Gå til innhold

Instrument rør, noen som kan dette?

Anbefalte innlegg

Skal lage tubing på jobben, det dreier seg om instrument luft, jeg har sett på uniten at det blir endel bender.

Jeg har ikke gjort dette før og lurer på hvordan jeg skal finne ut hvor på røret bøyene skal være og hvor mange grader de skal være, og ikke minst hvordan man best mulig kan bestemme retningen bøyen skal gå i.

Har søkt endel på nettet, da finner jeg bare teknisk dokumentasjon og ingen rent praktisk gjennomgang for og bestemme seg for hvor og hvordan bøyene skal se ut.

Mange takk til ekspertene som kan svare eller lede meg inn på riktige sider på nettet.

MVH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber skjeldent med det, men her er noen kjappe:

- For å få klemhylsa til å bli komprimert skal du følge instruksjonene gitt av levrandøren. Standard er somregel at du bunner i fittingsen, setter strek over nut og tubing, og trekker 1 + 1/4 (evt 1 + 1/8) etc. Hardere gods som 6mo skal snugtites, dvs at du førtrekker til du ikke klarer å bevege tubingen før du tar de 1 + 1/4 rundene. (Her syndes det mye)

- Les igjennom brosjyren til fabrikanten av fittingsene/nettsiden, ( fx gyrolok, swagelok, parkerlok) + youtube.

- Du skal sette pressringene mot ett hardere material enn det fittings og rør består av, mao det er ikke godt nok å trekke dem opp samtides som du monterer. Her skal du bruke tolker av herdet gods.

- Grovere tubing skal trekkes hydraulisk, husker ikke hvor stor diameter, mener det er 3/4". (gjengene takler ikke fx 1 1/4 turn)

- Det er tabeller over hva minsteradie for bøying på forskjellig rørdiameter. (til grovere rør, til større radie på bend)

- Hastverk er lastverk ved bruk av rørkutter, fører bare til at du komprimerer hele røret og ødelegger kniven.

- Grader utvendig og innvendig og kjør igjennom rensesvamp med trykkluft.

- Sjekk alltid at hylsene er der, og ligger rett veg. (sett dem en etter en på røret, ikke prøv å tre alt sammen på røret i en gang.)

Lenke til kommentar

Rigrid rørbendere er gode om man snakker litt dimensjoner på rørene som skal bendes. Man får slike sett som man monterer på skrustikker, eller større sett som fungerer litt som en motsatt biljekk (med huydraulisk pumpe)

Du nevner fremdeles ikke hvilken diameter det er på røret som du skal bende,. Og ting du nevner fra brosyren går da mye på hvordan du skøyter rørene (dette er litt viktig at blir gjort skikkelig!!). Så jeg skjønner ikke helt greia di her.

Og når det kommer til hvor på røret bøyene skal være :tease: etter min logikk blir det vel slik at du må planlegge en slik jobb.. Måle opp notere ned (tegne opp) og planlegge den lengden du skal ha på rørene og ikke minst hvor du skal legge rørene.. Da blir det lettere å planlegge hvordan du skal bøye dem også.,

(la oss ta et lite eksempel) vanrett fra kompressor 133cm, så eventuelt loddrett 15 cm, tilbake til vannrett 40 cm, loddrett 15 cm (for å ungå et hinder), vannrett 200 cm til forbruker... Kan umulig se for meg at det er noe problem å bøye røret 90grader, og det blir jo uansett maks bending du egentlig behøver på røret når du likevel må skøyte det.

(kompressor)_________ _________(forbruk)

|__hinder__|

x x

U see?

Ved en an x'ene på hinderet der, tror jeg at jeg ville ha sørget for at ene av de to endene var noen cm lengre nede enn andre, og montert på en ventil for drain.. Men det kan jo hende det er montert i systemet allerede (kompressortank)... Ikke vet jeg... Er det snakk om et langt rørsystem med masse bøyer osv. kan det likevel være lurt å ha en drain valve en litt strategisk plass i selve rørsystemet, slik du lett kan kvitte deg med kondens.

Tror ikke du trenger å henge deg for mye opp i hvor mange grader du skal bøye røret eller ikke (nå vet ikke jeg vilket system denne arbeidsluften skal brukes på da!! Slik det er sagt!! Men det virker jo ikke som du er helt stø på dette, og da er det vel neppe snakk om et luftsystem som styrer LNG-ventiler)... Bare ikke bend røret så mye at du struper hele driten..., da blir sjefen din helt sikkert dødsinponert over deg!! :rofl:

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

takk for svar, målet er jo minst mulig fittings, lønner det seg og bruke ett kobber rør eller lignende som mal kanskje, noen som har erfaring med det?

Har også hørt at om du bøyer tubingen 90 grader blir den ikke mer enn 87 pga at røret bøyer seg litt tilbake.

det får vel gå sin gang, bare og være tolmodig tenker jeg.

Lenke til kommentar

Du bøyer litt over, men det ser du. Bøyer du ikke nok, så bøyer du litt til, er ikke værre enn det.

Minst mulig fittings er jo økonomisk rett, men ikke nødvendigvis den beste løsningen. (vedlikehold o.l). Øv med vanlig tubing, det er jo bare instrumentrør så det er vell s316 du bøyer med tenker jeg.

Men dette lærer du ikke over nettet, få noen til å vise deg hvordan det fungerer på arbeidsplassen, så sparer du mye tid siden du slipper å gjøre feil fra starten av. Tolmodighet er nok det viktigeste når du bøyer tubing, for du kommer til å bøye for tidlig, bøye for seint, bøye feil veg og kappe for kort +++.

• Liker 1
Lenke til kommentar

takk for svar, målet er jo minst mulig fittings, lønner det seg og bruke ett kobber rør eller lignende som mal kanskje, noen som har erfaring med det?

Har også hørt at om du bøyer tubingen 90 grader blir den ikke mer enn 87 pga at røret bøyer seg litt tilbake.

det får vel gå sin gang, bare og være tolmodig tenker jeg.

Som alfred nevner, bare å bøye noen grader ekstra. Dette ser du.

Og dersom du er god nok til å bende rør, og har riktig utstyr, kan du tilpasse hele lengden av røret før du trenger å skøyte det, på denne måten sparer du også penger på fittings. Nøkkelen er god planlegging, tålmodihet og noe øvelse.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...