Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor så komplisert å få politiattest?


Gromle

Anbefalte innlegg

Madammen skal begynne i ny jobb, der hun trenger politiattest før hun kan begynne.

 

Hun møtte opp hos politiet med skrivet der var tilbudt jobb og tilhørende svarskjema. Men neida, det var ikke nok. Det trengtes ytterligere dokumentasjon.

 

Hvorfor er det egentlig så omfattende å få en politiattest?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi kun de jobbene som krever politiattest etter loven skal få kreve politiattest. Dersom det var enklere å få politiattest kunne de som rekrutterer til andre typer jobber hvor man gjerne skulle hatt det men ikke har hjemmel for å kreve det krevd politiattest likevel. Nå vet de at den som søker jobb uansett ikke får tak i det, og dermed krever de det heller ikke.

 

Altså: For at du skal slippe å vise politiattest for å søke jobber hvor det ikke egentlig er noe legitimt behov for det har man gjort det vanskelig å få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi kun de jobbene som krever politiattest etter loven skal få kreve politiattest. Dersom det var enklere å få politiattest kunne de som rekrutterer til andre typer jobber hvor man gjerne skulle hatt det men ikke har hjemmel for å kreve det krevd politiattest likevel. Nå vet de at den som søker jobb uansett ikke får tak i det, og dermed krever de det heller ikke.

 

Altså: For at du skal slippe å vise politiattest for å søke jobber hvor det ikke egentlig er noe legitimt behov for det har man gjort det vanskelig å få.

 

Det er fornuftig.

 

Men man får ikke lov til å se sin egen vandel heller, selv om det kun er for å få innsyn i eget rullebla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo ser forsåvidt den forklaringen.

Men når man står der med ett konkret jobbtilbud som krever attest (barnehage), så er det ikke nok.

Er alt byråkratiet rundt det jeg ikke begriper.

 

Jeg trodde de ALDRI utleverte politiattesten til arbeidsøker. Barnehagen må fingeren ut og spør etter politiattest på arbeidssøkeren selv. Så må de spør etter samtykke ved at personen som skal sjekkes undertegner.

 

Så slutt å push'e på politiet, men begynn å push'e arbeidsgiver på dette "byråkratiske som du kaller det". Det har sikkert sine forklaringer med personvernshensyn eller noe slikt, at ting skal være så tungrodde. Så det er bare å akseptere at slik fungerer det.

 

Det viser bare at de som driver barnehagen er litt inkompetente. Kanskje hun skal velge seg en annen arbeidsgiver.

 

Grunnen til at jeg sier dette er at en bedrift jeg jobbet hos en kort stund krevde politiattest, og de ordnet alt på den måten jeg beskriver. Så spurte jeg om at jeg kunne få beholde attesten de mottok, da til å søke nye jobber med, fordi jeg trodde det kanskje var et papir som kunne ha en viss verdi. Men, så svarte de meg at nei det hadde de ikke tillatelse til utlevere til folk.

Endret av G
Lenke til kommentar

@ G:

Det er feil, politiet i Oslo sender attesten til søkeren, som så overbringer den til arbeidsgiver.

Arbeidsgiver kan normalt* ikke innhente slik attest direkte, men må gå via søker, som skal få en bekreftelse fra arbeidsgiver at de stiller et slikt krav.

 

Politiet i Oslo gir følgende forklaring:

https://www.politi.no/oslo/tjenester/politiattest/Tema_293.xhtml

 

 

 

*i de tilfeller hvor arbeidsgiver krever sikkerhetsklarering via NSM, kan nødvendig informasjon innhentes av NSM direkte.

Lenke til kommentar

 

Jeg trodde de ALDRI utleverte politiattesten til arbeidsøker. Barnehagen må fingeren ut og spør etter politiattest på arbeidssøkeren selv. Så må de spør etter samtykke ved at personen som skal sjekkes undertegner.

 

Så slutt å push'e på politiet, men begynn å push'e arbeidsgiver på dette "byråkratiske som du kaller det". Det har sikkert sine forklaringer med personvernshensyn eller noe slikt, at ting skal være så tungrodde. Så det er bare å akseptere at slik fungerer det.

 

Det viser bare at de som driver barnehagen er litt inkompetente. Kanskje hun skal velge seg en annen arbeidsgiver.

 

Grunnen til at jeg sier dette er at en bedrift jeg jobbet hos en kort stund krevde politiattest, og de ordnet alt på den måten jeg beskriver. Så spurte jeg om at jeg kunne få beholde attesten de mottok, da til å søke nye jobber med, fordi jeg trodde det kanskje var et papir som kunne ha en viss verdi. Men, så svarte de meg at nei det hadde de ikke tillatelse til utlevere til folk.

Har aldri hørt om at arbeidsgiver innhenter attesten. Jeg måtte selv skaffe det i forbindelse med skolegang. Den fikk jeg tilsendt pr post til meg selv. Var aldri snakk om at skolen skulle pushe polisen for å attest.

 

Kanskje du ikke skal være så bastant å kalle arbeidsplasser udugelige når du faktisk tar feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når eg skulle hente min politiattest så fekk eg den også tilsendt til min folkeregistrerte adresse. Det var ikkje aktuelt å sende det nokon anna plass, noke som for min del førte til litt styr då eg ikkje var på min folkeregistrerte adresse akkurat då.

I attesten så står det klart og tydelig kva den skal brukast til. Politiet tar også berre med det som er aktuelt for den jobben du søker på. Attesten vil derfor ha begrensa med nytte for ein anna arbeidsgiver dersom du av ein eller anna grunn får attesten tilbake frå arbeidsgiver etter at den er vurdert.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver har ikke anledning til å hente ut attesten.

 

I frivillige organisasjoner som har aktiviteter for barn og funksjonshemmede bruker man samme regelverk for å hente ut attest.

 

Der gjøres det i praksis slik at den tillitsvalgte (som ansatt i denne sammenheng) fyller ut søknad og leverer denne til ansvarlig leder (som arbeidsgiver..)

Leder/Arbeidsgiver sender søknaden til politiet, og politiet returnerer attesten til den tillitsvalgte/ansatte.

Den tillitsvalgte/ansatte skal så VISE attesten til leder/arbeidsgiver. Attesten skal beholdes av tillitsvalgt/ansatt.

 

Her er prosedyrene hentet fra en tilfeldig organisasjon som driver med frivillig arbeid for barn, unge og funksjonshemmede:

 

  • Den personen som skal utføre en oppgave eller et verv for organisasjonsleddet, og hvor dette innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige[1] eller personer med utviklingshemming, må undertegne på et eget søknadsskjema. Skjemaet kan lastes ned fra denne siden.
  • Skjemaet leveres til den ansvarlige lederen som kontrollerer at skjemaet er riktig utfylt, og undertegner på vegne av organisasjonsleddet.
  • Den ansvarlige lederen sender skjemaet til det lokale politidistriktet. Det bør sendes flere søknader i en samlet forsendelse. Tar det lang tid å samle inn aktuelle søknader, skal det vurderes å sende søknadene i flere omganger.
  • Deretter sender politiet den enkelte politiattest i posten til den aktuelle personens hjemmeadresse og vedkommende viser umiddelbart attesten for den ansvarlige lederen.[2]
  • Attesten fremvises ved fysisk møte eller ved fremsendelse med post. Attesten kan ikke sendes med e-post.[3] Hvis politiattesten etter avtale sendes med post til den ansvarlige lederen, skal kopi av legitimasjon vedlegges. Den ansvarlige lederen sender attesten tilbake etter registrering av dato for utstedt politiattest i medlemsregisteret.
  • Den ansvarlige lederen skal kontrollere at svaret fra politiet viser til den korrekte hjemmelen i strafferegistreringsforskriften (§ 12 nr 4 bokstav p) og de korrekte paragrafene i straffeloven (§§ 192, 193, 194, 195, 196, 197, 199, 200 annet ledd, § 201 bokstav c), § 203 eller § 204 bokstav a). Hvis det ikke gjør det, skal det innhentes ny attest, og politiet skal gjøres oppmerksom på mangelen i svaret.
Lenke til kommentar

Både UPA og sikkerhetsklareringen min gikk iallefall gjennom jobben. Arbeidsgiver (som rekvirent) hadde skjema klar som jeg måtte fylle ut og som de selv tok imot og tok videre imot Politi og NSM.

Lenke til kommentar

Men politiet driver vel ikke å sikkerhetsklarer. Er det ikke bedriften eller forsvaret om det evt. er der du skal inn som må sikkerhetsklarere deg?

 

Den plassen jeg jobbet ordnet alt for meg, men jeg måtte undertegne for at de skulle innhente politiattesten, men så hadde kanskje denne arbeidsgiveren et betydelig volum og kanskje en slags tilnærmet stående avtale med politiet.

 

Når jeg sluttet bedyret de at de var nødt å makulere politiattesten, så den kunne jeg ikke få med meg. Og jeg tror ikke det krevdes sikkerhetsklarering, fordi det var aldri snakk om noe sånn ved ansettelsen.

 

Mulig jeg var litt påståelig som noen har sagt tidligere i tråden. Men, det var altså slik jeg opplevde saksgangen.

Endret av G
Lenke til kommentar

UPA er det Politiet som gir, sikkerhetsklarering er det kun NSM som gir (uansett rekvirent), uansett om begge er nødvendig for en stilling. Poenget mitt var at min arbeidsgiver iallefall gjorde det de kunne når det kom til byrokratiet rundt det hele. Som om det ikke var nok så vet jeg også at konsernet sentralt går igjennom skjemaet før det går til NSM (en kollega svarte ikke godt nok på "Ditt forhold til alkohol" med sitt svar "helt normalt, moderat", og det kom i retur allerede før NSM hadde sett på det, fordi konsernet vet at NSM krever at man nevner mengde i det feltet).

 

Poenget er kort og greit at en skikkelig arbeidsgiver legger til rette for at du skal få de nødvendige attestene, det eneste du skal gjøre er å svare ærlig og redelig (hvis du lyver eller glemmer noe så er det som regel mye mer alvorlig enn å svare ærlig at du ikke er perfekt).

Lenke til kommentar

http://no.wikipedia.org/wiki/Politiattest

 

I en rekke yrker kreves det politiattest for å få ansettelse: politi, fengselsvesenet (Kriminalomsorgen), luftfart, advokatbevilling, FN-tjeneste, barnevern, asylmottak, barnehager,skolefritidsordning, grunnskole og videregående skole, universitet og høyskole, vaktselskap, låsesmed og frivillig sektor. Også den som skal søke om adopsjon, må levere politiattest.

Det er ikke anledning for arbeidsgivere til å kreve politiattest dersom stillingen ikke omfattes av gjeldende lovhjemmel, per 2009 lov om strafferegistrering av 11. juni 1971 §6 første og annet ledd.

 

 

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...