Rowdy Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 (endret) Jeg må si, jeg hadde vitterlig "forventet" at man kunne tatt Portrett med RAW. Alle moduser på "feil side av grønn auto" inkludert grønn auto er kun tilgjengelig som jpeg. Edit: Dette er jo allerede godt nevnt ser jeg. Lønner seg å lese hele tråden gjennom sden sist Endret 31. august 2013 av Rowdy Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Hæ? - RAW av, kun JPG Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Hæ? Alle de teite autoprogrammene, herunder grønn firkant, skrur automatisk av Raw - du kan kun skyte i JPEG-modus. Er selv veldig glad jeg slipper disse tulleprogrammene på modushjulet mitt. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Åja... Jeg skjønner jo forsåvidt logikken bak det, da autoprogrambrukerne antakeligvis bare blir forvirret av raw-filer. Lenke til kommentar
Kellendi Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Ja og nei. Eksponeringen er den samme enten man tar raw eller jpg. Det handler bare om hvordan man lagrer informasjonen. Forskjellen er at kameraet også etterbehandler bildene (kontrast, fargemetning etc) før det lagrer, og det klarer du ikke å lagre i raw (Raw er ikke egentlig et bilde, men bare en samling data som må tolkes) Lenke til kommentar
to88he Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 (endret) Åja... Jeg skjønner jo forsåvidt logikken bak det, da autoprogrambrukerne antakeligvis bare blir forvirret av raw-filer. Nei. Det er fordi alle disse ferdigmodusene ofte blir kalt "idiotmoduser" Slik at til og med bestemor skal kunne bruke de. Derfor er det ikke mulig å gjøre opptak i RAW når du er i disse. Jeg tror du har mye å hente på å sette deg bedre inn i blender, lukker og ISO. Fordi det er ikke noe annet enn dette kameraet endrer på i disse modusene. (ja og litt ferdig bilderedigering også) Det handler for det meste om hvordan kameraet prioriterer disse 3 faktorene. Hvis du øver deg på TV, AV og M og stiller ISO manuelt så vil dette sitte i fingrene etter kort tid. Instinktet vil fortelle deg når du trenger å bruke kort/rask lukkertid, stor/liten blender eller treg/kjapp ISO verdi. Endret 2. september 2013 av to88he 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Nei. Det er fordi alle disse ferdigmodusene ofte blir kalt "idiotmoduser" Slik at til og med bestemor skal kunne bruke de. Derfor er det ikke mulig å gjøre opptak i RAW når du er i disse. Uhm - ja. Det var vel også det Shirmah skrev - at nettopp for eksempel bestemor bare blir forvirret av Raw-filer. 2 Lenke til kommentar
to88he Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 (endret) Svarte på feil innlegg tror jeg. Endret 7. september 2013 av to88he Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå