Gå til innhold

Amotor: Norske avgifter


Ernie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så sant, så sant. Avgiftene er helt vannvittig! I sverige får du kjøpt en Volvo XC 90 til halve prisen av samme bil i Norge, det er sykt!

 

Hadde de satt ned avgiftene, eller fjerne de, så hadde nok antallet dødsfall i trafikken gått drastisk ned trur jeg. Sikrere biler, og bedre biler, samtidig som de forurenser mindre, enn gamle biler...

 

Så lenge de klarer å selge bilene i sverige uten andre avgifter en momsen, bør de for ****** klare det her i Norge og!

Lenke til kommentar

Er det noen som har dokumentasjon på den påstanden om at Norges bilpark er blant europas eldste? I så fall skulle jeg gjerne ville se den. Har nemlig hørt begge deler, og ærlig talt tviler jeg på at Norge har eldre bilpark enn østblokkland, og søreuropeiske land. Det er vel kanskje også noe av grunnen til at de høye avgiftene i Norge består.

Lenke til kommentar
Er det noen som har dokumentasjon på den påstanden om at Norges bilpark er blant europas eldste? I så fall skulle jeg gjerne ville se den. Har nemlig hørt begge deler, og ærlig talt tviler jeg på at Norge har eldre bilpark enn østblokkland, og søreuropeiske land. Det er vel kanskje også noe av grunnen til at de høye avgiftene i Norge består.
Du sier du tviler på at vi har en eldre bilpark enn "østblokkland". Vel, jeg var nettopp i Ungarn og der var bilene IKKE gamle. For å si det slik: Trabant, Fiat og Skoda var mer skjeldent enn nye Peugeoter (spesielt 206), Ford, Volvo, osv (Ps: jeg bodde langt uten for selve sentrum så ja, jeg vet hva jeg snakker om). Du må huske på at "østblokkland" er frie nå og at de dermed kan kjøpe det de vil, og biler er ikke SÅ dyrt der ;)

 

Vel, du vil ha bevis for at vi kanskje har den eldste bilparken i Europa. At vi har den eldste er mine ord, men jeg sa jo kanskje da... Vel, her har du bevis for at vi lenge har hatt en av de eldste i det minste...

Norge har i mange år slitt med en av Europas eldste bilparker. I ett av verdens rikeste land har alt for mange ikke råd til å skaffe seg en sikker og miljøvennlig bil.

 

Det står på denne siden, under "NAF peker på forholdene"

 

Edit: I Italia skifter mange bilen hvert 5. år pga at de ikke gidder å reparere dem og de gidder heller ikke å sende den til EU kontroll som jo er etter 5 år for helt nye biler. :lol:

Lenke til kommentar

Dette med at Norge har en av Europas eldste bilparker er et problem.

Men det er ganske åpenbart hvorfor bilene er mye billigere i Sverige enn i Norge. Der har de tross alt en egen bilindustri som skal beskyttes.

Men jeg mener vi burde gått for en enda mere differansiert avgiftspolitikk. Sett ned avgiftene på de små bilene som forbruker lite ressurser, samtidig sett opp prisen ytterligere på store biler som forbruker mye. På denne måten kunne vi fått en mere oppgradert bilpark samtidig som vi fikk fjernet enda flere av de store bilene.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke argumentet ditt helt. Jeg har nylig vært i både Tsjekkia og Italia, begge steder har jeg sett en særdeles gammel bilpark. Det har selvsagt vært mange nye biler også, men betydelig flere eldre utslitte biler. Dette gjaldt for Praha, og også for Plzn (dette er vel Skodas hjemby, om jeg ikke husker så helt feil).

 

Jeg syntes du bør bedrive mer kritisk journalistikk i den grad at du har bedre ryggdekning for argumentene dine enn de bilene du så mens du var i Ungarn. Hvor lenge var du der forresten? Èn uke? Hvor store deler av landet fikk du sett da? :-)

Lenke til kommentar
Jeg kjøper ikke argumentet ditt helt. Jeg har nylig vært i både Tsjekkia og Italia, begge steder har jeg sett en særdeles gammel bilpark. Det har selvsagt vært mange nye biler også, men betydelig flere eldre utslitte biler. Dette gjaldt for Praha, og også for Plzn (dette er vel Skodas hjemby, om jeg ikke husker så helt feil).  

 

Jeg syntes du bør bedrive mer kritisk journalistikk i den grad at du har bedre ryggdekning for argumentene dine enn de bilene du så mens du var i Ungarn. Hvor lenge var du der forresten? Èn uke? Hvor store deler av landet fikk du sett da?  :-)

Jeg har vært i både Tsjekkia, Italia og Ungarn bare så det er sagt. Spesielt i Italia har jeg vært mye (har vært der tilsammen 7-8uker fordelt over de siste 6årene) og jeg skal ærlig innrømme at den første gangen jeg var der var ikke bilene stort i skryte av. Derimot har de blitt betraktlig bedre de siste årene, og i fjor måtte jeg ærlig innrømme at bilene var nyere enn i Norge. Nå skal de sies at biler varierer fra sted til sted.

 

I Ungarn og Tsjekkia har jeg vært betydelig mindre, men jeg føler dog at jeg kan si noe om bilene. Nå kan det godt hende at de finnes gamle biler på bondelandet, men husk at det bor flest i byen og der har jeg vært ;)

Jeg var for det meste i Budapest når jeg var der sist, men det var flere utflukter ut av byen, to eksempel er Aquintum og Szentendre (tror det skrives slik). Der så jeg selvsagt en større andel eldre biler enn i byen, men som sagt, det bor flere i byen enn på landet og det var mer enn nok nye der. I tillegg må du huske på at Budapest huser 1/5-del av befolkingen i Ungarn. Tidsmessig bodde jeg avstanden Oslo-Lillestrøm fra sentrum. Så jeg så mer enn nok biler skal jeg si deg, selv ikke der jeg bodde (som var virkelig ekte ungarsk og bar IKKE preg av turisme) var det mye Trabanter, Fiater og Skodaer. Derimot var det utallige Peugoet 206'ere.

 

Når det gjelder Tsjekkia har jeg vært i Praha og også der flere ganger på utflukter. Turen til og fra Tjekkia ble kjørt med buss så der har jeg sett ekte "på landet". I Tsjekkia er det helt klart flere gamle biler, men også her kommer det seg klart.

En ting til: Ungarn var under komunismen MYE mer fri en alle andre sovjetiske deler. Matkøene skal, etter det jeg vet, i liten til ingen grad ha eksistert. (Kilde: guiden i Budapest som snakket nordnorsk :o og ja han er født og oppvokst i Ungarn)

 

Så leser jeg noe som jeg synes mindre om. Hva har journalistikk med et foruminnlegg? Sorry, jeg anser meg ikke som en journalist når jeg skriver i et forum... I en artikkel derimot gjør jeg selvsagt det, men i et forum? Dessverre.

 

PS: Guiden sa også til meg personlig at bilparken klart var på veg opp og på ingen måte var så gammel som man av og til kunne tro.

 

Edit: btw: jeg har ikke sagt at Italia har mange nye biler, bare at mange skifter den ut for å slippe EU kontoll.

Lenke til kommentar

Heeidu,

 

Du får unnskylde meg for å blande diskusjonen på forumet med artikkelen din. My bad. Men jeg mener likevel at det er totalt meningsløst å basere dine erfaringer på hva du har sett de gangene du har vært i utlandet. For det første, jeg tviler på at turene dine har vært med formål å avdekke alderen på bilparken, derfor kan det du ha sett aldri garantere for sannheten. Tenk på det enorme antallet parkeringshus, store parkeringsplasser utenfor byene osv.

 

Jeg vet ikke hvilket svar som er riktig, men det troverdigheten i ditt resonnement går jo i dass når det viser seg at du så nesten bare nye biler når du var i Praha, mens jeg så drøssevis av gamle :) Jeg dro forøvrig også til Praha med buss.

 

Når du snakker om at østblokkland i anførseltegn kan det nesten virke som om du ikke har vært der. Så verdensvandt du virker til å være vet du sikkert at selv om jernteppet falt for 14 år siden preges landene av tiden under jernteppet...

 

Angående det du sier om Ungarn så stemmer dette så vidt meg bekjent. Det gjelder for så vidt i enda større grad for Tsjekkia. Men generellt sett hadde de sørlige østblokklandene det mye bedre enn de nordlige. Det hadde nok først og fremst noe med avstanden fra maktsenteret å gjøre.

 

Vennligst ikke ta noe av det jeg skriver som et personlig angrep eller no slikt, jeg bare diskuterer :)

Lenke til kommentar
Heeidu,  

 

Du får unnskylde meg for å blande diskusjonen på forumet med artikkelen din. My bad. Men jeg mener likevel at det er totalt meningsløst å basere dine erfaringer på hva du har sett de gangene du har vært i utlandet. For det første, jeg tviler på at turene dine har vært med formål å avdekke alderen på bilparken, derfor kan det du ha sett aldri garantere for sannheten. Tenk på det enorme antallet parkeringshus, store parkeringsplasser utenfor byene osv.  

 

Jeg vet ikke hvilket svar som er riktig, men det troverdigheten i ditt resonnement går jo i dass når det viser seg at du så nesten bare nye biler når du var i Praha, mens jeg så drøssevis av gamle :) Jeg dro forøvrig også til Praha med buss.

 

Når du snakker om at østblokkland i anførseltegn kan det nesten virke som om du ikke har vært der. Så verdensvandt du virker til å være vet du sikkert at selv om jernteppet falt for 14 år siden preges landene av tiden under jernteppet...  

 

Angående det du sier om Ungarn så stemmer dette så vidt meg bekjent. Det gjelder for så vidt i enda større grad for Tsjekkia. Men generellt sett hadde de sørlige østblokklandene det mye bedre enn de nordlige. Det hadde nok først og fremst noe med avstanden fra maktsenteret å gjøre.

 

Vennligst ikke ta noe av det jeg skriver som et personlig angrep eller no slikt, jeg bare diskuterer :)

Ja, jeg tar det selvsagt ikke personlig.

En ting jeg har glemt å si er dette: Ungarere HATER regelrett at vi i vesten sier østblokkland om Ungarn og resten av de tidligere Sovjetiske statene. De kaller seg i stedet for sentraleuropa, noe jeg sier meg sterkt enig i da de faktisk ligger midt i Europa. Derfor anførsels tegnene ;)

 

Og forresten: sa jeg at jeg bare så bare nye biler i Praha? Håper da ikke det, for jeg kan ærlig innrømme at folk Praha hadde større andel eldre biler. Det jeg nok sa er at det kommer seg, altså at folk er på veg for å kjøpe nye biler.

Lenke til kommentar
så en dokumentar om dette for ett års tid siden.

I eksemplet deres (var tv2 eller nrk) så nevnte de en jeep grand sherokee elns. til veil utsalgspris rundt 900.000, der var avgifter til staten på i overkant av 600.000.  vogel.gif

 

Programmet het "Rikets tillstand" og ble sendt på TV2. De intervjuet blant annet Amcar magazine sin redaktør. Terje G Aasen, som han heter, skriver veldig mye om bilavgifter i lederen i Amcar magazine og jeg anbefaler alle å lese gjennom den en gang de har anledning.

Lenke til kommentar
Ikke rart amcarentusiastene erger seg over de norske avgiftene. Amerikanerne kan jo ikke lage skikkelige bilmotor. 6-litere på 220hk osv :) De blir skikkelig straffet av systemet.

 

Hvordan tror du ting hadde vært dersom en spinkel 1,6liters motor skulle gi krefter til en middels amerikansk familiebil? Jo, motoren ville jobbet overtid konstant. Noe som resulterer i VELDIG høyt bensinforbruk. Dersom man setter i en motor av større kaliber vil bensinforbruket synke fordi motoren jobber lett.

 

Og når det gjelder v8'ere på 6liter og litt over 200hk så har du rett. De finnes, men det du overser med disse motorene er at de har veldig stort dreiemoment. Noe som er viktigere enn hestekrefter i f.eks en tahoe e.l.

 

Lite eksempel... En semitrailer har rundt 400hestekrefter. Det får den fra en svææær motor (v10/v12). Hvorfor ikke bytte den i en 3liters v6 som også yter 400 hestekrefter? Fordi en liten motor eier ikke dreiemoment sammenlignet med store motorer..

Lenke til kommentar

Prøver du å gi meg en leksjon i bilmotorteori?

 

Dersom du klarer å forklare meg hva dreiemoment er kjøper jeg resonementet ditt, hvis ikke er det totalt verdiløst fordi du kommenterer noe du mest sannsynligvis ikke vet hva er.

 

Men for å straffe argumentasjonen din enda mer:

 

Audis 2.7T yter 380hk og 440Nm

Sammenlignet med motoren i årets Corvette:

5.7L V8 344hk og 483Nm

Men det er vel mer fair og sammenligne med Audis V8er:

4,2L V8 og 450hk og 560Nm

 

Oiida, slått ned i støvlene.

 

Du snakket forøvrig om en 1.6L i en amerikaner. Hva om vi putter BMWs 1.6K som yter 200hk og 240nm inn i en Camaro? Den har originalt 3.8L 193hk og 305Nm. Sant nok, den har 65Nm høyere dreiemoment, men så har den også 2,6L mer slagvolum. For ikke å snakke om at den har LAVERE effekt, og i bunn og grunn er det effekten som har noe å si for ytelsene.

 

Men jeg glemte selvsagt at du snakket om bensinforbruk også. Noen kjappe tall:

 

Audi 2.7T: 1,2L/mil

Audi 4,2T: 1,46L/mil

BMW 1,6K: 0,91L/mil

Chevy 3,8L: 1,06L/mil

Chevy 5,7L: 1,21L/mil

 

Som du ser bruker Audis 4,2L mer bensin, men så har de godt over 100hk mer enn Chevys 5,7L også. La oss heller se på l/mil pr hk:

 

Audi 2.7T: 0,003

Audi 4,2T: 0,003

BMW 1,6K: 0,005

Chevy 3,8L: 0,006

Chevy 5,7L: 0,004

 

Interessante resultater eller hva? ;)

Lenke til kommentar
Dersom du klarer å forklare meg hva dreiemoment er kjøper jeg resonementet ditt, hvis ikke er det totalt verdiløst fordi du kommenterer noe du mest sannsynligvis ikke vet hva er.
Det er ikke lett å forklare nøyaktig hva dreiemoment er, men man kan si at det er en kraft som får noe til å dreie rundt. I en bilmotor vil det da si den kraften som kommer fra stempelet og virker ned på veivakselen når stempelet blir presset nedover. Kraften virker bare mens stempelet er på vei ned. Dersom man kjører en bilmotor i bremsebenken er det dreiemomentet man måler. Så regner man seg fram til antall hestekrefter ved bruk av en formel (som jeg ikke husker her i hodet. Mener å huske det er dreiemoment gange antall omdreininger og så dele hele det tallet på et annet tall).

 

Men for å straffe argumentasjonen din enda mer:

 

Audis 2.7T yter 380hk og 440Nm

Sammenlignet med motoren i årets Corvette:

5.7L V8 344hk og 483Nm

Men det er vel mer fair og sammenligne med Audis V8er:

4,2L V8 og 450hk og 560Nm

 

Oiida, slått ned i støvlene.

Dette var ingen diskusjon om hvilken motor som er best, det finnes en slik diskusjon et annet sted på forumet. Jeg ville bare påpeke en ting som norske politikere ikke har tenkt på. Nemlig det at litt større biler krever større motorer. Det er ikke dermed slik at en slik "stor" bil forurenser mer eller bruker mer bensin.

 

 

Du snakket forøvrig om en 1.6L i en amerikaner. Hva om vi putter BMWs 1.6K som yter 200hk og 240nm inn i en Camaro? Den har originalt 3.8L 193hk og 305Nm. Sant nok, den har 65Nm høyere dreiemoment, men så har den også 2,6L mer slagvolum. For ikke å snakke om at den har LAVERE effekt, og i bunn og grunn er det effekten som har noe å si for ytelsene.
Leser du en gang til vil du se at jeg nevnte en amerikansk familiebil. Jeg brukte også en Tahoe som eksempel. Dette er fordi en camaro ikke er en familiebil. Ikke sammenlignet med tahoe, eller suburban for den del. En camaro er mer sportsbil. Du må heller ikke glemme at de to motorene du snakker om der er to HELT forskjellige motorkonstruksjoner. BMW-motoren vet jeg ikke så mye om, men 3,8-literen er en støtstangsmotor med to ventiler pr sylinder. Du må gjerne finne fram hva det koster for produsentene å lage de motorene. Moro å se hva de egentlig koster å produsere/utvikle.

 

Men jeg glemte selvsagt at du snakket om bensinforbruk også. Noen kjappe tall:

 

Audi 2.7T: 1,2L/mil

Audi 4,2T: 1,46L/mil

BMW 1,6K: 0,91L/mil

Chevy 3,8L: 1,06L/mil

Chevy 5,7L: 1,21L/mil

 

Som du ser bruker Audis 4,2L mer bensin, men så har de godt over 100hk mer enn Chevys 5,7L også. La oss heller se på l/mil pr hk:

 

Audi 2.7T: 0,003

Audi 4,2T: 0,003

BMW 1,6K: 0,005

Chevy 3,8L: 0,006

Chevy 5,7L: 0,004

 

Interessante resultater eller hva? ;)

Igjen, jeg tror du misforsto poenget mitt. Jeg har aldri påstått at amerikanske motorer er overlegne alle andre motorer i verden. Det jeg derimot påstår er at amerikanske motorer er langt fra så stygge og fæle som folk skal ha det til. Her blir det også feil å sammenligne audi og chevrolet sin motorkonstruksjon. Chevrolet sin 5,7liter bygger på teknikk fra midten av 60-tallet da den første 350motoren kom. Jeg regner med audi har en litt mer hightech konstruksjon. Det tatt i betraktning må du være enig i at tallene for 5,7-literen er helt ok.

 

Du har forresten glemt noe viktig. Audimotorene har turbo. Det har ikke chevrolet som fortsatt kjører ordinær innsprøytning ;) Røsker du av turboen på en slik 4.2liter audimotor detter effekten til ca 300-330hk (4.2literen i allroad og A8.)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...