Konnis Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Skal flytte inn på hybel snart med kun kabel som internett, så må kjøpe meg en router for å bruke laptop/mobil på nett. Kriterier; - Rimelig pris (under 500?) - OK styrke (altså, hybelen er liten så jeg trenger ikke 3 antenner akkurat) - Minst to internettutganger (til stasjonær PC og potensielt PS3/laptop) - Mulighet til å låse nettverk/sette på passord Trenger altså kun noen simple greier. Var innom Clas Ohlson i dag, så på en netgear-sak til 299kr med 2 internettporter og 1 antenne. Dette var en del av billigserien deres, og bakpå stod det at den kun duger til surfing/epost og enkel chatting. Det stod også at den taklet hastigheter opptil 150Mbps. Hvordan kan de da påstå at dette kun er bra til surfing? Jeg har et 50Mbps fibernett her hjemme (dog kablet) og greier da utmerket flott Skype, surfing, online gaming OG HD video streaming samtidig? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Var innom Clas Ohlson i dag, så på en netgear-sak til 299kr med 2 internettporter og 1 antenne. Dette var en del av billigserien deres, og bakpå stod det at den kun duger til surfing/epost og enkel chatting. Det stod også at den taklet hastigheter opptil 150Mbps. Hvordan kan de da påstå at dette kun er bra til surfing? Jeg har et 50Mbps fibernett her hjemme (dog kablet) og greier da utmerket flott Skype, surfing, online gaming OG HD video streaming samtidig? Husk at trådløst er en delt ressurs. Til flere som kobler seg til, til mindre vil hver enkelt få (og naboens nettverk samt baby-call, bluetooth, trådløse telefoner (ikke mobil) vil også støye på samme frekvenser og forringe signalet og hastigheten du får). Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 30. august 2013 Forfatter Del Skrevet 30. august 2013 Har jo tenkt til å sette på passord på den så bare jeg får brukt nettet. Det med frekvenser og andre støykilder har jeg liten snøring på Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Kjøpte meg en D-link DIR-655 i dag. Fikk den dessverre ikke til å funke, virket som det var litt for mye info å plotte inn som jeg ikke kunne! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 (endret) Koble PC rett i nettverkskabel som kommer til hybelen. Sjekk hvilken ipadresse du får på PC. Dersom denne er 192.168.0.xxx, så må du endre adressen til DIR-655 pga konflikt. Du kan da sette DIR-655 til 192.168.1.1. Endret 31. august 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Skulle ønske det var så enkelt at man bare kunne plugge pcen i veggen så fikk man nett, men opplegget på universitetet er at man åpner opp nett i hybelen sin på én bestemt MAC-addresse (jeg "åpnet" da nett på MAC-addressen til routeren, den som stod printet på klistrelapp på esken). Får dessverre ikke internett på noe som helst der før jeg får routeren til å virke. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Det er vel internett med 802.1x-autentisering som brukes der kanskje? Du må sikkert lese på nettsidene til universitetet om aksess. Hvis det er som jeg tror, vil du heller ikke få tilgang med routeren du har. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Valgte du riktig MAC-adresse fra routeren? Routeren har 3 MAC-adresser: LAN - WAN - WLAN. Du må velge WAN MAC-adressen. Så må du koble nettverkskabelen fra veggen inn i WAN porten på routeren. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Det som står på nettsiden er at man kun kan få internett på en MAC-adresse per bolig, og dersom man ønsker internett på mer enn én enhet må man kjøpe en router og registrere opp/åpne opp internett for routerens MAC-adresse. Dette gjøres på et enkelt skjema på en nettside så lenge man er pålogga et av universitetets nettverk. Mener jeg fylte ut dette skjemaet korrekt. Jeg brukte den MAC-adressen som stod på pakken på baksiden av router-innpakningen var det en klistrelapp med serienummer, mac-adresse og noe annen info/strekkoder. Manualene hadde lite info, så det var den eneste jeg fant. Stusset dog på at det var en del bokstaver i adressen, trodde den skulle bestå av mest tall. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Det du kan gjøre er å velge macadressen til PC. Prøv først å sette opp denne og få det til å fungere. Når det funker, så kan du koble til router og velge å klone macadressen (i routerinterface). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Koble PC rett i nettverkskabel som kommer til hybelen. Sjekk hvilken ipadresse du får på PC. Dersom denne er 192.168.0.xxx, så må du endre adressen til DIR-655 pga konflikt. Du kan da sette DIR-655 til 192.168.1.1. Dette vil ikke funke dersom du kjører et vanlig C-nett med 255.255.255.0 som subnetmaske. Alle enheter må være i samme nett for å kunne se hverandre (med mindre man setter opp routing). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Det kan være at kontakten i din hybel er koblet til en switchport som kun tillater en MAC-adresse, da kan du ikke koble til et aksesspunkt og flere enheter. Slik har vi det på jobben hos meg. For å kunne sette opp en switch eller et aksesspunkt på en slik port, må switcheporten du er koblet til åpnes slik at flere samtidige MAC-adresser tillates. Alternativt kan du sette opp en laptop med internettdeling eller et BT-PAN (gir max 1-2 Mbps). Endret 1. september 2013 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Dette vil ikke funke dersom du kjører et vanlig C-nett med 255.255.255.0 som subnetmaske. Alle enheter må være i samme nett for å kunne se hverandre (med mindre man setter opp routing). Det var med routing (WAN) jeg tenkte på ja. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) For å kunne sette opp en switch eller et aksesspunkt på en slik port, må switcheporten du er koblet til åpnes slik at flere samtidige MAC-adresser tillates.Galt, MAC-addresser sendes ikke gjennom en router, kun switcher og hubber. TS trenger kun å oppgi WAN interfacet sin MAC. Problemet her er nok at han har oppgitt feil addresse. Wups, litt for rask her. TS har en router og ikke et AP, så det du skriver stemmer, men er ikke relevant i akkurat dette tilfellet. Endret 1. september 2013 av Chris93 Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 Skal ut til hybelen i dag igjen, kan prøve å få fikset det da. Hvordan finner jeg ut hvilken MAC-adresse jeg skal taste inn? Som sagt; jeg fant bare en mac-adresse til routeren, og den stod skrevet på en klistrelapp på esken. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Du finner adressen på WAN (internettport) under STATUS, Device info, WAN. http://support.dlink.com/emulators/dir655/133NA/Device_Info.html Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Det varierer fra merke til merke. Jeg har ikke noe særlig erfaring med D-Link, så jeg kan ikke fortelle deg hvor det er. Koble deg til router med PC og logg inn på den. Deretter må du lete etter informasjon om routerens tilstand e.l. og finne WAN MAC-adressen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå