Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jordingsfeil - Kortslutning på både tv OG PC....

lknight

Anbefalte innlegg

Opplevde noe høyst uvanlig og merkelig i går..

Jeg satt å så på TV samtidig som jeg surfet. POFF! Så forsvinner strømmen i hele overetasjen hvor jeg sitter. "Ok?" tenker jeg... Jeg går å ser på sikringskapet å ser "jordfeil - kontakt eletriker" eller noe slikt.. Hovedsikringen er da slått av. Jeg slår den på.. Jeg slår på både tv'en og pc'en igjen. Får fint sett det i nesten 1 time før alt poffer bort igjen! Det samme skjer. Går å slår sikringen på igjen, men nå starter hverken tv'en eller pc'en!! Tenkte at det kan være noe feil med stikkontakten og evt. skjøteledningen men det var ikke tilfellet. Jeg prøver PC'en i nabohuset. Ingenting skjer. Ikke nok med det, så lukter det "svidd" bakpå selve PC'en... TVën er også helt goner. :(

TV'en er det ikke så farlig med da den er både gammel (4 år) og lite verdt. Problemet mitt ligger på selve PC'en! Ikke nok med at den er kjøpt hos en privatperson (den er også custom designet), så er det også en selvbygget PC! Dette gjør at eneste "kvittering" jeg har er bankoverføringen jeg gjorde til personen...

Delene til PC'en (PC-skjerm hadde jeg fra før av) kjøpte jeg forøvrig på nettet/auksjoner, så har en "hel haug" med slike kvitteringer...

Problemet er vel også at prisen på PC'en var i underkant av 20000kr (når alt av deler er samlet totalt da). Den ble kjøpt i januar i år.

Jeg har alt av forsikringer (innbo, person og reise).

Vil dette kunne bli dekket av forsikring (innbo?) eller er alt fortapt for meg..?

HVIS det av en eller annen magisk grunn skulle bli dekket, hva av dokumentasjoner er det jeg må fremlegge ovenfor forsikringsselskapet..? Isåfall så vet jeg at jeg må ut med en egenandel på 4000kr, men det får gå...

Håper på snarlig svar. Takk på forhånd.

Endret av lknight
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan det kanskje hevdes at det er grovt uaktsomt av deg å skru på hovedsikringen når du får beskjed om å kontakte elektriker, så spørs om skadene av det blir dekket overhodet.

Det kan hende det er en mangel med PSUen at den ikke har overspenningsvern, men det kommer vel an på ha som står i produktbeskrivelsen. Tror ikke det er noe alminnelig krav til PSU at den skal ha det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...