nakk Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Oppgaven lyder som følger: Volumet til en kule er gitt ved: a) Bestem radien r uttrykt ved V . b)Bestem den absolutte og relative endringen til radien når volumet er i) fordoblet ii) tredoblet Svaret på a) har jeg fått til: Jeg vet også at absolutt endring = og at relativ endring= (evt. *100%) Det jeg sliter med er å finne svarene på bi og bii På forhånd takk, hvis noen skulle være så greie å hjelpe meg litt på vei! 1 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Trikset er berre å setje inn 2r i formelen i staden for r, so du får , og so samanlikne det med det opprinnelege uttrykket. Tilsvarande for tredobling. Lenke til kommentar
nakk Skrevet 30. august 2013 Forfatter Del Skrevet 30. august 2013 Er nok ikke så lett, jeg skal finne ut hvor mye radien øker med, når VOLUMET dobles og tredobles, ikke omvendt. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Trikset er berre å setje inn 2r i formelen i staden for r, so du får , og so samanlikne det med det opprinnelege uttrykket. Tilsvarande for tredobling. Men det er jo volumet som er fordobla, og ikke radien? Jeg har regna meg frem til at ved fordobling av volumet, så vil radien øke med en faktor på , men det var en moderat lang utregning uten bruk av "triks" hehe. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Ups, sorry, bytta tydelegvis om på eit par ord når eg las spørsmålet. Prinsippet er jo det same, men det vert litt verre då ja. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Ok, her er outlinen av det jeg gjorde, du får si fra hvis noe er uklart. Jeg hopper over mye mellomregning grunnet mye typing. og tilsvarende for og La være den store kulas volum. Da har vi Nå regner vi ut uttrykt ved som er det oppgaven spør etter. Bruker uttrykket for uttrykt ved og får: Lenke til kommentar
nakk Skrevet 30. august 2013 Forfatter Del Skrevet 30. august 2013 For å finne absolutt økning må jeg ta da får jeg: Spørsmålet er egentlig, hva blir svaret på dette regnestykket? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Kan du ikkje berre seie ? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 For å finne absolutt økning må jeg ta da får jeg: Spørsmålet er egentlig, hva blir svaret på dette regnestykket? Det virker som det mangler informasjon. Absolutt endring er jo ikke tilgjengelig med mindre man vet en av verdiene. Ellers kan man bare finne "hvor mange ganger større". Lenke til kommentar
nakk Skrevet 30. august 2013 Forfatter Del Skrevet 30. august 2013 Skal vel finne absolutt endring uttrykt med V da, går jeg ut i fra? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Det kan nok tenkes ja. I så fall har du funnet riktig uttrykk allerede, så det er bare å forenkle det hvis du ser muligheten, men det ser ikke ut som det blir så mye penere enn det allerede er. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Du trenger egentlig ikke formelen for kulevolum for å regne det ut. Så lenge det er formlikhet trenger du bare å vite at volumet øker med lineær størrelse opphøyd i tredje. Her: V=k*r3. Der k er en konstant. Snu med hensyn på r: r = 3-roten av V/k. Dobler man volumet vil r øke med en faktor 3-roten av 2. Tredobler man volumet vil radien øke med en faktor 3-roten av 3. Lenke til kommentar
nakk Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Du trenger egentlig ikke formelen for kulevolum for å regne det ut. Så lenge det er formlikhet trenger du bare å vite at volumet øker med lineær størrelse opphøyd i tredje. Her: V=k*r3. Der k er en konstant. Snu med hensyn på r: r = 3-roten av V/k. Dobler man volumet vil r øke med en faktor 3-roten av 2. Tredobler man volumet vil radien øke med en faktor 3-roten av 3. Det er dette svaret jeg er ute etter, men skjønte ikke helt hvordan du kom frem til det? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Hmm.. litt vanskelig å forklare, men det henger sammen med at volum = lengde opphøyd i 3 og at formlikhet fører til at formelen for å regne om fra lengde til volum er lik uansett størrelse. Ta f.eks: - liten vs stor kule - liten vs stor kube - liten vs stor pyramide - lite vs stort rektangel - liten vs stor torus - liten lekebil vs samme bil i full størrelse (avansert form, men fortsatt formlikhet) osv. Så lenge formen er lik så benytter man samme formel for den lille og den store varianten. Lengdeøkningen kan man i alle tilfeller sette utenfor resten av volumformelen slik at V2 = V1 * lengdefaktor3. F.eks kule: V1 = 3pi/4 * r13. Øker man volumet med en faktor 1,6 så har vi V2= 3pi/4 * (1,6*r1)3. Her kan du sette 1,6 utenfor regnestykket slik at V2= V1*1,63. Det samme gjelder for alle andre enkle og avanserte former. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Det er dette svaret jeg er ute etter, men skjønte ikke helt hvordan du kom frem til det? Jeg har jo vist utregninga for å komme frem til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå