eab Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 grunnen amerikanerene er dyrere er de forurenser mye mer ..(right?)bare tenk på hvor mye renere Toyotas nye "D-4D D-CAT" er i forhold til hvilken som helst Amerikansk disel .. eller hvilken som helst annen disel for den sakens skyld I amerika brukes ikke diesel i vanlige biler. Kun eksportmodeller har dieselmotor. Derfor har amerikanske bilfabrikker fokusert på bensinmotorer. Og som så ofte nevnt før må alle nyere amerikanske biler tilfredstille alle avgiftskravene i alle statene. Og California har som kjent meget strenge krav. Lenke til kommentar
eSik Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Dreiemoment min venn er ganske enkelt kraft*arm. La oss ta for oss en tråsykkel. Sett den i en oppoverbakke, og velg det tyngste gearet. Sannsynligvis klarer du ikke å komme i fart i det hele tatt. Hvis du er en voksen mann med bena spent fast i pedalene, klarer du å prestere like mye moment som en BMW V8 motor, altså rundt 400 Nm. Det er et mål på kraften du vrir rundt kranken på sykkelen med. Dette kan sammenlignes med bilmotorens kraft på veivakselen. Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Dreiemoment er en kraft som får noe til å dreie rundt. I en bilmotor vil det da si den kraften som kommer fra stempelet og virker ned på veivakselen når stempelet blir presset nedover. Hvis du er en voksen mann med bena spent fast i pedalene, klarer du å prestere like mye moment som en BMW V8 motor, altså rundt 400 Nm. Det er et mål på kraften du vrir rundt kranken på sykkelen med. Dette kan sammenlignes med bilmotorens kraft på veivakselen. Hvorfor forklare noe som allerede er forklart? dreiemoment består av en kraft og en avstand. Newton og meter. Hvis man har en skiftnøkkel som er 5meter lang og man tilfører den en kraft på 40N i enden, vil kraften som dreier skruen i den andre enden være 200Nm.. Men man vil også oppnå like stor kraft dersom man har en 40meter lang skiftnøkkel og tilfører en kraft tilsvarende 5N i enden.. Lenke til kommentar
eSik Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Hvis du siktet til din forklaring tidligere i posten ville jeg ikke akkurat si at det var forklart nei! Men det finnes drøssevis av fysikere som har forklart det før meg, selvsagt. Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 altså... Tydeligvis vet både du og jeg hva det er snakk om. Så da kjøper du vel argumentet mitt da, som hele denne diskusjonen startet med? Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Fant dette bildet på www.amcar.no Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 grunnen amerikanerene er dyrere er de forurenser mye mer ..(right?)bare tenk på hvor mye renere Toyotas nye "D-4D D-CAT" er i forhold til hvilken som helst Amerikansk disel .. eller hvilken som helst annen disel for den sakens skyld I amerika brukes ikke diesel i vanlige biler. Kun eksportmodeller har dieselmotor. Derfor har amerikanske bilfabrikker fokusert på bensinmotorer. Og som så ofte nevnt før må alle nyere amerikanske biler tilfredstille alle avgiftskravene i alle statene. Og California har som kjent meget strenge krav. av Ford så har følgende amerikanske modeller Disel Ford E-150 Ford Super Duty F-250/350 Ford Excursion de er bare de jeg fant frem manuelt .. og jeg sjekket bare hos ford .. skal du revurdere hva du sa? Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Biler ja...overpriset selv på bruktmarkedet mener nå jeg. Skal til Tyskland å hente 2 biler snart og den ene får jeg bruke så mye jeg vil, strøken 97mod Pajero 3,2L TDI tror jeg det var, kjørt ca 75000, med mye ekstra til 9000 Euro + importering. Bensinen her har ihvertfall fallt de siste dagene, ligger på 7,65Kr/L 95 oktan, får håpe det holder seg sånn ei stund. Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 av Ford så har følgende amerikanske modeller Disel Ford E-150 Ford Super Duty F-250/350 Ford Excursion de er bare de jeg fant frem manuelt .. og jeg sjekket bare hos ford .. skal du revurdere hva du sa? Jeg skal ikke revurdere noe som helst, men du skal lese innlegget og være sikker på at du har fått med deg alt før du begynner å svare. Altså, man får tahoe, suburban osv med diesel også. MEN som jeg skrev bruker ikke amerikanere diesel i noen særlig grad, derfor er det omtrent bare EKSPORTmodeller som har dieselmotor. Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 og jeg sier det er amerikanske utgaver som fåes med disel .. de bruker det ikke mye på små sedaner ogsv .. men de store beista har disel .. og de selger bra .. (foresten .. de er ikke så lette å fåtak i i norge ville jeg sagt.. ford norge selger ingen av de .. hvis du vil ha en så må du impoertere en selv .. Jøss .. for en eksport vare ) Lenke til kommentar
Shotgun Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Tror ikke vi får gjort stort med avgiftene. Med mindre ikke en av oss kommer oss inn på tinget. Ellers så får vi som er svake for biler flytte til Sverige. Lenke til kommentar
Silenoz Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Prøver du å gi meg en leksjon i bilmotorteori? Dersom du klarer å forklare meg hva dreiemoment er kjøper jeg resonementet ditt, hvis ikke er det totalt verdiløst fordi du kommenterer noe du mest sannsynligvis ikke vet hva er. Men for å straffe argumentasjonen din enda mer: Audis 2.7T yter 380hk og 440Nm Sammenlignet med motoren i årets Corvette: 5.7L V8 344hk og 483Nm Men det er vel mer fair og sammenligne med Audis V8er: 4,2L V8 og 450hk og 560Nm Oiida, slått ned i støvlene. Du snakket forøvrig om en 1.6L i en amerikaner. Hva om vi putter BMWs 1.6K som yter 200hk og 240nm inn i en Camaro? Den har originalt 3.8L 193hk og 305Nm. Sant nok, den har 65Nm høyere dreiemoment, men så har den også 2,6L mer slagvolum. For ikke å snakke om at den har LAVERE effekt, og i bunn og grunn er det effekten som har noe å si for ytelsene. Men jeg glemte selvsagt at du snakket om bensinforbruk også. Noen kjappe tall: Audi 2.7T: 1,2L/mil Audi 4,2T: 1,46L/mil BMW 1,6K: 0,91L/mil Chevy 3,8L: 1,06L/mil Chevy 5,7L: 1,21L/mil Som du ser bruker Audis 4,2L mer bensin, men så har de godt over 100hk mer enn Chevys 5,7L også. La oss heller se på l/mil pr hk: Audi 2.7T: 0,003 Audi 4,2T: 0,003 BMW 1,6K: 0,005 Chevy 3,8L: 0,006 Chevy 5,7L: 0,004 Interessante resultater eller hva? Finn ut HVOR dreiemomentet er størst også da, gjerne også hestekreftene. Da vil du få deg en overraskelse. Kanskje ikke på 4,2L til Audi, men iallefall på 2,7T. Som Ezekiel sier, en motor fra 60 tallet sammenliknet med en som er 30-40 år nyere? Herregud. For øvrig er audimotorene nesten topptirmmet, all effekt er tatt ut. Camaromotorene fra 70-tallet taes det ut over 1000hk hvis ønskelig. Det er innenfor rekkevidde. Er selv "fan" av japsebiler, men du virker litt trangsynt. Lenke til kommentar
eab Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 og jeg sier det er amerikanske utgaver som fåes med disel ..de bruker det ikke mye på små sedaner ogsv .. men de store beista har disel .. og de selger bra .. (foresten .. de er ikke så lette å fåtak i i norge ville jeg sagt.. ford norge selger ingen av de .. hvis du vil ha en så må du impoertere en selv .. Jøss .. for en eksport vare ) Man får kjøpt alle bilene du nevner NY i norge, uten å importere selv. Dessuten er det rett både som du og jeg påstår.. De LAGER dieselmotorer der, men det går mest på bensinmotorer. Diesel selges mest utenlands Lenke til kommentar
Camaro_z28 Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 amrikanere forurenser mindre en ein japaner dei er dyre fordi dei er tunge og har store motorar Lenke til kommentar
Rartnamn Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 amrikanere forurenser mindre en ein japaner dei er dyre fordi dei er tunge og har store motorar 6958644[/snapback] Dette er altså en 2år gammel tråd. Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Skal vi vekke den til live?! Har nemmelig en 04 Tahoe, V8, 5,3l og den er sprek som et uvær. 300 rene hester (ikkeno turbopiss eller kompressor her) men seff, sett inn en kompressor og jeg er en lykkelig eier av 450hk. Det jeg mener er: disse motorene er rett og slett bygd for bilene de produserer. Bilene veier mye, det er en SUV. Så, amerikanere kan faktisk bygge motorer Lenke til kommentar
War Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Hemi 6,1 425hk som sitter i en stasjonsvogn quarter-mile 14 sek ikke verst for en gubbe bil. Dodge magnum ftw Endret 3. juli 2007 av War Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Så sant, så sant. Avgiftene er helt vannvittig! I sverige får du kjøpt en Volvo XC 90 til halve prisen av samme bil i Norge, det er sykt! Hadde de satt ned avgiftene, eller fjerne de, så hadde nok antallet dødsfall i trafikken gått drastisk ned trur jeg. Sikrere biler, og bedre biler, samtidig som de forurenser mindre, enn gamle biler... Så lenge de klarer å selge bilene i sverige uten andre avgifter en momsen, bør de for ****** klare det her i Norge og! 1227865[/snapback] Tja, nå må du huske at lønningene i Sverige er nesten halvparten av lønningene vi har, faktisk så er norge billigere enn både Danmark og Finland i bilhold, Sverige var kun noen få prosenter billigere enn Norge, sett ut ifra lønningene i de forskjellige landene. ~ Mortis360 Lenke til kommentar
War Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Har nederland lave bilavgifter heller? Var der nå og om man tar de 20 fineste bilene registrert i norge så ver det taxier i nederland. På 10 dager var en volvo 745 den eldste/billigste bilen jeg så. Til og med utendingene som selger pølser hele dagen i en hjemmelaget tilhenger ruller opp med en CX 90 når de tar med den hjem. Samme så jeg i york i engeland, folk bor i slitene hus men utenfor står det Land Rover Discoveryer som koster mill i norge. Ikke bare ett hus men over alt. Vil si 90% av alle bilene jeg så på 3 dager kostet over 800k i norge.( 800k litt overdrevet, men iallefall i nye biler , her har 18 åringene sierra og det audi a6) Endret 4. august 2007 av War Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg