TheyStoleMyName Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Heisann, Jeg leier ut en leilighet og leietakeren ringte meg pga dusj sluk er tett. Da lurer jeg på hvem som skal ordne og har ansvaret for dette? Er det leietaker eller utleier? Tusen takk for alt av svar. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 (endret) Hvis dere har brukt en standardkontrakt fra et eller annet sted skal det stå der under partenes plikter. Det kan avtales ganske fritt. I kontrakten vi har i sokkelen har vi lagt renhold av rør frem til sluk/vannlås på leietaker. Har du brukt en standardkontrakt så står det ofte noe sånt som at Leietaker er ansvarlig for...[de fleste daglige vedlikeholdsoppgaver.]... Bare be leietaker ta opp risten og fjerne hårballen selv. Evt. være hjelpsom og stikke innom å vise dem hvordan hvis dem ikke skjønner hvordan man går frem..., så fikser dem sikkert det selv neste gang... Endret 30. august 2013 av MailMan13 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 (endret) Fra husleieloven: § 5-3. Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt. Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd. Sluk er ikke spesifikt nevnt, men er i samme kategori som de tingene det nevnes at leier skal vedlikeholde og funksjonsteste. Enhver som bor, uansett om man eier eller leler, bør rense sluk på badet minst en gang årlig. Men sluk som renner over skyldes også ofte at rørene videre ut av og utenfor leiligheten er tett. I så fall går det på utleiers plikt til å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på. Siden det er utleier/eier som har mest å tape på vannskader, ville jeg som utleier tatt en titt på dette straks, hvis det da ikke er praktisk umulig, f.eks at man har leid ut fordi man bor midlertidig i en annet land. (I slike tilfeller er det lurt å ha avtale med en stedfortreder/vaktmester.) Enten ender dette med at leier får et lynkurs i å rense sluk, eller at man må tilkalle rørlegger for en større jobb. Endret 30. august 2013 av Svinks 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå