Simkin Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Etter mange år uten noe fysisk aktivitet, dvs ingen aktiv trening, så har jeg nå begynt å sykle, og lagt om kostholdet mitt. Jeg er i veldig dårlig form, dvs kondisjonen min er katastrofalt dårlig, jeg er heldigvis ikke overvektig, (1.72m/73kg) men det hjelper jo ikke når formen er dårlig. Jeg røyker ikke. Jeg klarer ikke å sykle 9km uten pauser, på en skogsvei, variert med litt oppover bakker, og litt nedoverbakker, da snakker vi altså om normal sykling med litt tempo "innimelom" Beina stivner helt til i selv den minste stigning, men jeg klarer å presse meg til jeg ikke klarer mer, kun for å få opp pulsen. Hvordan bør jeg sykle for å komme i bedre form? Jeg har tenkt å bare hive meg ut i skauen annenhver dag og sykle "ruta" jeg har på 9km, jeg vil da tro att formen vil komme snikende da? Endret 29. august 2013 av FiveInline Lenke til kommentar
Keiko Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Kondis tar tid, så du må nok sykle litt for å få den opp ja.Kan sikkert være lurt å ta forskjellige ruter, blir gørrkjedelig å ta den samme ruten vær eneste gang Lykke til! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Jepp! Mitt tips: gjør det enkelt. Sett deg på sykkelen å tråkk. Du vil uansett bli i bedre form. Ikke tenk så mye på hvordan du gjør det nå i starten. Det viktigste er å komme seg ut å sykle. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) I praksis er det bare å sykle så mye du klarer, nå i starten. Høyere intensitet gir større gevinst, men øker motivasjonskravet siden det krever psykisk mobilisering - og det viktige er å bare komme seg ut. Du skal ta helt fullstendig av over lang tid før overtrening blir en risiko. Hvis du har pulsklokke kan det være lettere å måle framgang - og framgang kan være veldig motiverende. Endret 29. august 2013 av arehb Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Takker for innspill. Jeg blir bra sliten av den syklinga jeg driver med nå, så det viktigste er vel å komme seg ut og tråkke. Foreløbig har det blitt to turer på 9km hver. En start i vært fall Pulsklokke er noe jeg kan kjøpe meg, sammen med et sykkelspeedometer, så selv om det kansje er viktigst å bare tråkke, så er det også fristende å prøve å være litt raskere for hver gang. Men går det ann å sykle helt feil, og ikke få noe ut av det? Endret 29. august 2013 av FiveInline Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Nei Kjenner du at blodpumpa går, gjør du det rett. Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Foreløbig har det blitt to turer på 9km hver. En start i vært fall Hvis jeg forstår deg riktig , så har du kun to turer totalt med sykkelen. Da kan du nok ikke regne med at du skal orke så mye. Jeg opplevde vel noe av det samme som deg , da jeg startet med sykling ( + kraftig treningsverk i beina ) Etter noen måneders trening var jeg i en helt annen form , og kunne nærmest bare peise på i mil etter mil. Jeg hadde forresten en 5 timers tur på sykkelen for noen dager siden. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 (endret) Men går det ann å sykle helt feil, og ikke få noe ut av det? Ja det er mulig - enten via overtrening eller at man sykler så sakte at det ikke gir treningseffekt. For å overtrene ved å sykle må man sykle ekstremt mye - type 30 timer i uka, avhengig av intensitet, og for å ikke få treningseffekt av sykling må man være i ekstremt god form og sykle veldig sakte. Endret 31. august 2013 av arehb Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 (endret) Kjøp deg pulsklokke og sykkelcomputer. Det er egentlig ikke så viktig, men jeg syns i hvert fall det er gøy å følge med på og gir litt ekstra motivasjon. Ellers så er det bare å sykle, sykle, sykle og sykle...gjerne i en form for intervaller. Endret 31. august 2013 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå