Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med Cpuen

Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+513

Hei, jeg har hatt en data i noen år nå som jeg bygget selv, jeg var ikke så sikker på ting når jeg bygget den og fikk litt hjelp. Men nå er jeg flink og jeg har byttet deler på maskinen min og forstår den inn og ut. SPECS ER NEDE

En dag merket jeg at det hakket litt når jeg spilte(veldig små lags) og det bråkte unormalt mye. Jeg fant ut at det var cpuvifta som bråkte. Prossesoren ble brukt unormalt mye, veldig mye når jeg spilte og lå faktisk oppi 7% når jeg ikke brukte den, der det til vanlig har vært 0 til 3%. Etter vært har dette blitt verre, maskinen bråker mye, det lagger og prossesoren sine % verdier er høye.

alt annet virker normalt, så dette er en vanskelig ting å finne ut av.

Jeg tror sefølgelig Prossesoren er/holder på å gå. Jeg tenker meg om og tenker at je gburde kjøpt vannkjøling mens leken var god. Jeg har kjørt stockvifta hele tiden. Men jeg er usikker hva jeg skal gjøre. Jeg kan kjøpe ny kjøling og se hvordan det går eller jeg kan skifte ut hele cpuen. MEN, da må jeg ha nytt hovedkort, jeg må ha ny kjøler, jeg må ha ny Ram kansje til og med nytt kabinett. jeg er usikker om jeg trenger ny strømforsyning, men jeg skal ikke se vekk fra det....

Jeg lurer på om noen har erfaring me Cpuer og slikt. Om noen har en løsning kanje? uansett er jeg takknemlig for svar ;-)

SPECS

Cooler master elite 420

Silver Power 620 w

Asus P8P67 LE socket 1155

Kingston 1333MHz 8 GB Ram

Intel LGA 1155 core# i7 2600

Caviar blue 1TB sata3,0

Crusial m4 ssd

Asus nvidia GTX 660 TI TOP

Windows 7 proffessional

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk temperaturer som nevnt og også om det er noen programmer som kjører i bakgrunnen.

Eventuelt sjekk kjølepasten mellom CPU og kjøleren før du gjør noe mer. Kan være at pastaen er tørket inn, og da overfører den ikke varmen slik som den skal og det fører til lagg, pluss høy temperatur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Takk, for svar. jeg tror tempraturen er høyere enn før. Og siden jeg ikke vil gå drastisk til verks enda tror jeg at jeg kjøper god kjøler og finner fram helt ny kjølepasta :)

Lenke til kommentar

Cpuen ligger på 80- 90 grader når jeg ikke bruker den....ganske høyt det... Kan det ha skjedd noen skader med cpuen?

Normalt vil det ikke skje noe, blir det for høy temperatur, vil PC'en slå seg av. Men 80-90 grader er likevel for høyt. Hvordan sjekker du temperaturen? Ta og sjekk i BIOS da den vil normalt vise korrekt..

Ellers så tyder dette på dårlig overføring av varme, noe som kan skyldes kjølepastaen eller at kjøleren er full av støv. Eventuelt er ikke kjøleren skikkelig festet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Jeg starta pc en nå nettop og gikk direkte inn på biosen og sjekket. Og den var enda høyere! 100C lå den på, og jeg tenkte at hvert sekund så stopper maskinen..... Jeg tror at stock vifta ,som jeg aldri har renset helt barre blåst litt støv av, er full av støv og jeg tror at siden vifta har vært dårliger og blitt dårligere med tiden så har cpuen blitt varmere og kjølepastaen dårlig. Det er jo også temlig lenge siden jeg monterte cpuen og tok kjølepasta på. Jeg håper jaffal dette kan fikses med en ny kjøler ;-) takk for alle svar, veldig hyggelig at noen tar seg tid og hjelper til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Hvordan finner jeg tempen på hovedkortet? Jeg skal ta pcen helt ut og opne den nå, men etter det jeg har sett gjennom viduet på kabinettet, ser alt okei ut. Men jeg tar den ut og sjekker starte opp og ser etter temp i bios og så sier jeg hva som skjer ;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Okei, da har jeg åpnet pcen og sett. Alt virker normalt, vifta til cpuen satt fast og var faktisk ikke så støvete. kansje en liten del inni selve blokka. Jeg brukte spesial støvsuger og sugde alt som var av støv. overalt, tok viftene også og fikk en god omdreining på dem. jeg sjekket biosen når jeg starta den igjen men det var den samme gamle regla. skyhøy tepratur. tok et par bilder ;-) er veldig takkmenlig

Ikke noen gode bilder akuratt

http://imgur.com/3hUolO4

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Hvordan finner jeg tempen på hovedkortet? Jeg skal ta pcen helt ut og opne den nå, men etter det jeg har sett gjennom viduet på kabinettet, ser alt okei ut. Men jeg tar den ut og sjekker starte opp og ser etter temp i bios og så sier jeg hva som skjer ;-)

Hvis du installerer programvaren som fulgte med hovedkortet så skal du kunne lese av tempen på hk. Programmet heter vel Probe-ett-eller-annet eller kanskje Asus Suite - har ikke sjekket for ditt hk.

Lenke til kommentar

Okei, da har jeg åpnet pcen og sett. Alt virker normalt, vifta til cpuen satt fast og var faktisk ikke så støvete. kansje en liten del inni selve blokka. Jeg brukte spesial støvsuger og sugde alt som var av støv. overalt, tok viftene også og fikk en god omdreining på dem. jeg sjekket biosen når jeg starta den igjen men det var den samme gamle regla. skyhøy tepratur. tok et par bilder ;-) er veldig takkmenlig

Ikke noen gode bilder akuratt

http://imgur.com/3hUolO4

Morrrrsom type - du . Temperaturen i Celsius grader er jo ganske så normal - 43 grader.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Okei, misforståelsen i biosen er at jeg har sett farenheiten. Men jeg har også brukt et program. Det viser rundt 80c. Problemene er der ennå. Lag, Støy og høy tempratur. Jeg kan ikke helt forstå hva som jobber i bakgrunnen akuratt,

http://imgur.com/3lTkxme

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Okei, veldig merkelig. Jeg bruker Arma 3 som test spill, siden det er en av de beste spillene i verden på graffik. Jeg kjører max "video" instillinger. Alså Ultra. Det lagga som F....

Men, så gikk jeg ut av spillet, så at cpu tempen var under 80 som programmet viser til vanlig. det var merkelig synest jeg, men så gikk den opp i 80 igjenn. jeg gikk inn i oppgavebehandlingen og avslutta noen unødvendige bakgrunnsprogrammer som hamachi, deameontools og mer. Så gikk jeg inn i spillet igjenn og da kjørte det søren meg 60 fps igjenn. Jeg gikk ut av spillet og nå ligger prossessoren og kjører normalt på 0 til 3 prosent. Og i oppgavebehandlinga viser det jo at det er 8 kjerner men egetlig bare 4. Nå jobber den annehver "kjerne" igjenn. før var det litt i hver. Eneste igjenn er tempen på det dumme programmet. det viser 80 på skrivebordet, men vis jeg spiller og så full fart trykker alt tab så ser jeg det vise 50c og så 80 igjen...

Det må ha vert ett programm i bakgrunnen. Jeg skal teste det mer og se.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Okei, alt virker fint nå. Jeg får 80-90 Fps i battlefield 3 og jeg tror tempraturen på det programmet er noe galt med. Skal teste litt frammover nå og se hvordan det går. TUSEN TAKK FOR ALL HJELPA JEG HAR FÅTT!! :):):):):) Dere har noen glupe hoder :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...