Andreaz69 Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Hei Forsøker å løse følgende problem: Regne ut ytterdiameter på noe som er på en rull. Innerdiameter, tykkelse på produktet og lengden er kjent. Ønsker å få ut ytterdiameter. Feks hvis man skal spole opp en rull med papir, uten bruk av lengdeteller, bare måle ytterdiameter. Har funnet en ligning der lengden er ukjent, hvis det er noe hjelp. http://www.matematikk.org/oss.html?tid=113033 Og dette ønskes da satt opp i Excel, så alle kjente variabler kan endres (innerdiameter, tykkelse og lengde) så svaret blir ytterdiameter Takknemlig for all hjelp. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Med tykkelse T i A1, ytre diameter D i B1 og rullens indre diameter d i C1 blir formelen fra http://www.matematikk.org/oss.html?tid=113033 i Excelformat =PI()/(4*A1*(B1^2-C1^2)) Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Andreaz69 Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Tusen takk for raskt svar. Hvis jeg legger inn 0,2 (mm) tykkelse, 150 (mm) i B1 og 70 (mm) i C1 blir svaret 0,000223 Til sammenligning blir omkretsen av 70mm 219,9115 Hva gjør jeg feil? Og er det mulig å finne ut D (B1) når alle andre faktorer er kjent? Lengde, Tykkelse og (indre) diameter. Lenke til kommentar
Andreaz69 Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Med 7 cm kjerne, 15 cm ytterdiameter og 0,2mm båndtykkelsr, skal det bli ca ca 72 meter. Derfor jeg ikke skjønner noe av svaret jeg får Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Jeg har bare oversatt formelen du presenterte til Excelsk. Hvorvidt den stemmer og gir mening for tepper og doruller har jeg ikke sjekket, jeg er ikke sterk nok i matte til dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå