int20h Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Øker ytelsen på Maxtor-disker En ny software, utviklet av Maxtor, er ment å øke ytelsen betraktelig på Maxtor-harddisker. Enkelte kan oppleve forbedringer på 50-70 prosent. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 hvordan vil dette programmet virke på andre harddisker? vil det bli en del skrivefeil eller bir det bare jævelskap av det? Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Ærlig talt. Slik caching gjør skikkelige OS allerede. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Enig i siste post. Det interessante er jo hva som skjer ved et eventuelt systemkrasj. Alt som er cachet i RAM blir aldri skrevet til disk. Hvis da ikke programmet på en eller annen måte klarer å manipulere journalen til filsystemet, så kan mye morsomt skje etter hvert... Lenke til kommentar
kindings Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Windows gjør vel dette allerede, men Maxtor hevder i sin FAQ at de har funnet en bedre metode. Edit: får heller ikke lastet ned saken, noe galt med emailadressen min hevder de. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Enig i siste post. Det interessante er jo hva som skjer ved et eventuelt systemkrasj. Alt som er cachet i RAM blir aldri skrevet til disk. Hvis da ikke programmet på en eller annen måte klarer å manipulere journalen til filsystemet, så kan mye morsomt skje etter hvert... Hvis RAM kun er lese-buffer (og ikke skrive-buffer) så vil man ikke miste noe ved kræsj. Jeg antar at cachen er ganske smart og bufrer de minste filene først. Små filer er jo som kjent den største flaskehalsen pga ørten tidkrevende søk. Kanskje alle de små filene samles etter hverandre i et sammenhengende spor på harddisken slik at filene effektivt kan leses til ram uten for mange søk. Håper det viser seg å fungere for disker av andre merker også. [Edit] Dette er sikkert en oppgave OS'et burde gjort, men jeg tviler ikke på at harddisk-produsentene har litt mer kunnskap om optimalisering av cache for sine egne harddisker enn Microsoft har. Å si bastant at dette er MS sin jobb så derfor bør produsentene holde seg unna blir nesten som å si at Nvidia og ATI bør slutte å lage drivere fordi det er MS sin oppgave. Altså ganske patetisk. (selv om det er litt sjarmerende med linux-ideologien deres) Kanskje ram hverken brukes som lese- eller skrive-buffer men som et område som registrerer sekvenser av filer som gjentar seg under lesing og senere brukes til en mer avansert form for harware defragmentering enn det OS'et klarer. Kanskje de til og med ordner en slags avansert Command Queing. OS'er generellt (inkl. linux) leser bare den virituelle adresseringen til sylindere, sektorer, spor, clustere og ikke de fysiske adressene. Dermed tror jeg forutsetningene til Maxboost er ganske gode. Håper som sagt at det funker på disker av andre merker også eller at de kommer med noe tilsvarende. Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Jeg lar det tidligere poenget stå - et fornuftig OS skal ikke være avhengig av tredjepartsprogramvare for å ha en fornuftig buffer/cache av filer. Uansett om det gjelder skriving eller lesing. Slike ting skal være operativsystemets oppgave. Tidligere har det også blitt laget tredjeparts applikasjoner som frigir RAM - dette er helt symptomatisk for den mangelfulle håndteringen av fysisk og virtuelt minne i Microsoft sine OS. Lenke til kommentar
chil Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 psss slutt å syt GO MAXTOR. er jo ikke i veien for at dette øker ytelsen har noen testet hardisk scoren i pc mark? jeg kan ikke for jeg er på jobb.. Lenke til kommentar
hainz Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 PÅ tide at Maxtor rydda opp, Dårligst ytelse av alle de stoe produsentene i de fleste tilfeller! Har Maxtor, og skal aldri kjøpe det igjen :-? Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Windows gjør vel dette allerede, men Maxtor hevder i sin FAQ at de har funnet en bedre metode. Edit: får heller ikke lastet ned saken, noe galt med emailadressen min hevder de. Samme her, men virker ut som .com bare funker..ikke .no Sprøtt... Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Dette er sikkert en oppgave OS'et burde gjort, men jeg tviler ikke på at harddisk-produsentene har litt mer kunnskap om optimalisering av cache for sine egne harddisker enn Microsoft har. Å si bastant at dette er MS sin jobb så derfor bør produsentene holde seg unna blir nesten som å si at Nvidia og ATI bør slutte å lage drivere fordi det er MS sin oppgave. Altså ganske patetisk. (selv om det er litt sjarmerende med linux-ideologien deres) <snip> Dermed tror jeg forutsetningene til Maxboost er ganske gode. Det er det som er problemet - at det er *behov* for slike programmer i utgangspunktet. Det *ER* OSet sin jobb å sørge for at diskcaching fungerer knirkefritt. Det har ingenting med diskytelse i seg selv å gjøre. Derimot er det den relevante driveren/diskcontrolleren sin oppgave å sørge for at *henting av data* til nevnte cache er rask nok. Og det har lite med virtuelt minne å gjøre igjen. Du ser forskjellen på de to? Og hvem har sagt noe om linux? Så å si *alle* andre moderne OS har diskcaching som funker strålende. *BSD, MacOS, Linux, Solaris.... lista er MYE lenger enn du tror. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Øker ytelsen på Maxtor-diskerEn ny software, utviklet av Maxtor, er ment å øke ytelsen betraktelig på Maxtor-harddisker. Enkelte kan oppleve forbedringer på 50-70 prosent. Dere bør kanskje ha med i artikkelen at dette ikke fungerer på disker som er satt opp i et raid array. PÅ tide at Maxtor rydda opp, Dårligst ytelse av alle de stoe produsentene i de fleste tilfeller! Har Maxtor, og skal aldri kjøpe det igjen :-? Maxtor ligger nesten på høyde med WD når det gjelder ytelse, men har mindre støy. Så jeg skjønner ikke hvor du tar utsagnet ditt ifra. Alle testene jeg har sett viser at maxtor ligger bra an. Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Men for all del, om det funker, så bruk det Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Høres jalla ut synes jeg... SEAGATE BARRACUDA 160 GB S-ATA, sier jeg Lenke til kommentar
Nikern Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 en ting jeg er ble litt forvirra over, gjelder dette uten unntak alle maxtor disker eller er det noen spesielle? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 ... Og det har lite med virtuelt minne å gjøre igjen. Du ser forskjellen på de to? ... Selvfølgelig! Jeg snakket bare om den virituelle adresseringen av data på harddisken og ikke den virituelle addresseringen av ram. Ser du forskjellen på de to? Harddisken er jo som kjent delt opp i fysiske sylindere, hoder og spor (CHS). Grensene for max antall av hver av disse har for lengst oversteget maxgrensene for protokollen som OS addresserer. Derfor er det laget et "virituellt" adresseringssystem med et antall sylindere, hoder og spor som er kompatibelt med OS, men som oversettes i hardware (en chip på harddisken) til de fysiske adressene på selve platene. Det er denne fysiske adresseringen jeg mener harddisk-produsentene vet og dermed kan optimalisere for. OS'et ser bare de ferdig oversatte CHS og kan derfor ikke optimaliseres på samme måte. Mer om dette her: BIOS Geometry Translation Lenke til kommentar
cyberho Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 ey, har maxtor sjøl...men jeg har bare en disk noen her som har prøvd programmet enda? litt redd for beta programmer.. Lenke til kommentar
Nikern Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Må vel spørre en gang til da vel. Gjelder dette programmet for ALLE Maxtor disker som finnes? Eller er det kun en serie eller noe sånt det gjelder!? Dette var det jeg ikke helt fikk med meg, å ennå ikke skjønner.. Gjelder det enkelt å greit denne harddisken; Model nr: 5T040H4 DiamondMax Plus 60 ATA-100 ??? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Gjelder dette programmet for ALLE Maxtor disker som finnes? Eller er det kun en serie eller noe sånt det gjelder!?Dette var det jeg ikke helt fikk med meg, å ennå ikke skjønner.. Gjelder det enkelt å greit denne harddisken; Model nr: 5T040H4 DiamondMax Plus 60 ATA-100 ??? Jeg tror ikke noen her vet noe mer enn det som står på sidene til maxtor. Prøv å last den ned. Mulig set står noe mer om hva som støttes i en readme.txt Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Det er denne fysiske adresseringen jeg mener harddisk-produsentene vet og dermed kan optimalisere for. OS'et ser bare de ferdig oversatte CHS og kan derfor ikke optimaliseres på samme måte. Hvordan kan de optimalisere for det dersom omadresseringen skjer i H/W nivå, uten at OS vet om det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå