RamGuy Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Hei, Vi er i en fase hvor det ser ut til å kunne bli endel forandringer på vaktplaner / ordninger og til og med aktuelt med nedbemanning på arbeidsplassen der jeg jobber. Ettersom vi ikke har noen tillitsvalgt og ingen egentlig har satt seg noe videre inn i eller helt vet hvordan lover og regler, og hvilke krav man har som 100% ansatt har i slike situasjoner så tenkte jeg det var greit at jeg tok litt ansvar å leser meg litt opp og skaffer litt informasjon rundt det hele så vi ikke blir misbrukt og lurt over på noe vi kanskje har krav på å kunne unngå. Har jo allerede fått med meg at det har vært mye "fishy" her allerede, måten butikksjef egenhendig har plukket ut HMS / verneombud er tydeligvis ikke etter boka det dette ifølge Arbeidstilsynet skal velges av de ansatte og kun plukkes ut av arbeidsgiver om det viser seg at ingen ønsker å påta seg ansvaret. Det samme gjelder vell forøvrig tillitsvalgt som vi for øyeblikket ikke har i det hele tatt, hvertfall ikke etter det noen av oss har fått meg oss og da har vi jo i prinsippet ingen tillitsvalgt. I det siste så har jeg påtatt meg mye av ansvaret rundt den slags da vi har noen lite ideelle arbeidsforhold for tiden hvor klimaanlegget ikke fungerer så vi i to av tre etasjer sitter i type 25 grader+ med elendig luft hele dagen som blant annet resulterer i at jeg har hodepine type 4-5 av 7 dager i uka og har iløpet av de siste to ukene har ført til to skyemeldinger og et tur innom akutten på Ahus, noe som har resultert i at jeg rett og slett har fått nok og ikke orker å sitte på rompa og godta at det ikke blir gjort noe som helst med forholdene. Vedkommende som er verneombud for øyeblikket er 50% sykemeldt og har ikke tid eller overskudd til å ta noe av det ansvaret så da blir man jo nesten nødt til å ta ting i egne hender og da faller det også naturlig at det er jeg som skaffer meg litt informasjon om hvordan lover og regler faktisk fungere rundt eventuelt omgjøring av vaktplan / ordning og nedbemanning. Det har allerede vært en sakte men sikker nedbemanning allerede iform av mindre aktiv bruk av deltidsansatte så vi er færre personer på jobb og det faller mer ansvar på oss som er fulltidsansatt, og vi som er fastansatte har gått over til å generelt jobbe mer type 12:00 - 20:00 vakter kontra 09:30 - 18:00 vakter, men her har forandringene vært såpass små og godt over et såpass stort tidsrom at det har gått relativt smertefritt uten noen "aha" opplevelser og vi har vell alle vært greit inneforstått med at sånn som tingene ble drifte for over 1år siden måtte bli gjort noe med så vi har alle sett på disse forandringene som overkommelige i så måte. Nå er det derimot snakk om litt mer radikale forandringer, utifra det utkastet jeg har sett så er det snakk om en økning på type 33,33% når det kommer til kveldsskift kontra dagskift, så sammenlignet med i dag hvor vi alle jobber annenhver uke dag og kveld, som vil si type 09:30 - 18:00 ene uka kontra 12:00 - 20:00 andre uka (hvorav dagskiftene gjerne er litt mer variable så de ender ofte mellom 16:30 - 18:00 for å få det til å gå opp med totalt antall timer per måned da det er lørdagsvakter fra 09:30 - 18:00 for alle fastansatte annenhver lørdag) så er det eventuelt snakk om at vaktplan og bemanning blir gjort om sånn at de av oss som jobber fast må jobbe 2-3 uker kveldskift per 1 uke dagskift, kontra 50 / 50 ordningen som er per i dag. Dette er jo naturligvis en temmelig stor forandring for alle og enhver, og et skift som strekker seg fra 12:00 - 20:00 er jo temmelig meningsløse for de fleste av oss, spesielt de med noen form for familie osv hvor denne typen arbeidstid gir lite mening og er langt fra ideelt, det har stort sett fungert med en 50 / 50 ordning men om det plutselig går over til å bli 2-3 uker kveldskift for hver uke dagskift så er jo det en stor endring i negativ grad for alle fastansatte. Det utbetales heller ikke noe UB tillegg, altså tillegg i lønn for ubekvem arbeidstid så sånn sett så er det jo kun negative sider involvert om vi skulle gå over til en slik løsning da vi utrolig nok ikke tjener en krone ekstra for å jobbe på ubekvemme tidspunkter sammenlignet med bekvemme tidspunkter, noe jeg fant litt overraskende i utgangspunktet da dette er temmelig normal praksis i de fleste bedrifter som opererer med faste kvelds og helgskift. Det ser også ut til å kunne bli en økning i antallet lørdagsskift som gjør ordningen enda mindre ideell. Hva som verre er er jo at det nye utkastet har noen skifttider som rett og slett ikke legger opp til at det skal fortsette å være type 7-8 fastansatte og da må naturligvis en eller annen nedbemanning skje for at denne kabelen skal kunne gå opp da det rett og slett ikke er nok timer til å dekke alle fastansatte. Så da er jo spørsmålet hvilket rettigheter man har når arbeidsplassen forsøker å presse igjennom store omstillinger som dette. Alt jeg har lest tar utgangspunkt i diverse tariffavtaler som arbeidsplassen måtte gå utifra, men her har vi jo også en litt annen problemstilling da vi tydeligvis ikke har noen tariffavtaler som hvilket utgangspunkt skal jeg gå utifra da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå