Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brev fra NAV. Hvor lang svarfrist har jeg?

Running Fox

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått et brev fra NAV hvor brevdato er 27.8. Brevet er sendt fra nabobyen som ligger 30 km fra der jeg bor og jeg mottok brevet i dag på den 29.8. Jeg mener jeg følgelig burde ha mottatt dette brevet på den 28.8.

Brevet gjelder en henvendelse fra meg angående bidraget hvor jeg har påpekt at mor og meg har et rettsforlik vedrørende samvær og ikke en muntlig avtale slik mor påstår.

NAV skriver at fristen er satt til 10.9.13. - Er dette riktig, og kan jeg kreve utsettelse av fristen?

På forhånd takk til den som vil hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK. Det du har fått er med andre ord en sjanse til å uttale deg i forbindelse med forhåndsvarsling av vedtak. Med forbehold om at dette kan være spesialregulert (jeg klarer ikke å se at det er det, men er ingen ekspert) så har du dermed bare krav på en "nærmere angitt frist", jf. forvaltningsloven § 16. Det er altså ingen fast frist. Et visst rimelighetskrav må vel innfortolkes, men jeg kan ikke se at fristen de har satt på noen måte er urimelig.

Lenke til kommentar

Jaha, ja? Hva er det som bestemmer det?

Hehe, Claus Olsen i det off. byråkrati.

En vanlig regel., men er neppe nedfelt i noen lovparagraf, vil jeg tro. Jeg tok kontakt med skatteetaten angående en sak. I returskrivet stod det ingen svarfrist, men fikk vite at generell svarfrist er 14 dager.

Men det er klart at står det en bestemt dato må man forholde seg til den.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar
Jeg har fått et brev fra NAV hvor brevdato er 27.8. Brevet er sendt fra nabobyen som ligger 30 km fra der jeg bor og jeg mottok brevet i dag på den 29.8. Jeg mener jeg følgelig burde ha mottatt dette brevet på den 28.8.

Dette er ikke riktig, postens bruk av tid må beregnes som en del av saksbehandlingstid. Vanligvis vil det offentlige beregne minst 3 dager i snitt posten til deg, for din fordel. :)

Uavhengig av om sak pågår, plikter forvaltningsorganet innen sitt sakområde å gi veiledning som nevnt i annet ledd til en person som spør om sine rettigheter og plikter i et konkret forhold som har aktuell interesse for ham.
§ 11a. (saksbehandlingstid, foreløpig svar).

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

http://www.lovdata.no/all/tl-19670210-000-003.html

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...