Gå til innhold

Utfordring: 1440p, 10m kabelstrekk langs strømledninger...


-Teddy-

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Satte opp en Dell U2713H i kveld. Har 10m strekk som ligger langs strømledningen, ett med DVI og ett med HDMI. Har brukt de til henholdsvis PC og TV smertefritt fram til i dag.

 

DVI-en var SL, og det viser seg at det kreves DL for 1440p over DVI. SL skal takle 1080p, men ikke hos meg. Det bare flimrer og kutter ved 1080p, det fungerer bare stabilt og bra opptil 1680x1050 over DVI SL. Mistenker at det ikke blir stabilt med DVI DL i 1440p uten en bedre skjermet kabel da, fordi den da bruker omtrent like stor andel av båndbredden ved DL i 1440p som ved SL i 1080p.

 

Plugget HDMI-kabelen i Dell-en i stedet, og fikk 1440p flimmerfritt. Signalet forsvinner imidlertid flere ganger i minuttet, og skjermen går i sleep, før den raskt får bilde igjen. Slo ned til 1080p, og da er bildet stabilt bra igjen uten kutt.

 

Er det fair å anta at problemet skyldes en dårlig skjermet HDMI-kabel fra Clas Ohlson, eller bør man ikke forvente 1440p fra HDMI? Det er 10m Exibel "High Speed HDMI", til 500kr... Lurer på å kjøpe den billigste Argon fra HiFi-klubben i stedet, hvis den er bedre skjermet og støtter 1440p.

 

Innspill før jeg handler meg i hjel på kabler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å skjerme kabelen selv ved å bruke en rull med alu-folie og tre rundt kabelen for å se om det hjelper? Hvis problemet løser seg da er det nok en for dårlig skjermet kabel, og du kan avgjøre hvordan en skal gå videre. Fungerer det ikke kan det også være andre problemer. Har du muligheten til å låne en annen kabel å teste med?

Lenke til kommentar

Hmmm... "Lillebroren" til skjermen min, støtter kun 1080p over HDMI. Hvis ikke skjermen støtter 1440p over HDMI, så burde jeg vel ikke få noe bilde overhodet? Noen sier at man kan det, men at det blir ustabilt - slik som jeg opplever. Dette er skjermen min - U2713H.

 

Kabelen ligger veldig knotete til, så å begynne med aluminiumsfolie bare for å teste er veldig upraktisk – men takk for tipset!

 

Skal teste med en Argon HDMI-kabel senere i dag, får levert den tilbake hvis det ikke fungerer. Om den ikke fungerer, så vil jeg bestille en god DVI-DL kabel. Vil helst bestille fra Norge, ønsker ikke å vente i lange tider.

Lenke til kommentar

@Samye83: Jeg har lest i én test at U2713HM ikke støtter over 1080p på HDMI, men har ikke funnet noen som hevder det på min skjerm. Har googlet det, men ikke funnet noen gode svar. Setter pris på en link, eller hvor du har hørt det fra. :) Skjermen min viser jo 1440p over HDMI, til og med i opptil fem minutter av gangen uten brudd, men bildet forsvinner helt random. Skjermen går da i sleep, før den raskt kommer tilbake igjen. Finner det merkelig at jeg får bilde ved 1440p over HDMI overhodet hvis ikke skjermen støtter mer enn 1080p over HDMI.

 

@arni90: Jeg vet at det er meningsløst mtp bildekvalitet, men tenkte at skjerming allikevel kunne gi høyere sjanse for at signalene kom fram og det ikke ble brudd. Kanskje ikke?

Lenke til kommentar

Har nå lagt opp en Argon Red Edition HDMI-kabel fra HiFi-klubben, og det hjalp iallfall ikke noe. Den ligger til og med ikke langs strømkablene, den ligger nå bare midlertidig strekt midt gjennom rommet. Den er i nærheten av en strømkabel i omtrent én meter.

 

Jeg har ikke klart å finne DVI DL 10m på verken Clas Ohlson, Jula, Elkjøp, Lefdal eller HiFI-klubben. Ukult å skulle bestille en fra nett som ikke fungerer, men det blir vel å prøve det. Noen som har noen varme anbefalninger? Hvis ikke så kjøper jeg bare den eneste 10m DVI DL de har på Komplett.

Lenke til kommentar

Virker som noen som har klart å tvinge 1440p på den skjermen din. Men var med 40hz. Du får gå inn på skjerminnstilligene og se hva du får gjort der.

 

Noen har også oppdatert driver fra dell disken/dvd'en,og ikke skjermkortdriver, mente at de har klart å få til 1440p, og det ble gjenkjent automatisk. Både din skjerm og den som slutter med M har folk klart å få 1440p. Om det er rykter eller sannhet, du får teste ut.

 

Edit: Hva slags skjermkort har du?

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Har lurt på å kjøpe 10m Displayport i stedet for 10m DVI DL, men DP er jo egentlig bare greit med 3m passivt, alt over det skal være aktive kabler såvidt jeg har lest.

 

HDMI-kabelen tror jeg er god nok ja. Det har aldri vært flimmer og etterslep på HDMI, det har kun vært flimmer på DVI SL ved 1080p.

 

Oppdateringshastigheten jeg har kjørt på med 1440p HDMI har vært 60Hz.

Lenke til kommentar

Ser at HDMI-kabelen jeg fikk fra HiFI-klubben er Standard Speed, fordi den er 10m. De kortere utgavene av samme kabel er spesifisert som High Speed. Trodde den var High Speed. Kabelen har ethernet, og jeg antar at den derfor er versjon 1.4.

 

Kabelen jeg hadde fra før av, der bildet også falt ut ofte, var merket som High Speed. Siden dette er et litt jallamerke fra Clas Ohlson så er jeg ikke helt sikker på om den oppfyller spesifikasjonen.

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Although no maximum length for an HDMI cable is specified, signal attenuation (dependent on the cable's construction quality and conducting materials) limits usable lengths in practice.[117][118] HDMI 1.3 defines two cable categories: Category 1-certified cables, which have been tested at 74.5 MHz (which would include resolutions such as 720p60 and 1080i60), and Category 2-certified cables, which have been tested at 340 MHz (which would include resolutions such as 1080p60 and 2160p30).

 

 

DVI-SL kabelen på 10m var fra Biltema og kostet 150kr eller noe slikt, så er mulig at det er derfor den ikke lever opp til spesifikasjonene, og at det har mindre med strømledningene å gjøre...

 

Lurer på om jeg skal kjøpe Displayport eller DVI-DL, har noen av de høyere sjanse for å få frem signalet? Prisnivået er jo det samme hvis man ser på de to jeg nevnte høyere opp, selv om DP helst skal være aktive over 3m...

 

EDIT:

 

Av hva jeg kan se i bruksanvisningen så støtter faktisk ikke denne skjermen mer enn 1080p på noen av tilkoblingene som jeg kan forstå...

 

link se side 11...

 

Hah, jaggu. Ser ut til at de glemte å la den mates med høyere enn 1080p. Får vel bytte skjerm da...

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...