ilpostino Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Jeg har lenge syslet med planene om å sette opp en standalone maskin og blandt annet bruke denne som NAS. Hardwaren jeg har tenkt til å bruke støtter virtualisering (Intel Virtualization Technology) så jeg syssler litt med tanken om å sette opp eOS i bunn som støtter virtualisering og sette opp freeNAS på en maskin, og et par andre. Noen tips slik slikt os som ikke koster skjorten? Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 (endret) Kanskje Microsoft Hyper-V Server 2012 kan være et alternativ ? Den finnes i en gratis utgave. Se mer her. Edit: Men hvordan kan du bruke en standalone maskin som NAS ? Endret 30. august 2013 av BearCat Lenke til kommentar
kaare_t Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Såvidt jeg husker så kjører Hyper-V oppå ett annet OS (eks. WinSrv e.l.). VmWare ESXi fåes også i gratisutgave med noen begrensninger (som trolig ikke er problemer for TS). Er ikke kjent med eOS men du skriver at du skal ha dette i "bunn" - mener du da helt i bunnen (er eOS en VM plattform eller kjører du eOS som ett VM, men med andre OS over dette igjen?). Fra min tidligere erfaring anbefaler jeg på det sterkeste å bruke VmWare istedenfor Hyper-V. Om du så ønsker å oppgradere ESXi fra gratis til minste betalte versjon så er denne også ganske billig (Essentials Kit utgaven). VmWare Hypervisor gratis: https://www.vmware.com/products/vsphere-hypervisor/ VmWare Essentials Kit (se i bunnen): https://www.vmware.com/products/vsphere/compare.html Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. august 2013 Forfatter Del Skrevet 30. august 2013 Per i dag kjører jeg VMWare på den stasjonære maskinen min men det fordrer at det er et OS i bunn, for eksempel Win7. I løpet av kort tid kommer jeg til å bytte ut en del HW på den stasjonære maskinen min og da kommer jeg til å sitte igjen med nok HW til å bygge en standalone maskin. Det jeg vurderer er å kjøre et OS som lar meg ha flere samtidige virtuelle maskiner kjørende samtidig slik at jeg kan ha feks FreeNAS, en databaseserver og en Windows server på samme boks. Jeg vil helst at dette systemet ikke er avhengig av å ha et annet OS i bunn. Jeg har sett på VMWare vSphere men den billigste versjonen av den koster over 1500 Euro så det blir litt i overkant dyrt. Lenke til kommentar
CavemaNz Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Det du leter etter heter VMWare ESXi 5.1 (snart 5.5) og er gratis. Støtter maks 32gb minne og kan kjøres fra en USB stick. Kontrolleres med VMWare Vsphere konsoll som du legger inn på en annen pc. http://en.wikipedia.org/wiki/VMware_ESX#VMware_ESXi 1 Lenke til kommentar
pipati Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 ESXi 5.5 er kommet, og begrensningen på 32GB minne er fjernet Lenke til kommentar
kaare_t Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 ESXi 5.5 er kommet, og begrensningen på 32GB minne er fjernet Har du en link på denne? Jeg kan ikke finne den på VmWare enda, men er svært interessert.... Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 HyperV kjører ikke med OS i bunnen, det er en full hypervisor på lik linje med ESXi. - På Windows Server 2012 kan du med en standard lisens kjøre HyperV + to virtuelle servere på en lisens. Når det er sagt så opplever jeg ESXi som en god del enklere å sette opp og administrere, selv om HyperV også går greit når du har gjort det én gang. Lenke til kommentar
kaare_t Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 HyperV kjører ikke med OS i bunnen, det er en full hypervisor på lik linje med ESXi. - På Windows Server 2012 kan du med en standard lisens kjøre HyperV + to virtuelle servere på en lisens. Når det er sagt så opplever jeg ESXi som en god del enklere å sette opp og administrere, selv om HyperV også går greit når du har gjort det én gang. Didn't know! Kjekt, er likevel fortsatt mer fan av VmWare, men har som sagt ikke prøvd Hyper-V på lenge... Lenke til kommentar
pipati Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Har du en link på denne? Jeg kan ikke finne den på VmWare enda, men er svært interessert.... Den er tilgjengelig uka som starter 9 SEP ifølge denne bloggen. Denne bloggen nevner fjerningen av 32GB limit. Denne fyren har lagt ut flere videoer av 5.5, så jeg antok den var tilgjengelig. My bad. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Skriv under på anbefalingane om VmWare ESXi. Har køyrt det på serveren heime i godt og vel eit år no, og det har fungert upåklagelig. Lenke til kommentar
kaare_t Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Den er tilgjengelig uka som starter 9 SEP ifølge denne bloggen. Denne bloggen nevner fjerningen av 32GB limit. Denne fyren har lagt ut flere videoer av 5.5, så jeg antok den var tilgjengelig. My bad. Thanks! Ikke no prob :-) Lenke til kommentar
Snabel@ Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Den eneste ulempen med VMware er at den er litt 'sær' på HW, imotsettning til windows der du 'alltid' kan finne en driver. Bruker både hyper-v og vsphere 5.1 - jeg kan ikke se/merke/føle noen forskjell på ytelsen. Snabelen Lenke til kommentar
kaare_t Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Den eneste ulempen med VMware er at den er litt 'sær' på HW, imotsettning til windows der du 'alltid' kan finne en driver. Bruker både hyper-v og vsphere 5.1 - jeg kan ikke se/merke/føle noen forskjell på ytelsen. Snabelen Har du noen eksempler her eller? Jeg opplever faktisk at ESXi er mer tolerant, og i tillegg slippes oppdatering av kontrollere oftere i ESXi enn i Windows (inkludert Hyper-V). I ESXi har jeg eksempelvis faktisk aldri måtte laste ned driver til boot kontroller, laste den inn på en USB og manuelt installere denne når man skal nyinstallere hypervisoren, noe jeg føler jeg må i Windows (ink. Hyper-V). Kan være min subjektive mening da jeg ikke likte Hyper-V når det kom, og må innrømme jeg ikke har forsøkt det igjen ved senere anledning. Lenke til kommentar
Snabel@ Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 sliter med bla higpointkontrollere.. og noen nics..husker ikke merke.. men de kommer altid opp i windows. Men jeg liker admin verktøyet til VmWare ... det er flott Snabelen Lenke til kommentar
slippern Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Kjører selv vmware esxi på en hjemmesnekkret sever. Intel Q9450 cpu, 16gb ram, intel pro nic også et dell perc 6i raidkort med SAS disker i raid5. Stabilt som pokker! Men er en fordel at hovedkortet støtter IPMI, slik at du får se temperaturen osv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå