Helena93 Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Jeg har startet denne tema, fordi jeg er innvandrer har i Norge. Og er veldig interessert om hva tenker dere.Jek kommer fra Bosnia og jeg har bodd har i Norge for 9 måneder nå.På denne forum, jeg har snakket med en medlemer om det er norsk språk så mye vanskelig at vi klarer ikke å lære dem "fort", eller hva?!Og hva kan f.eks. jeg å gjøre for å lære språk forter?!Nå, går jeg på kurset som heter "Arbeid og kommunikasjon", og det er ikke akkurat kurs for norsk språk, men vi lærer der norsk også.Jeg har aldri før hørt, lest, lært norsk eller hva som helst...Jeg har lyst for å lære norsk, men det er ikke så lett når du har ikke venner med hvilken du kan snakke på norsk eller har ikke en jobb...Jeg kan ikke finne meg jobben, fordi jeg har ikke bestått Norskprøve3, det er vanskelig å bestå NP3 fordi jeg snakker veldig litt på norsk. Og i mit hjemmeland vi sier at det er "magical circle". Alltid samme... Lenke til kommentar
Reconzile Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Jeg har startet denne tema, fordi jeg er innvandrer har i Norge. Og er veldig interessert om hva tenker dere. Jek kommer fra Bosnia og jeg har bodd har i Norge for 9 måneder nå. På denne forum, jeg har snakket med en medlemer om det er norsk språk så mye vanskelig at vi klarer ikke å lære dem "fort", eller hva?! Og hva kan f.eks. jeg å gjøre for å lære språk forter?! Nå, går jeg på kurset som heter "Arbeid og kommunikasjon", og det er ikke akkurat kurs for norsk språk, men vi lærer der norsk også. Jeg har aldri før hørt, lest, lært norsk eller hva som helst... Jeg har lyst for å lære norsk, men det er ikke så lett når du har ikke venner med hvilken du kan snakke på norsk eller har ikke en jobb... Jeg kan ikke finne meg jobben, fordi jeg har ikke bestått Norskprøve3, det er vanskelig å bestå NP3 fordi jeg snakker veldig litt på norsk. Og i mit hjemmeland vi sier at det er "magical circle". Alltid samme... Eg veit ikkje så mykje om kva du kan gjere for å lære deg språket fort, men eg tenker det hjelper å for eksempel sjå norske filmer uten tekst, lese norske bøker. Men det eg trur hjelper mest av alt er å snakke norsk hjemme, og ikkje skifte såråk så snart rin kommer inn døra. Eg ser for meg at dette kan vere veldig effektivt. 1 Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 (endret) Samboeren min kommer fra England og har nå bodd her i snart 1.5 år.Hun valgte tidlig å gå på norsk-kurs som jeg sa jeg kunne finansiere siden jeg har jobb, og fordi hun ikke ville kunne finne jobb før hun kan tilstrekkelig norsk.Hun har nå bestått norsk prøve 2 skriftlig og muntlig, og har fått skriftlig bevis (diplom/attest) fra universitetet i Oslo på det, noe vi tror vil hjelpe mye i fremtiden.Er kurs uaktuelt er det egentlig bare å gjøre som posten over meg sier, snakk mye norsk (samboeren snakket kun norsk med familien min foruten en litt ivrig lillesøster som er besatt av Irland..), og se på norsk TV.Norsk er et vanskelig språk å lære, men du vil uansett desverre møte noen som mener at du burde ha lært "mer enn du kan", disse er det bare å ignorere fordi de mest sannsynlig ikke vet hvor komplisert det norske språket er for innvandrere å lære.Det viktigste er uansett å gjøre seg forstått, ikke være 100% grammatisk korrekt Endret 30. august 2013 av Captain Butthurt Lenke til kommentar
Reconzile Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Samboeren min kommer fra England og har nå bodd her i snart 1.5 år. Hun valgte tidlig å gå på norsk-kurs som jeg sa jeg kunne finansiere siden jeg har jobb, og fordi hun ikke ville kunne finne jobb før hun kan tilstrekkelig norsk. Hun har nå bestått norsk prøve 2 skriftlig og muntlig, og har fått skriftlig bevis (diplom/attest) fra universitetet i Oslo på det, noe vi tror vil hjelpe mye i fremtiden. Er kurs uaktuelt er det egentlig bare å gjøre som posten over meg sier, snakk mye norsk (samboeren snakket kun norsk med familien min foruten en litt ivrig lillesøster som er besatt av Irland..), og se på norsk TV. Norsk er et vanskelig språk å lære, men du vil uansett desverre møte noen som mener at du burde ha lært "mer enn du kan", disse er det bare å ignorere fordi de mest sannsynlig ikke vet hvor komplisert det norske språket er for innvandrere å lære. Det viktigste er uansett å gjøre seg forstått, ikke være 100% grammatisk korrekt Må si meg enig her. Norsk gramatikk vil eg mesten påstå at er grammatikkmessig like vanskelig for innvandrere som tysk gramatikk er for normenn. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Må si meg enig her. Norsk gramatikk vil eg mesten påstå at er grammatikkmessig like vanskelig for innvandrere som tysk gramatikk er for normenn. Norsk gramtikk er ganske lik engelsk og var mye lettere for meg å lære enn spansk og tysk. Etter 9 måneder opphold i Norge uten å kunne et ord norsk før jeg bodde i Norge forsto jeg nesten alt. Det var meget frustrerende men etter 4-5 måneder uten å snakke er ord på engelsk gikk det ganske bra. Ingen snakket engelsk rundt meg og det var grunnen til at det gikk bra og fort antar jeg Lenke til kommentar
Reconzile Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Norsk gramtikk er ganske lik engelsk og var mye lettere for meg å lære enn spansk og tysk. Etter 9 måneder opphold i Norge uten å kunne et ord norsk før jeg bodde i Norge forsto jeg nesten alt. Det var meget frustrerende men etter 4-5 måneder uten å snakke er ord på engelsk gikk det ganske bra. Ingen snakket engelsk rundt meg og det var grunnen til at det gikk bra og fort antar jeg Ser at du i alle fall har full kntroll på gramatikken nå Men ja engelsk gramatikk er ikkje så ulik norsk, kanskje grunnen til at eg synest engelsk er veldig lett? Men uansett, ein del andre språk har ein heilt annan struktur i korleis dei bygger opp setningane. Som for eksempel tysk igjenn. "Hei kan du hjelpe meg med motoren" på norsk ville hadd ein oppbyggning meir liknande denne på tysk: "Hei kan du meg med motoren hjelpe", dermed blir det litt vanskelig. Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Få deg venner som snakker godt norsk og tving frem situasjoner der du må benytte deg av språket. Det er den raskeste og mest effektive måten å bli bedre på. Ellers så burde du hele tiden lese, følg med på NRK der det går mange norske programmer osv. Det viktigste er å være i et miljø som bruker norsk aktivt Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Få deg venner som snakker godt norsk og tving frem situasjoner der du må benytte deg av språket. Det er den raskeste og mest effektive måten å bli bedre på. Ellers så burde du hele tiden lese, følg med på NRK der det går mange norske programmer osv. Det viktigste er å være i et miljø som bruker norsk aktivt Jeg så på barne tv mye fordi de snakker langsomt, tydelig og viser hva det de snakker om Ellers snakker alle for fort Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Husker madammen slet fælt med dialekter, men hun lærte seg jo 3 språk ved å lære norsk sa hun! (Norsk, svensk og dansk).Tror faktisk hun har lettere for å forstå svensk enn rogalands-dialekt for eksempel Lenke til kommentar
Helena93 Skrevet 30. august 2013 Forfatter Del Skrevet 30. august 2013 Takk alle sammen for "tips" Hver språk er vanskelig på sin møte. Jeg har lært tysk i grunnskole (for 4 år) og bare 1år i videregående skole, så jeg sjenner hva menner deres. Jeg har hørt at mest vanskelig for oss innvandrere er preposioner. Det sier folker som har lært noen regler av "vanlig gramatikk". Jeg vet ikke, jeg skal se er det sånt i fremtiden. Lenke til kommentar
Helena93 Skrevet 30. august 2013 Forfatter Del Skrevet 30. august 2013 Og jeg må si... Norskprøve 2 kan være god, bare hvis du vil jobbe som bil vasker eller noen ligne. Din vennen trenger Norsk prøve 3, hvis hun vil ha en jobb med sosial kontakt. Nå, på mest jobber, nørsk prøve 3 er må-krav. Det er ny regle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå