DementedAlbino Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Sitter med en Harman Kardon avr 65 reciver som jeg har lyst å bytte ut. Det jeg lurer på er om det går ann å lage en "rimlig" løsning basert på pc komponenter og få samme kvalitet på lyden som jeg har med forsterkeren. Vil bruke de samme høytalerne jeg har nå siden jeg har ett komplett 5.1 system. Blir for dyrt å kjøpe nye høytalere også. Systemet jeg vil ha må selvfølgelig kunne spille cddvd, radio og ha støtte for dolby digitaldts. Vil også kunne styre alt via fjernkontroll på en like enkel måte som jeg gjør med reciveren jeg har nå. Er det i det mulig å få til, eller må jeg ganske enkelt gå for en ny reciver? Hva trenger jeg i så fall? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Du trenger å finne deg en ny forsterker. Hvorfor skal du bytte i utgangspunktet? (Jeg har ikke spesielt god peiling på HarmanKardon-forsterkere.) Om du har alt du trenger av kabler og sånt, så trenger du vel bare en ny forsterker..? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Du kan jo alltids, til radio-delen, legge inn forskjellige linker til nettradioene i winamp, og slik skifte mellom radio. Det blir nok ikke like "brukervennlig" som med en vanlig receiver og CD-spiller, men du vil få mange flere valg ved å bruke en PC. Hva 5.1 høyttalersett gjelder, så er ikke det noe problem. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 Hvorfor skal du bytte i utgangspunktet? Grunnen til at vil bytte er at det tar så mye plass med en reciver og dvd spiller. Om jeg hadde klart å lage en pcløsning som kunne gjort det samme så ville det tatt mye mindre plass + at jeg kan legge inn allt jeg har av musikk på maskinen, og ved hjelp av ett par trykk så har jeg sangene jeg vil høre. Så blir da mye lettere og mer praktisk. Kabler har jeg, så jeg vil bare ha en liten sak jeg setter som erstatning for det jeg har i dag. Hvordan blir det å koble monster kabler via ett lydkort? Vil ett lydkort klare å drive samme størrelse på høytalere som en reciver gjør? Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Hvordan blir det å koble monster kabler via ett lydkort? Vil ett lydkort klare å drive samme størrelse på høytalere som en reciver gjør? Nei, et lydkort har ingen høytaler utgang, kun linje utganger. Dvs at du MÅ ha en form for forsterker mellom PC og høytalere. I PC-høytalere er forsterkeren innebygget, mens 99% av HIFI høytalere er passive og trenger egen forsterker. Siden du allerede har Harman Kardon forsterker så regner jeg med at du også har ålreite høytalere og da blir det dumt å skifte dette ut med noe som låter dårligere, Behold reciever/høytalere og bytt ut dvd/cd spiller med en HTPC. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 bytt ut dvd/cd spiller med en HTPC. Men hva trenger jeg for å få dette til? Må være ett billig prosjekt, men sammtidig ikke for dårlig. Er der noen gode muligheter som gjør at jeg kan ta opp fra tv så jeg kan kvitte meg med videoen også? Hvordan blir det å få lyden fra maskinen via reciveren og ut som dd eller dts? Er der ikke mulighet til det så er jo hele vitsen vekke. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Om du skal ha ALL lyd ut digitalt, tror jeg du må ha et nForce-basert hovedkort, fordi de lydkortene er visstnok de eneste som takler sånt. Ellers kan du, når du ser DVD på PC'en, kjøre digital lyd ut. Dog må lydkortet ditt støtte dette, såklart. (Kan jeg få anbefale TerraTec Aureon Sky/Space? De finnes på www.komplett.no) Ellers trenger du phono-til-minijack-kabler, for å koble i lydkortet. Dette har jeg gjort hjemme på "gutterommet", og det funker fett. (Såklart, velg deg litt gode kabler. Kjøper du piss, får du piss.) Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Er der noen gode muligheter som gjør at jeg kan ta opp fra tv så jeg kan kvitte meg med videoen også? Dette kalles TV-kort og finnes fra ca 500,- Et TV-kort utgjør en essensiell del av en HTPC. Dette er hva du trenger: Hovedkort Prosessor Minne Harddisk Skjermkort TV-kort m/fj. kontroll Lydkort CD/DVD spiller/brenner Kabinett S-video kabel Lydkabler + div programvare Ta en titt på denne testen, så ser du hva et TV-kort kan brukes til Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 Vil det virke om jeg bare har ett AIW kort? Er der ikke muligheter for tv in osv der også? Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Vil det virke om jeg bare har ett AIW kort? Er der ikke muligheter for tv in osv der også? Et AIW kort med TV tuner er en god løsning :-) Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 Da har jeg ett par ting klart, men trenger hjelp til å se over det og velge ut resten. Cooler Master Bordkabinett ATC-610 m-ATX Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in Seagate Barracuda V 120GB IDE 7200RPM All-In-Wonder 9600 + fjernkontroll I min nåværende maskin har jeg en xp1800+ som jeg tenkte og benytte meg av sammen med RAM`en. På den måten kan jeg oppgradere min stasjonere maskin sammtidig. Er det jeg har valgt ut så langt greit nok og hvilke andre komponenter bør jeg vurdere for å få ett komplett system. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Da har jeg ett par ting klart, men trenger hjelp til å se over det og velge ut resten. Cooler Master Bordkabinett ATC-610 m-ATX Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in Seagate Barracuda V 120GB IDE 7200RPM All-In-Wonder 9600 + fjernkontroll I min nåværende maskin har jeg en xp1800+ som jeg tenkte og benytte meg av sammen med RAM`en. På den måten kan jeg oppgradere min stasjonere maskin sammtidig. Er det jeg har valgt ut så langt greit nok og hvilke andre komponenter bør jeg vurdere for å få ett komplett system. En ulempe med TV-kort er at noen av dem leverer bare analog lyd ut. Jeg har et Asus hovedkort med innebygget lydkort og digitale utganger (og analog). Mitt Pinnacle PCTV Pro kort har en linjeutgang, den er koblet til lydkortets linje inn. Denne lyden kommer ut via analog ut, men ikke didgtal ut. Hvordan det er med et AIW kort vet jeg ikke. Lenke til kommentar
crusade Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Hei Eg vil tipse om at det også finnes laternativer til ATI remote wonder kontrollen som kan være litt klumpete og stor for noken sin smak. Rekner med at du kanskje allerede har kikket innom vendur.no? Me har ein menge forskjellige fjernkontroller og enkle IR mottaker/sender alternativer. mvh .runar http://www.vendur.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå