Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal studere...

Yaro

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har lenge vært usikker på hva jeg skal studere. Derfor bestemte jeg meg for å lage en kort liste over ting som jeg liker.

Kom fram til disse puktene:

-Jeg liker å lese, skrive og arbeide med teoretiske fag

-Liker å både jobbe alene og med andre mennesker

-Jeg liker språkfag, samfunnsfag og historie. (Kar:5 eller høyere fra vgs)
-Jeg leser frivillig stoff som angår disse fagene i fritiden min fordi jeg synes de er svært interessante.

Det jeg helst vil gjøre er å lese masse stoff som omhandler disse fagene og prate om dem, men hvilke yrker og utdanninger hadde gitt meg sjansen til å leve av å gjøre dette?

Har forresten 4.3 i snitt og er ferdig på vgs hvis noen lurte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et eller annet innen økonomi eller rettsvitenskap vil passe interessene dine og vil gi deg gode forutsetninger for å få jobb. Dette er jo ikke veldig spesifikt og det finnes sikkert andre fagområder du kan like, men jeg foreslår at du begynner med økonomi eller statsvitenskap og ser hvilke studietilbud som finnes og hva forskjellene er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med en slik tulleutdannelse kommer en ikke langt.

Nei, du har helt rett, det åpner jo ikke bare dørene til en karriere innen diplomati, politikk, tolking, oversetting, utenriksjournalistikk, eller diverse fordypningsstudier innen hvilket som helst område i hele Asia.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, du har helt rett, det åpner jo ikke bare dørene til en karriere innen diplomati, politikk, tolking, oversetting, utenriksjournalistikk, eller diverse fordypningsstudier innen hvilket som helst område i hele Asia.

Hvor stor %-andel av studentene på en slik linje ender opp med gode relevante jobber tror du? Det der er et typisk "evig student" studie, der kun noen få får relevante jobber.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Om du frivillig leser om ting du synes er interessant, hadde jeg satset på noe i den retning, så sant det ikke er et helt meningsløst studium hvor det er vanskelig å få jobb.

En siviløkonom er nok generelt mye mer attraktiv på arbeidsmarkedet enn en samfunnsøkonom, men om du virkelig brenner for samfunnsøkonomi og det viser igjen på karakterene, så tviler jeg på du vil få store problemer med å få jobb. Bare som et eksempel.

Men det er faktisk viktig å vurdere jobbmarkedet mener nå jeg. Det burde vel være første bud for å ta en utdannelse. Interessante ting kan man eventuelt lese på fritiden.

Liker du matematikk?

Lenke til kommentar

Om du frivillig leser om ting du synes er interessant, hadde jeg satset på noe i den retning, så sant det ikke er et helt meningsløst studium hvor det er vanskelig å få jobb.

En siviløkonom er nok generelt mye mer attraktiv på arbeidsmarkedet enn en samfunnsøkonom, men om du virkelig brenner for samfunnsøkonomi og det viser igjen på karakterene, så tviler jeg på du vil få store problemer med å få jobb. Bare som et eksempel.

Men det er faktisk viktig å vurdere jobbmarkedet mener nå jeg. Det burde vel være første bud for å ta en utdannelse. Interessante ting kan man eventuelt lese på fritiden.

Liker du matematikk?

Nja, jeg liker bare noen deler av matematikken som økonomi og algebra (algebra mest). Jeg holder på med å ta opp mer avansert matematikk akkurat (s1+s2) nå for å øke valgmulighetene mine. På videregående hadde jeg P-matte og fikk 4 i 1P og 2P.

Jeg har vurdert økonomistudier, men jeg vet ikke om det passer meg helt, jeg har en tendens til å gjøre mange slurvefeil når holder på med matte. Dette kan være forskjellen mellom en 2er eller 5er for meg.

Forresten så jeg tenkte å studere noe lignende som statsvitenskap, og kom inn på studiet også, men fant ut at det fantes dårlig fagrelevante jobber på markedet.

Du kan jo vurdere å bli lærer i samfunnsfag/språkfag/historie på videregående nivå. Da får du anledning til å sette deg godt inn i stoffet, samtidig som du får snakket om det og brukt til daglig...

Dette har jeg tenkt endel på i det siste, men utfordringen er jo å kunne videreføre kunnskapen til elevene. Jeg føler ikke at jeg er verdens beste til å lære bort ting, men kanskje dette kan endre seg gjennom studiene? :hmm:

Endret av Yaro
Lenke til kommentar

Sikkert interessant for de som får seg jobb innen disse områdene, men hvor mange gjør faktisk det? Og dersom man skal jobbe med tolking og oversettelse, bør man ikke bare være litt interessert i språk, men ha en helt spesiell interesse for området.

Mulighetene finnes, men de er også noe begrensede.

Lenke til kommentar

Jeg har/hadde cirka samme interesser som deg og nesten samme snitt også. Jeg går nå 2. året på en bachelorgrad i Kreativ markedskommunikasjon. Dette er en bachelorgrad som tar for seg markedsføring, media, reklame osv. Vi driver ikke med design, men vi får en innsikt i det. Det er en yrkesrettet bachelorgrad.

