Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hakkete HDMI-avspilling fra laptop

Anbefalte innlegg

Har en Acer Aspire 5935G Laptop som jeg bruker til film, Netflix m.m. Denne har en hybrid grafikkløsning med Nvidia Geforce GT130M chip som skal håndtere filmavspilling i full HD uten problemer. Bruker Win7, 64 bit. Laptopen håndterer både Netflix og avspilling av 1080p-filmer helt greit så lenge jeg viser dem på skjermen eller på en dataskjerm via VGA-kabel. Men når jeg kobler via HDMI til TV-en blir bildet noe hakkete. Det er ikke mye hakking det er snakk om, men såpass at det er merkbart. Kan tenke meg at jeg kanskje oppnår 15 fps eller noe slikt. Har ikke VGA-inngang på TV-en.

Hakkingen er der uansett hvilket format og oppløsning filmen er i, og uavhengig av om jeg bruker MediaPlayer, Jriver, Netflix via IE etc.

Jeg har forsøkt alle tenkelige oppdateringsfrekvenser og har oppdatert drivere på skjermkortet, men uten at det hjelper. Har til og meg formatert hele systemet og installert Windows helt på nytt for å være sikker på at det ikke ligger noe gammelt i lager problemer. Men uten resultat.

Noen som har en ide om hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva står det i infoen på TV'n da? Står det 1080@15Hz, 24Hz, 50Hz eller 60Hz. Kan

Kan være at TV'n ikke liker signalet som sendes...

Ellers kan det være en liten feil på HDMI-kabelen.

Forresten, har du på kloning av bilde? Det er ikke alltid det går helt perfekt. Sett TV som primary, eller slå av pc-skjermen.

Lenke til kommentar

Hva står det i infoen på TV'n da? Står det 1080@15Hz, 24Hz, 50Hz eller 60Hz. Kan

Kan være at TV'n ikke liker signalet som sendes...

Ellers kan det være en liten feil på HDMI-kabelen.

Forresten, har du på kloning av bilde? Det er ikke alltid det går helt perfekt. Sett TV som primary, eller slå av pc-skjermen.

Takk for tilbakemeldinger og forslag...

Har forsøkt forskjellige HDMI-kabler uten hell. TV-en virker fint med andre HDMI-kilder.

I info på TV-en står det 1080@50Hz når jeg spiller av. Har satt PC'en på 50Hz, men har også forsøkt alle mulige andre frekvenser uten resultat. Har ikke på kloning av bildet, slår av PC-skjermen når jeg bruker TV-en (lukker lokket og sjekker at TV-en er eneste skjerm).

Lenke til kommentar

Installer Fraps...så ser du om det oppdateringsfrekvensen som er problemet....om den er lav hele tiden eller plutslig får dips.

Regner med at skjermkort drivere er nyeste versjon, og at du bruker mediaprogrammvare som støtter hardware akselerasjon. godt programm som kan sette skjermmodus i forhold til media filen du spiller av er XBMC. I settingene der kan du huke av for at den setter skjermmodus i forhold til mediafilen (for eks 24Hz for en del filmer). Er jo verd et forsøk, programmet er gratis, så det koster ingenting å prøve.

Lenke til kommentar

Installer Fraps...så ser du om det oppdateringsfrekvensen som er problemet....om den er lav hele tiden eller plutslig får dips.

Regner med at skjermkort drivere er nyeste versjon, og at du bruker mediaprogrammvare som støtter hardware akselerasjon. godt programm som kan sette skjermmodus i forhold til media filen du spiller av er XBMC. I settingene der kan du huke av for at den setter skjermmodus i forhold til mediafilen (for eks 24Hz for en del filmer). Er jo verd et forsøk, programmet er gratis, så det koster ingenting å prøve.

Takk for tipsene om Fraps og XBMC, det skal jeg teste. Av mediaprogramvare bruker jeg Jriver med Red October til vanlig. Her har jeg bl.a. forsøkt ulike innstillinger med Clock Sync etc. Har også testet MPC med ulike codecs. Mitt inntrykk er at problemet er akkurat det samme uavhengig av hvilket program jeg bruker. Opplever akkurat det samme med visning fra Netflix, NRK Nett-Tv etc.

Endret av nPers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...