkelte tilfeller vil det kunne rammes av straffeloven... 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Husk at du er nok tjent med å prøve å holde et godt forhold til utleier likevell, er mye helvete som kan oppstå hvis ikke. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 (endret) Hybelverten bor i nabohuset, men hun har enda ikke kopiert opp nøkler, så vi som bor der har enda ikke fått nøkler, så hun går inn og ut av huset uten å si ifra. Hmmm: Det kan se ut til at husrommet strengt tatt ikke er overlevert. http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#map002 Kapittel 2. Overlevering og krav til husrommet§ 2-1. Tidspunkt for overlevering Utleieren skal stille husrommet med tilbehør til leierens disposisjon til avtalt tid. Er ikke annet avtalt, regnes overlevering for skjedd når leieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet. Leieren kan nekte å overta husrommet dersom det er i vesentlig dårligere stand enn leieren kan kreve etter avtalen og bestemmelsene i dette kapittel, og overlevering skal i så fall ikke regnes for skjedd. Er overleveringstidspunktet ikke fastsatt i avtalen, kan leieren kreve å overta bruken av husrommet ved tredje månedsskifte etter at avtalen ble bindende. Strengt tatt burde du vel verken bodd der eller betalt leie før du har mottatt nøkler. I tillegg til at det er en klar mangel ved husrommet at utleier tar seg inn ulovlig og krenker privatlivets fred, er det også en mangel at du ikke kan låse døra og sikre dine eiendeler. Hvorvidt det er nyttig å ta tak i dette er et annet spørsmål, men kan muligens benyttes til å komme seg ut av leieforholdet på dagen, § 2-12. Heving av leieavtalen om du ønsker det? Igjen: Jeg er ikke jurist. Endret 31. august 2013 av Svinks Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. juli 2022 Del Skrevet 17. juli 2022 Peres skrev (14 minutter siden): Vet dere hva en hybelvert er? Og særlig i barnevern sammenheng. Dette er ikke noe vanlig hybel utleie. Det er særlig grunn til at man skal få hybelvert tiltak og tror derfor forholdene er slik som beskrevet her. Ta opp med hybelvert og barnevernet for å finne ut av hvordan oppfølgingen av deg på hybel skal foregå Hybelvert er eit anna ord for huseigar eller husutleigar. At barnevernet og studentsamskipnadar også bruker hybelvert som ein yrkestittel gir ikkje grunnlag for å anta at det her dreier seg om eit av få leigeforhold som har unntak frå husleigeloven. Dersom trådstarter hadde hatt eit slikt leigeforhold som ikkje følger husleigelova så ville trådstarter vite om det ettersom det då vil foreligge eigen avtale eller vedtak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå