Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Starte firma for jordomseiling.

Paradokset

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte på om det er mulig å starte et ettmannsforetak som tar for seg å dra på jordsomseiling?

Grunnen til at jeg vil ha firma er for å kunne rekke mva fra alt jeg handler.

Om det går, har et par spørsmål:

1) Må firmaet tjene penger? Litt penger greier man alltids å tjene på blogg/video/sponsor/"kunder", men tvilsomt at dette vil dekke inn hele beløpet man må legge ut for å dra på en jordsomseiling.

2) Hvordan blir det med annet mannskap? Kan jeg eie firmaet, mens de er mine kunder?

3) Kan jeg føre det jeg har brukt på båten så langt, på firmaet, selv om det ble kjøpt før firmaet ble oppstartet?

4) Regner med båten ikke kan bli trekt mva på, da den ble kjøpt brukt?

Setter pris på svar. Og var heller ikke helt sikker på hvor jeg skulle legge denne tråden, så er bare for moderator å flytte om han/hun finner en egnet kategori.

Endret av Paradokset
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å drive et firma må det vel være et konsept egnet til å gi overskudd..

Siden jeg eier både båten og firmaet, er mitt mannskap mine kunder, og betaler for å være med på tur. På en måte går firmaet da ut på å leie ut opplevelsesturer.

I tillegg har man potensielle bi-inntekter, som selging av "tv-serie", reklame vi blogg eller "tv-serie" og sponsorer.

Lenke til kommentar

Du kan fint starte et enkeltmannsforetak med formål jordomseiling og bivirksomhet knyttet til dette. Et enkeltmannsforetak er i realiteten ikke mer registrering som gir deg et organisasjonsnummer, som igjen kan sees på som en juridisk enhet.

Men å ha et firma er ikke nok til å kunne trekke mva fra det du kjøper, det er en lang rekke krav som må tilfredsstilles om man skal kunne registreres i merverdiavgiftregisterert. Som er en forutsetning for å kunne trekke fra inngående merverdiavgift.

1.) For det første må man drive næringsvirksomhet (dvs. være næringsdrivende). Kravene til næringsvirksomhet er i korte trekk.

• drives for egen regning og risiko
  • har et visst omfang
  • er egnet til å gå med overskudd over tid
  • tar sikte på en viss varighet

Prosjektet ditt vil uten tvil ikke tilfredsstille pkt 3, "er egnet til å gå med overskudd over tid", og således vil det ikke defineres som næringsvirksomhet, og man kan ikke registreres i merverdiavgiftsregisteret.

2.) For det andre må man fakturere (selge) varer og tjenester for minst kr 50 000 i løpet av en tolvmånedsperiode for å bli registert. Men da har man også plikt til å registeres. Sponsing er ikke nødvendigvis regnet som inntekt i denne sammenhengen. Akkurat dette er såpass komplisert juridisk at en skatteekspert må se på det.

Så i realiteten er din eneste mulighet for å få fradrag for merverdiavgift at du utvikler din jordomseiling til et konsept som vil gi overskudd (dvs egnet til å leve av). Om det konseptet f.eks går ut på at mannskap skal være betalende kunder, vil også andre krav komme til (det regnes da nemlig som passasjerbefordring). Båten må f.eks sertifiseres for minst begrenset passasjerbefordring, det er særskilte krav til kaptein/fører. Det vil også komme på særskilte krav vedrørende forsikring og du påtar deg i realiteten en risiko for et betydelig erstatningsansvar. Regner med at utgiftene knyttet til dette fort blir større enn besparelsen knyttet til merverdiavgift.

Derfor svarer jeg ikke på de 4 konkrete spørsmålene, da de i realiteten ikke er relevante i dagens situasjon.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jeg være kunde av mitt eget firma?

Tviler forsåvidt at jeg gidder styret, da det uansett ikke er snakk om så veldig store summer å spare.

EDIT: Leste nå det aller siste Bolson skrev, da blir det nok uaktuelt uansett.

Men er det en mulighet at båten er kontoret til et firma som driver på med noe annet (for eksempel oversetting eller web-design).

Endret av Paradokset
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...