Brynsj Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Hei! Jeg har nettopp kjøpt ny pc, og tror jeg satte denne sammen riktig. Eneste problemet er at jeg ikke finner harddisken min under "Min datamaskin" eller under "lagringsplass, --> diskbehandling." Eneste jeg finner der er ssd på 250GB (tror det er rett, husker ikke helt?) fra Samsung, mens jeg har en harddisk fra Seagate Barracuda på 2TB som kommer opp under "Enhetsbehandling, --> Diskstasjoner." Jeg finner også denne harddisken i BIOS. Noen som har peiling og vet hva jeg må gjøre evntuelt kan guide meg gjennom en avinstalasjon og ny instalasjon av denne harddisken? Hovedkortet er forresten et asus Z87-PRO visst det har noe å si! Tusen takk! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Disken skal dukke opp i Diskbehandling. En helt ny disk skal dessuten starte en dialog for initialisering når man går inn i Diskbehandling. Hvis du ikke ser disken der så er det noe galt. Lenke til kommentar
Brynsj Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 Dette er det jeg får opp i diskbehandling. Jeg har også lagt ved et bilde fra enhetsbehandling som viser at den er koblet til. Har jeg koblet feil på en eller annen måte kanskje? Mvh Brynsj Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Det er sannsynligvis fordi den er partisjonert feil. Trykk start og skriv cmd i søkefeltet og trykk enter. Når du har fått opp den sort boksen skriv : diskpart og trykk enter. Skriv : list disk og trykk enter. Hvis den dukker opp der skriver du : select disk og det nummeret som står bak din 2tb disk og trykk enter. Skriv så : list partition og trykk enter. Hvis det ikke kommer opp noe her gjør du følgende: select disk og det nummeret 2tb disken har, trykk enter.create partition primary, trykk enter.assign letter=E, trykk enter. (Det trenger ikke være E, det kan være hvilken som helst bokstav bare ikke en som er i bruk.) Etter dette skal den gjerne dukke opp. Lenke til kommentar
Brynsj Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 Den dukker ikke opp når jeg skriver list disk. Disk ### Status Size Free Dyn Gpt Det eneste som kommer opp er Disk 0 Online 232 GB 0 B Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Diskbehandling er jo (stort sett) bare et grafisk brukergrensesnitt for diskpart, så det forslaget hjelper ikke. Og det er jo ikke fordi den er "partisjonert feil". Disker skal uansett dukke opp her. Gå inn på egenskapene i Enhetsbehandling, sjekk status. Den er vel ikke frakoblet? Lenke til kommentar
Brynsj Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 under generelt står det plassering: Plassering 0 (Channel 1, Target 0, Lun 0) Enhetsstatus: Denne enheten fungerer som den skal. også under volumer (som jeg regner med har noe med dette å gjøre) står det faktisk ingenting. Bare hvilke type det er spesifisert som ****: også en slik strek -. (visst dette var forståelig) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Ja, du har jo ingen volumer enda, det er det du skal lage. Når du finner disken i Diskbehandling. Har ikke vært ute for dette problemet før, har ikke flere forslag. Kan det ha noe med BIOS innstilling å gjøre, tro? Lenke til kommentar
Brynsj Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 Det som står under bios: SATA Mode Selection AHCIAggressive LPM Support AutoS.M.A.R.T. Status Check Check SATA6G_1 (Yellow) ST2000DM001-1C (2000.3GB) > SATA6G_1 (denne kan jeg trykke på, men har ikke noe andre alternativ å velge) Hot Plug Disabled (denne kan jeg velge om er disabled eller enabled) SATA6G_2 (Yellow) ASUS DRW-24 ATAPI > SATA6G_2 (denne kan jeg trykke på, men har ikke noe andre alternativ å velge) Hot Plug Disabled (denne kan jeg velge om er disabled eller enabled) SATA6G_3 (Yellow) Empty > SATA6G_3 (denne kan jeg trykke på, men har ikke noe andre alternativ å velge) Hot Plug Disabled (denne kan jeg velge om er disabled eller enabled) SATA6G_4 (Yellow) Samsung SSD 84 (250.0GB) > SATA6G_4 (denne kan jeg trykke på, men har ikke noe andre alternativ å velge) Hot Plug Disabled (denne kan jeg velge om er disabled eller enabled) SATA6G_5 (Yellow) Empty > SATA6G_5 (denne kan jeg trykke på, men har ikke noe andre alternativ å velge) Hot Plug Disabled (denne kan jeg velge om er disabled eller enabled) SATA6G_6 (Yellow) Empty > SATA6G_6 (denne kan jeg trykke på, men har ikke noe andre alternativ å velge) Hot Plug Disabled (denne kan jeg velge om er disabled eller enabled) Ikke at jeg skjønner så mye av BIOS da. Dette er den første pcen jeg har satt sammen så er godt mulig jeg har koblet feil eller noe sånt kan jeg tenke meg. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Ser ikke noe jeg reagerer på. Det er flere meget kompetente medlemmer på forumet, får håpe noen av dem har noen ideer. Lenke til kommentar
Brynsj Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 Satser på det, men takk for hjelpen uansett! Noe jeg lurer på er om det er mulig å bare begynne å bruke pcen nå med ssd'en og laste inn noen få spill osv, også koble til harddisken uten den roter til alt og jeg kan bare begynne å bruke den som jeg hadde koblet til en ekstern harddisk bare at den nå er intern? Lenke til kommentar
Brynsj Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 Okei, det fikset seg! Kanskje det letteste jeg har gjort med pcen. Eneste jeg trengte var å trykke på lagringsplasser i kontrollpanel og der trykket jeg på opprett ny lagringsplass eller noe sånt. Skjønner ikke at jeg har klart å overse det hele tiden. Jaja, det løste seg greit! Takk for at dere prøvde ihvertfall! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Har ikke erfaring med Win8 og Storage Spaces, så dette var nytt for meg. Ser du disken i Diskbehandling nå? Lenke til kommentar
Brynsj Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 Nå ser jeg den ja! Er det noe som er lurt å gjøre i Storage Spaces, dele de opp i flere stasjoner eller noe sånt jeg burde gjøre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå