Gå til innhold

Kan jeg få sammenhengende ferie?

Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Hei, har to spm. :)

1) starta i deltidsjobb 12.aug i år. Ikke jobbet tidligere i år. I arbeidsavtalen min har jeg krav på 5 uker (30 dager) ferie. Jeg kommer til å spørre sjefen min om jeg kan få ca 4 eller 5 ukers sammenhengende ferie (tenker januar). Er det generelt vanskelig å få sammenhengende ferie utenom sommeren?

Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager.

2) Ifølge ferieloven har jeg altså krav på full ferie ut 2013? Hvis jeg spør om full ferie i nov/desember kan sjefen da ikke nekte meg? (tenker at hvis jeg ikke får ferie i januar, så kunne jeg utnyttet dette og tatt ferien tidligere iogmed at jeg da har krav på det?)

Hilsen ei fersking i arbeidslivet. Håper virkelig noen kan svare meg :)

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har krav på full ferie i år ja, men dette er så klart ubetalt.

Du kan ikke kreve ferie verken i desember eller januar, dette må tas i samarbeid med sjefen din.

Neste år har du ca 2 uker betalt ferie, resten er ubetalt.

Ta opp ferien din med sjefen din så fort du kan. Du kan ikke komme 5 uker før nyttår å si at du tar ut de 5 ukene du har krav på resten av året.

Lenke til kommentar

Du har krav på full ferie i år ja, men dette er så klart ubetalt.

Du kan ikke kreve ferie verken i desember eller januar, dette må tas i samarbeid med sjefen din.

Neste år har du ca 2 uker betalt ferie, resten er ubetalt.

Ta opp ferien din med sjefen din så fort du kan. Du kan ikke komme 5 uker før nyttår å si at du tar ut de 5 ukene du har krav på resten av året.

Ingen ferie er betalt... enkelt å greit.

Man kan selvsagt se på hor mye feriepenger man har opparbeidet i forhold til hvor mye man kan ta ferie uten å komme i økonomisk ruin men det betyr ikke at ferien er betalt.

Hvis det du sier er rett så har du krav på full ferie i år men jeg tror ikke du må ta den ferien.

Neste år så har du 4-5 uker ferie og man må ta 3 uker sammenhengende... å ta ut ferie tidlig på året er ofte en fordel for arbeidsgiver da man får mindre problem med folk som vil ha ferie samtidig så det er nok ikke umulig at du får til dette.

Uansett vil du da få tilsvarende mindre ferie til sommeren... hvis du da ikke avtaler at du vil ha årets ferie tidlig neste år istede. Ser ikke noe problem med det hvis lovverket tilater det.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Ingen ferie er betalt... enkelt å greit.

Man kan selvsagt se på hor mye feriepenger man har opparbeidet i forhold til hvor mye man kan ta ferie uten å komme i økonomisk ruin men det betyr ikke at ferien er betalt.

Hvis det du sier er rett så har du krav på full ferie i år men jeg tror ikke du må ta den ferien.

Neste år så har du 4-5 uker ferie og man må ta 3 uker sammenhengende... å ta ut ferie tidlig på året er ofte en fordel for arbeidsgiver da man får mindre problem med folk som vil ha ferie samtidig så det er nok ikke umulig at du får til dette.

Uansett vil du da få tilsvarende mindre ferie til sommeren... hvis du da ikke avtaler at du vil ha årets ferie tidlig neste år istede. Ser ikke noe problem med det hvis lovverket tilater det.

At ingen ferie er betalt er nå en ting, men mange steder får man feriepenger når man tar ferie, eller full lønn under ferie mot at man blir trekt for 5 uker i juni, der man både får lønn og feriepenger.

Evt. får man full lønn og feriepenger man kan legge til side til man faktisk tar lønn.

Mange får altså penger inn på konto selv om man har ferie, noe TS ikke får (evt senere om det får etterskuddsbetalt)

Man skal ta ut så mange dager man har opptjent, men kan ta ut full ferie. Man har krav på 3 uker sammenhengende, men så vidt jeg vet er det ikke noe krav at man tar 3 uker sammenhengende.

I følge det TS skriver har han krav på full ferie.

Mitt tips til TS: det meste er mulig mtp. ferie, men vær obs på at 1mnd ferie i år=1mnd uten penger inn.

Snakk med sjefen om du kan ta ferie, og hvordan feriepenger blir utbetalt neste år, for her varierer praksisen.

Lenke til kommentar

Man skal ta ut så mange dager man har opptjent, men kan ta ut full ferie. Man har krav på 3 uker sammenhengende, men så vidt jeg vet er det ikke noe krav at man tar 3 uker sammenhengende.

Tror faktisk det er krav at man skal ta ut 3 uker sammenhengende... hvis det er tilfelle har det nok med at arbeidgiver ikke skal kunne "presse" arbeidstakere til å ikke ta det ut sammenhengende, "frivillig".

Lenke til kommentar

Arbeidstaker kan ikke kreve mer enn 3 uker sammenhengende, men jobber du i et yrke hvor det er mulig, kan du avtale dette med arbeidsgiver.

Arbeidstaker har krav til å få 3 uker sammenhengende ferie om sommeren.

Ferien kan dog tas når det passer best for arbeidsgiver og arbeidstaker.

Arbeidstaker og arbeidsgiver har mulighet til å avtale inntil 12 uker sammenhengende ferie (med lønn), men det er regler for hvordan dette skal gjøres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...