Om du er interessert i den slags miksa sammen med akademia og teori kan det jo være noe for deg også. :)

Sjekk ut private høgskoler også. Mange studier på universitet er veldig tørre. Gikk selv et årsstudium på universitet og var svært glad det bare var et årsstudium og ikke en bachelor da jeg var ferdig.

Lykke til!

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har lenge vært usikker på hva jeg skal studere. Derfor bestemte jeg meg for å lage en kort liste over ting som jeg liker.

Kom fram til disse puktene:

-Jeg liker å lese, skrive og arbeide med teoretiske fag

-Liker å både jobbe alene og med andre mennesker

-Jeg liker språkfag, samfunnsfag og historie. (Kar:5 eller høyere fra vgs)

-Jeg leser frivillig stoff som angår disse fagene i fritiden min fordi jeg synes de er svært interessante.

Det jeg helst vil gjøre er å lese masse stoff som omhandler disse fagene og prate om dem, men hvilke yrker og utdanninger hadde gitt meg sjansen til å leve av å gjøre dette?

Har forresten 4.3 i snitt og er ferdig på vgs hvis noen lurte.

Et eller annet innenfor statsvitenskap, f.eks områdestudier som allerede er nevnt virker jo det som er mest passende for din del. Men som andre sier, så er dette et område med begrensede jobbmuligheter i ettertid. Det desidert mest ettertraktede er vel å komme inn i UD eller jobbe i et av de utenrikspolitiske forskningsinstituttene som NUPI, CMI eller lignende. I tillegg til diverse jobber innen NGO-er.

Men disse jobbene er også såpass ettertraktede at du møter sterk konkurranse folk med bakgrunn innen statsvitenskap, utviklingsstudier, sosialantropogi, osv. Så det er langtifra alle fra disse studiene som får relevant jobb eller den jobben de ønsker.

Dersom jeg skal anbefale noe, må det være å få litt bredde i utdanningen. F.eks ikke ta bachelor og master innen akkurat det samme området. Spe gjerne på med litt fag innen økonomi og ledelse. Jeg ville heller ansatt en person med noen fag innen sistnevnte område enn noen som har drevet med reinspikka Asiastudier eller kun sosialantropologi i 5 år. Utenlandserfaring tror jeg også ville hjulpet på.

Forøvrig er det også mulig å få seg interessante jobber som ikke er 100 % relevante. Kjenner selv flere som har utdanning innen den retningen og har fått gode jobber, men jobber som ikke er direkte knyttet mot utdanningen. Det fordrer dog litt fleksibilitet og vilje til å tenke alternativt. Samt at det kan være en fordel med litt bredde i utdanningen som jeg skrev over.

Lenke til kommentar

For oss som ikke har noen klare ønsker, er det vanskelig å velge studie, men det viktigste er å finne noe du har litt interesse for og som også tilbyr jobber. Det er klart at noen av de som studerer statsvitenskap får gode og relevante jobber, men det er ofte de beste og mest engasjerte - jeg husker på nyhetene for, vel, sikkert halvannet år siden, så hadde de et innslag om at kun 3 av 10 som studerte statsvitenskap fikk jobb rett etter endt studie.

Som Zarac skrev kan juss være noe for deg. Jeg studerer det selv nå (og har samme interesser som deg - er glad i språk, historie, samfunnsfag og politikk), og så langt virker det spennende. Nå har vi kun ex.phil og ex.fac, men ex.fac kan nærmest sies å være "innføring i juss" fremfor noe annet, så vi har fått prøvd oss litt på juridisk metode, skrive oppgaver og lignende. Studerer forresten ved UiB, vet ikke hvordan det er de andre stedene.

Velg med omhu; følger du kun det du vil, kan det godt hende du stortrives under studier, men ikke får de jobbene du ønsker, og hvis du kun velger et studie fordi du vet at du er sikret jobb uten at du synes det virker så spennende, kan jeg garantere at det blir 3 eller 5 lange år!

Lenke til kommentar
Juss høres interessant ut, men må man ikke ha gode skriftlige kunnskaper for å gjøre det bra i det studiet?Jeg hadde bare 3 i norsk skriftlig på videregående. Ifølge det jeg har hørt ligger aller juss studenter på en 4-6 i norsk.

Tror dere at jeg hadde hatt problemer med juss studiet med en så dårlig norsk karakter? Når jeg sa at jeg likte språkfag mente engelsk og fremmedspråk (burde kanskje ha presisert det :p).

Lenke til kommentar

Du er en vanskelig kar. :closedeyes: Ønsker du gode jobbmuligheter basert på interessene dine anbefaler jeg nesten Samfunnsøkonom eller Siviløkonom. Disse gir gode og fleksible jobbmuligheter. Her har du bruk for både språk, samfunnsfag og historie. Litt matematikk må du nesten beherske, men jobber du litt ekstra nå mens du tar opp S-matte skal det gå fint. Jobb så mye at matematikk blir yndlingsfaget ditt!

Ønsker du linjer som er enda mer rettet mot dine interesser må du nesten velge linjer som ikke tilbyr fullt så mange jobbmuligheter. Til gjengjeld får du en jobb du garantert kommer til å trives godt i. Kan godt tenkes at det finnes noen drømmestudier med kjempegode jobbmuligheter, men da får du søke litt rundt. Snakk gjerne med en rådgiver eller les rundt på utdanning.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...