cppdude Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Kom til å tenke litt på VGS her om dagen, da en kompis holder på å ta opp fag som privatist. Går selv på siste året Siv. Ing nå, og kan helt ærlig si at VGS var 100% bortkastet for min del. Har ikke fått bruk for noe jeg lærte der...til og med matte og fysikk lærte jeg fra scratch på Universitetet.(De to eneste relevante faga for studiet mitt, som jeg tok som privatist) Inntaksprøve til Høgskole/Universitet kunne jo vært en ide. De som ikke greier den kan enten velge å ta VGS eller lese seg opp privat. De som greier den slipper inn, uavhengig om de har GS eller ikke. Kjenner forsåvidt også veldig mange som er flinke på sine områder, men aldri gidda å fullføre VGS når de var yngre. I dag hvor Bachelor/Mastergrad er nødvendig for å få jobb, så hender det at de ikke engang blir vurdert til arbeidsintervju, pga. manglende formell utdannelse. 1-2 år på VGS vill være totalt bortkastet for dem, når de er kompetente nok til å få A/B på universitetsfag, bare på de kunnskapene de har lært seg via jobb/fritid. Hva tenker dere? Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 (endret) Nei, det burde ikke være det (altså, det er rom for forbedringer). Spørsmålet er da hva skal universitene bruke som utgangspunkt når de filtrerer ut søkere? En inntaksprøve er dessverre ikke nok. VGS er nok en helt OK løsning. Hvis du er på latsiden og rett og slett ikke gidder å jobbe deg gjennom VGS, hvorfor i all verden skal du da få lov til å gå på høyere utdanning? Endret 30. august 2013 av Vannlinjen Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Nei, det burde ikke være det. Spørsmålet er da hva skal universitene bruke som utgangspunkt når de filtrerer ut søkere? En inntaksprøve er dessverre ikke nok. Gjør man prøven vanskelig nok er ikke det et problem. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Innfør mer valgfrihet på VGS. Har du planer om å bli astronom? Velg bort gym, musikk, KRL og historie, og ta mer matte, engelsk, kjemi og fysikk. Ombestemmer man seg senere, så bør det også bli lettere å ta opp fag, enten på nytt eller for første gang. I dag kan dette kun gjøres enten helt på egenhånd eller via dyre privatskoler som Sonans. Et annet alternativ er å gjøre karakteren i fag som er relevant for den utdanningen man søker, mer avgjørende. Søker man på bachelor i historie, så bør ikke dårlige karakterer i matte telle like negativt som om man søker på bachelor i fysikk. Det som i hvert fall er sikkert er at systemet i dag er 100% ubrukelig. Jeg begynte på en bachelorgrad nå i høst, og kan med hånda på hjertet si at jeg ikke har bruk for noen ting jeg lærte på VGS. Tvert imot satt jeg med et snitt som ble dratt ned av dårlige karakterer i fag som KRL, gym, IT og S-matte, fag som er fullstendig irrelevante for min bachelorgrad, som gjorde at jeg måtte vente i flere år til jeg hadde nok alderspoeng til å kunne søke. 2 Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 (endret) Kan ikke si jeg er helt enig med deg trådstarter. Selv om man ikke får direkte bruk for alt man lærer på videregående, mener jeg at det man lærer på studiespesialiserende linjer på videregående skole er avgjørende for å gi elevene en slags akademisk dannelse, som er viktig å ha når man går inn på universiteter og høyskoler hvor de fleste studiene stiller sterke krav til både selvstendighet, arbeidsinnsats og tenkemåte. Poenget mitt er at selv om du ikke husker detaljer fra dine timer i norsk, historie eller samfunn så er den samlede effekten av undervisningen viktig for å gjøre deg forberedt til å studere på høyere nivå. Tror mange av dere undervurderer effekten av skolegangen har hatt, og hvor viktig en god akademisk grunnstamme er for tilegnelsen av ny og tyngre kunnskap på universitetsnivå. Ser ut som mange av dere som er negative til å ha krav om generell studiekompetanse egentlig ikke er uenig i at GSK bør kreves, men bare at selve sammensettingen av fag bør bli mer fleksibel. Det kan jeg forsåvidt være enig i til en viss grad. Men det er vel ingen som seriøst mener at man bør komme inn på høyere utdanning uten å ha fullført videregående? Det synes jeg er en helt horribel tanke. Endret 30. august 2013 av Jakoozie 4 Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Det er vel valgfrihet det går på. Problemet som da oppstår ved økt valgfrihet er om det finnes tilstrekkelig med lærere. Blir nok en del skoler som blir tvunget til å snevre inn fagtilbudet hvis en stor andel elever velger bort de samme fagene, dette kan igjen påvirke elevene som har interesse i fagene som da avvikles. Noen vil kanskje si at det vil føre til en mindre mangfoldig skole der visse skoler kun tiltrekker seg én type elever. I mer fjerntliggende strøk uten en skole på hvert gatehjørne så kunne dette ha blitt et problem. Synes systemet i dag er å foretrekke, selv om det muligens ikke er optimalt. Høyere utdanning uten noen form for VGS synes jeg er litt usmakelig. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 (endret) At alt er bortkastet er det vel ikke, tipper til og med TS hadde fått noen vanskeligere år på høyere utdanning uten VGS i bakgrunn selv om han ikke ser det slik selv. Er enig i at 2 hele år på VGS kan føles bortkastet, kanskje burde man innføre ett kvalifikasjonsår (på VGS) med fellesfag og valgfag. Ett år med eneste mål å kvalifisere seg til ett spesielt studie med høyere utdanning som da valgfagene blir valgt etter. Endret 30. august 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 (endret) Kan ikke si jeg er helt enig med deg trådstarter. Selv om man ikke får direkte bruk for alt man lærer på videregående, mener jeg at det man lærer på studiespesialiserende linjer på videregående skole er avgjørende for å gi elevene en slags akademisk dannelse, som er viktig å ha når man går inn på universiteter og høyskoler hvor de fleste studiene stiller sterke krav til både selvstendighet, arbeidsinnsats og tenkemåte. Poenget mitt er at selv om du ikke husker detaljer fra dine timer i norsk, historie eller samfunn så er den samlede effekten av undervisningen viktig for å gjøre deg forberedt til å studere på høyere nivå. Tror mange av dere undervurderer effekten av skolegangen har hatt, og hvor viktig en god akademisk grunnstamme er for tilegnelsen av ny og tyngre kunnskap på universitetsnivå. Ser ut som mange av dere som er negative til å ha krav om generell studiekompetanse egentlig ikke er uenig i at GSK bør kreves, men bare at selve sammensettingen av fag bør bli mer fleksibel. Det kan jeg forsåvidt være enig i til en viss grad. Men det er vel ingen som seriøst mener at man bør komme inn på høyere utdanning uten å ha fullført videregående? Det synes jeg er en helt horribel tanke. Jeg kan jo bruke meg selv som eksempel. Jeg sluttet å gjøre lekser i tiende klasse fordi jeg var dritt lei. På VGS gjorde jeg bare lekser når jeg øvde til prøver. Etter VGS tok jeg et friår, deretter var det førstegangstjenesten, deretter halvannet år bak kassa på Joker. Etter åtte år med hjernesløvende aktiviteter kom jeg inn på universitetet nå i høst, og sitter med 3 timer lekser hver eneste dag, pluss et pensum på 1000+ sider dette semesteret. Jeg gjør alle disse leksene uten store problemer. Jeg er også en av de som gjør det best i klassen, på de tre siste prøvene har jeg ikke hatt en eneste feil. Hvis argumentet ditt er at "akademisk dannelse" er viktig, forklar meg da hvordan jeg kan gjøre det så bra når jeg ikke har gjort en aktiv innsats for egen læring på de siste åtte år? Jeg svarer på mitt eget spørsmål: Fordi fagene interesserer meg. All verdens skolegang kan ikke lære bort motivasjon for et fag, snarere tvert imot. Det var ikke sånn at jeg gjorde det jevnt over dårlig i alle fag, blant annet historie gjorde jeg det meget bra i, men hva har det å si? Som jeg var inne på i forrige post, så har det ikke noe å si om du er jævlig god i ett fag, fordi det er bare snittet som teller. Som bringer meg tilbake til min opprinnelige konklusjon: Mer valgfrihet og/eller relevnte fag bør telle mer. For å svare på det siste du skriver, så sier jeg ikke at man skal gå rett fra ungdomsskolen til universitetet, men jeg sier at flere veier bør føre til Rom, inkludert å bare fullføre ett eller to år av VGS. Jeg skal ikke si at jeg helt bombesikkert hadde gjort det bra på universitetet uten VGS, det kan jeg selvfølgelig ikke vite, men her jeg sitter i dag kan jeg si at verken den faglige tyngden eller den "akademiske dannelsen" fra VGS har noe som helst å si for hvordan jeg gjør det nå. Endret 30. august 2013 av Kjeven Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 30. august 2013 Forfatter Del Skrevet 30. august 2013 Kan selv relatere med Kjeven. Men jeg gjorde det derimot dritdårlig på VGS, 2-3 i snitt... Endte opp med at jeg også hadde friår, et par jobbeår, førstegangstjeneste, osv. Første året på Universitetet fikk jeg B i snitt på Siv. Ing, bedre karakter enn jeg noensinne hadde på VGS. Nå sier jeg ikke at alle er i samme situasjon, men for de som er, så hadde det vært jævlig kjekt med andre alternativer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå