NikoTheApe Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Hvilken Lett MC må eg ha? Skal vertfall ha som... * Man kan sitte 2 på. * En som drar som bare faen. * En som ikkje blir slitt eller ødelagt så lett. * En som har 1 kult design. Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 velg deg en husqvarna Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Lett MC som "drar som bare faen" må du nok lete lenge etter. En som oppfyller dine krav etter min mening er f.eks Yamaha WRX 125. Pen sykkel som ikke trenger så alt for mye vedlikehold, og har en grei pris. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 haha wrx går som et siruplyn for og si det slik. ktm-gasgas-husqvarna og TM er nokk det som går best av lettsykler. har vert å kjørt mye mer wrx og må si jeg blir glad vær gang jeg setter meg på huskyen ^^ Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Nå kjenner jeg både en med en KTM Duke og en med en Husqvarna SMR 125, og begge er fornøyde, men klager over mye vedlikehold og høy pris. Skifte av filtere, olje, ++ _Derfor_ anbefaler jeg ikke en KTM eller Husqvarna. Etter min mening går alle lett-sykler som "siruplyn" uansett før du kaster på et effektanlegg og noen oppgraderinger. Lenke til kommentar
Kurio Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Hei. Husqvarna sine SM er fantastiske. Går utmerket fulleffekt. EXC 125 er veldig bra og. Spørs helt hva du er ute etter. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 ikke kjøp 4takter! duke er søppel med ekstremt mye feil og smr er også dårlig, kjøp husqvarna WR/WRE eller sms for den slags skyld. og effektanlegg på 4takter hjelper lite... men ploberingene på alle lett mc må fjernes ellers går det dårlig uansett. min wre drar på bakhjulet lett som bare det selv om den er laget for å ikke steile så lett. husqvarna sin WR125 er på lik linje med KTM exc når det kommer til effekt. Lenke til kommentar
Kurio Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 ikke kjøp 4takter! duke er søppel med ekstremt mye feil og smr er også dårlig, kjøp husqvarna WR/WRE eller sms for den slags skyld. og effektanlegg på 4takter hjelper lite... men ploberingene på alle lett mc må fjernes ellers går det dårlig uansett. min wre drar på bakhjulet lett som bare det selv om den er laget for å ikke steile så lett. husqvarna sin WR125 er på lik linje med KTM exc når det kommer til effekt. Jeg griner. EXC 125 fulleffekt er noe helt annet enn WR fulleffekt. WR og WRE er flotte sykkler med forskjellig trimmulighter. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 hvordan mener du de er helt forskjellige? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Ser ut som tråden har blitt en slags trimmetråd for gutter som er nødt å ha 40hk i en alder av 16. En motorsykkel er et livsfarlig kjøretøy, ofte farligere for deg selv enn andre (avhengig av trafikkbildet). Den tilbyr omtrent ingen ytre beskyttelse og har mye krefter i forhold til vekt, også lettsyklene. Husk at det er en grunn til effektbegrensningen, det har med modenhet å gjøre. Hvis du er en "normal" fyr som synes 15hk er greit frem til du er 18 og da kan bevege deg videre til 34 og etter hvert ubegrenset, kan jeg anbefale Yamaha YZF-R125. (Hvis noen mener jeg er en pusling og tar feil osv kan de ta dette på pm). Kan copypaste et innlegg (egentlig mer et essay) jeg skrev for et par år siden i en tråd som handlet om Yamaha YZF-R125 og Aprilia RS-125. Skriver kort om flere lettysykler jeg har prøvd og spesifikt hvorfor jeg mener YZF-R125 er et godt valg. Forbehold om dårlig språk og utdatert (spesifikk) informasjon. Jeg endte til slutt opp med Honda XR 125, som er en 4-takt cross-lignende sykkel. Ikke god toppfart, ikke god aks, kan ikke sammenlignes med en 2-taktssykkel. Men kjøreegenskapene var gode, den gikk godt, ingen vedlikehold og jeg stolte på den. Veldig fornøyd med den, selv om jeg sjelden kjørte med passasjer pga toppfart og akselerasjon. Toppfart kanskje 115km/t. Ingen vits å trimme, pga 4T. Jeg var i en ulykke for en stund siden, og reperasjonene på sykkelen var ikke verdt det. Så jeg solgte skrapet og kjøpte Yamaha YZF-R125, igjen etter å ha prøvd flere sykler. Alt i alt har jeg prøvd følgende sykler: Honda Rebel 125 (chopper 4T), Suzuki Intruder (chopper 4T), Honda NSR 125 (racer, 2T), Aprilia RS 125 (racer 2T), Honda XR 125 (cross 4T), Honda CBR 125 (racer, 4T) og Yamaha YZF-R125 (racer, 4T). Av alle disse syklene går Yamahaen best i mine øyne. Jeg liker choppere og måten man sitter på, og det var kun pga pris jeg ikke kjøpte Suzuki Intruderen. Rebellen er litt svak. Honda XR'en er også svak, men jeg kjøpte denne fordi jeg var lei av all letingen, jeg ville ha sykkel, og jeg fikk en svært god pris. Av racerne jeg har prøvd, har jeg altså prøvd to 2T og to 4T. Jeg likte ingen av 2-takterne og jeg likte begge 4-takterne. CBR'en er litt for liten for meg, så den kjøpte jeg ikke. Den ser generelt veldig spinkel ut. NSR'en var jeg også litt for stor for, ryggen ble helt bøyd under kjøringen og jeg fikk ingenting ut av speilene. Ellers ser NSR'en veldig fin ut, og den har en veldig slitesterk motor som er mulig å få mye ut av om man trimmer, for dem som er interessert i slikt. Så.. de to denne tråden handler om. Aprilia RS og Yamaha YZF. Jeg har prøvd TO aprilia-sykler. Jeg likte ingen av dem. Skal sies at den ene mest sannsynlig hadde noe galt med systemet, den sluknet helt plutselig midt i en rundkjøring (flaut). Apriliasyklene var generelt vanskelige å kjøre. Mange vil kanskje si at det er mine kjøreferdigheter det står på, men det får bli opp til dere. Jeg følte at jeg ikke hadde noen kontroll på dem, og de levde på en måte sitt eget liv. Jeg misliker å konstant måtte ha et høyt turtall for å få respons fra sykkelen. På RS'en er det jo nesten umulig å kjøre på lavt turtall, og så plutselig flyr den som f*** avgårde rundt 6000 omdreininger. Hvis man klarer å kontrollere dette og synes det er greit å konstant ruse motoren så er det vel greit. Jeg liker å ha respons på alle omdreininger, noe 4-takterne gir. Yamahaen har jeg full kontroll over. Den gir full respons på alle turtall og den gjør akkurat som den blir bedt om. Kjøreegenskapene er sinnsykt gode, det samme er bremsene. Den har også i mine øyne veldig god aksellerasjon, og toppfarten er på rundt 130km/t. Ikke noe problem å kjøre med passasjer, jeg har kjørt med flere passasjerer på både motorvei og små, trange veier, oppover- og nedoverbakker, både jenter og gutter. Ikke noe problem i det hele tatt. Husk hjelm! Sykkelen krever omtrent ikke vedlikehold, den bør vaskes og man kan kanskje skifte kjedeoljen selv et par ganger, men egentlig så gjøres alt man trenger på service. Igjen, om man liker sykkelvedlikehold og har kunnskap om dette tror jeg ikke det er et problem å ha en RS, så klart. Men for deg som ikke har så mye peiling og som ønsker en pålitelig og slitesterk motor du kan stole på dag etter dag, uten å måtte pusse og fikse på den støtt og stadig, vil jeg helt klart anbefale en 4-takt, og Yamaha YZF-R125, som per dags dato er den sykkele jeg er aller mest fornøyd med. Jeg har rett og slett ingenting å utsette på den. Utseendet er fantastisk, den er ufattelig stilig (min er blå), og flere av mine venner har trodd det var en tyngre sykkel. RS'en ser ikke så ille ut den heller da, men YZF'en er hakket stiligere, i mine øyne. Med en toppfart på 130km/t og relativt god aksellerasjon (samt alle de andre godene som lite vedlikehold, slitersterk motor, lite bensinforbruk, bra utseende og gode kjøregenskaper), hva trenger man? I 120km/t kjører man 33m per sekund, og man bruker minst 1 sekund på å reagere i en eventuell nødssituasjon. Det vil si at før man i det hele tatt får begynt å bremse har man kjørt 33m. Og i den hastigheten tar det minst et par sekunder å stoppe helt, så vi nærmer oss fort 100m+ før man har klart å stoppe. Tenk på det når du kjører. Jeg vil, til alle som har lett-sykkellappen eller tenker på å kjøpe den, anbefale Yamaha YZF-R125 som en klart best sykkel når det gjelder lettsyklene. Spesielt dere som ikke bryr dere om trimming og totalt hensynsløs kjøring. Man kan ha det gøy på en 4T også. Honda Varadero 125 er heller ikke så dum, den virker utrolig sterk og ekstremt pålitelig med omtrent null vedlikehold, men jeg har ikke prøvd den. Den er også veldig veldig stor, så kanskje ikke like gøy å kjøre, men perfekt for langturer og garantert best på alt som har med vedlikehold og bensinforbruk å gjøre. Det eneste som er negativt med YZF'en er at den ikke egner seg off-road, men man kan ikke få i pose og sekk. Bor man på landet med grus og jord over alt og få ordentlige veier ville jeg ikke kjøpt en racer. Endret 3. september 2013 av Sitronsaft Lenke til kommentar
Kurio Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Nei fyfaen, YZF er jentesykkel. Koster mye og går dass, nei og nei. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Du leste ikke det jeg sa om PM? Jaja. Så lenge du kommer med så begrunnelse.. At den koster mye skal jeg si meg enig i. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Kjenner en med Duke og YZF... Duken er fetere, helt klart. YZF går litt bedre kjappere. Helt greit å sitte bak på duken. Har ikke sittet bak på yzf´en. Ellers syntes jeg WR125X er kjempepen.. <3 Endret 3. september 2013 av SLi Lenke til kommentar
Kurio Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Kjenner en med Duke og YZF... Duken er fetere, helt klart. YZF går litt bedre. Helt greit å sitte bak på duken. Har ikke sittet bak på yzf´en. Ellers syntes jeg WR125X er kjempepen.. <3 Jeg skjønner ikke? Jeg vil forklare til TS at når du sier går bedre, er fordi begge går så jævelig rass. WR125X er fitteslapp og. Kjøp deg 2 taker du, Husky helst!! 1 Lenke til kommentar
SLi Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Går ikke egentlig alle 15hk, 125cc dass da? Nei. Ikke alle vil bli tatt for trim kurio: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1530519&do=findComment&comment=20818561 Endret 3. september 2013 av SLi Lenke til kommentar
Kurio Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Går ikke egentlig alle 15hk, 125cc dass da? Nei. Ikke alle vil bli tatt for trim kurio: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1530519&do=findComment&comment=20818561 Problems? Jo, alle har 15HK. Men det er forøvrig vesentlig forskjell på en 15HK 4 takt, og en 15HK 2 takt. Trekker helt forskjellig, og en 2 takter vil alltid være å foretrekke på et slikt lav CC-volum. Man kjører da overhodet ikke org med Husky og EXC, det er da åpenbart. Da har man valgt feil sykkel da, man kjøper SM for fulleffekt. Hvis du ikke ønsker noe som er såkalt kalt fulleffekt TS, så vil NSR 125 fungere utmerket. God sal og fantastiske kjøreegenskaper. Flott innkjøpspris og, lass av deler. Dessuten når du finner ut hvor meningsløst det blir uten fulleffekt, så har en NSR 125 med fulleffekt store muligheter for å leke med litt større sykkler på markedet. Men tar du bare lettlappen for å kjøre til A til B, så har det veldig lite å si hva du velger... YZF, Duke, CBR og slikt fungerer. Men hvorfor ikke kjøpe noe som samtidig er morsomt å kjøre? Du har draget og du kan lett foreta forbikjøringer og holde følge med ulike gjenstander på E6 og E18. Du nevner "En som drar som bare faen." For dette vil du trenge fulleffekt. EXC 125 og Husky 125 drar aboslutt brukbart fulleffekt. Vi snakker om rundt 35HK med fulleffekt Husky og 38HK fulleffekt EXC 125. Drar lett på bakhjulet oxo. Toppfart er overhodet ikke noe problem. Er du keen på å spare penger så er NSR med Malossi 170cc sylle nice. Da har du en sykkel som faktisk klarer 170 og holder følge med trafikken. Endret 3. september 2013 av Kurio Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 KTM EXC har vell under 10 kp originalt? Lenke til kommentar
Kurio Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 KTM EXC har vell under 10 kp originalt? Er ikke sikker varier fra årsmodell på EXC ihvertfall. Er forskjellige blokker fra 2004 og oppover. EXC er brukbart org, men ingen EXC på finn selges som org, har man EXC, så har man fulleffekt. Det er derfor man kjøper EXC, fordi det går så vesentlig mye bedre enn andre fulleffekt-sykkler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå