Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Annullering av kontrakt om vilkår ikke er oppfylt

Star Fox

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om en kontrakt kan regnes som gyldig, når vilkår kontrakten stiller til den som inngår kontrakten ikke er oppfylt?

I kontrakten står det:

Krav til leietaker

Leieforholdet er betinget av at leietaker enten er heltidsstudent eller lærling. Leietaker må innlevere bekreftelse på dette til utleier før inngåelse av leiekontrakt og fornyelse av denne. Unnlater leietaker å levere bekreftelsen innen angitt frist, anses dette som mislighold av avtalen.

Så spørsmålet er om tilbyderen kan anse kontrakten som inngått - selv om vilkåret/kravet ikke er oppfylt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står jo ganske klart at "leieforholdet er betinget av at ...", og at det anses som mislighold av avtalen om man ikke leverer bekreftelse på at man er student/lærling. Dersom leietaker ikke faktisk er student, men inngår avtalen ved å gi huseier inntrykk av at han er det men uten å dokumentere det, vil jeg tro avtalen er ugyldig. Det er svik.

Dersom den inngås før man faktisk tas opp til et studie, men hvor begge parter faktisk tror at man vil bli tatt opp, vil jeg tro den vil anses ugyldig ut fra læren om bristende forutsetninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har leier flyttet inn og fått nøkler?

Er leier student/lærling?

Edit: Er skriftlig kontrakt underskrevet av begge parter?

Nei, leietaker har verken flyttet inn eller fått nøkler.

Nei, leietaker er ikke student og har heller ikke levert bekreftelse på dette.

Skriftlig kontrakt er undertegnet av begge parter.

:)

Det står videre i et annet punkt:

Kontrakten er bindende når den er signert. Leietaker må betale et gebyr pålydende 1000,- dersom innflytting ikke finner sted. Dette forutsetter at kontrakten sies opp skriftlig før kontraktsstart. Dersom man frasier seg boligen etter kontraktstartdato gjelder vanlig oppsigelsestid.

Men kan utleier egentlig kreve husleie når "leietaker" aldri har disponert leiligheten? Altså, leietaker har ikke oppfylt vilkårene for å i første omgang kunne leie i det store og det hele? Det er også et punkt som sier at nøkler ikke utleveres før depositum er betalt.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Dersom du mot bedre vitende har inngått en avtale du visste du ikke kunne oppfylle er du erstatningsansvarlig. Er usikker på om man kan avtale en slags normalerstatning her, men hvis ikke må du uansett betale for ny annonsering og andre kostnader påløpt på grunn av at avtalen viste seg å være ugyldig, herunder eventuell periode uten leie...

Lenke til kommentar

Jeg heller mot å være enig i at avtalen antakelig er ugyldig, pga svik eller (enklere) avtaleloven § 33.

Men basert på informasjonen vi har fått så langt er jeg ikke sikker.

Hvis jeg forstår saken rett har utleier valgt å signere kontrakten vel vitende om at leier ikke har levert noen bekreftelse på at h*n er student. Da nytter det ikke å hevde at avtalen er ugyldig fordi utleier ikke har fått bekreftelse før inngåelse av kontrakt. Utleier har beviselig akseptert dette - hvis ikke ville han ikke signert.

Spørsmålet blir hvorfor. Hvis utleier valgte å signere kontrakten fordi leier sa h*n var student, og utleier stolte på det, eller utleier antok at leier var student og leier bevisst utnyttet denne villfarelsen, så er nok avtalen ugyldig.

Det kan også nevnes at hvis avtalen er ugyldig kan man ikke håndheve avtalevilkårene. Så utleier kan ikke kreve noen "bot" med grunnlag i en avtale han selv hevder er ugyldig. (Slike "bøter" kan forøvrlig være tvilsomme etter huselieloven.) Men det kan bli aktuelt å kreve erstatning for utgifter han er påført fordi han stolte på leier (negativ kontraktsinteresse).

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Dette er like mye et spørsmål om hvorvidt kontrakten er ugyldig som hvem som kan påberope seg at den er det.

Den generelle kontraktsrettslige regel er at man ikke kan påberope seg egne kontraktsbrudd for å slippe unna en kontrakt man ikke vil være i. Har du undertegnet en avtale som forutsetter at du er elev/lærling, og du ikke oppfyller dette vilkåret, er det opp til utleier hvorvidt vedkommende vil heve/si opp avtalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...