Hèxacôres Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Jeg har nå planer om å starte ett nytt prosjekt (nei, ikke lenken i signatur), og jeg trenger litt tips til valg av os mtp stabilitet, brukervenlighet og sikkerhet. Prosjektet går ut på å levere minecraft servere, websider (hovedsaklig wordpress sider), ftp, reperasjoner osv. Med andre ord ett "alt mulig" it firma. Prosjektet vil bruke 3 servere med DISSE spesifikasjonene. serverene blir i første omgang fordelt ut på følgende måte : 1. Hovedserver -Denne vil bli brukt til å drive "hovedsiden" som siden til firmaet skal være på. Serveren vil også brukes til å hoste "søster sider" som vil komme opp etterhvert, deriblandt nettbutikk og forum. Denne serveren vil også bli brukt til noe private ting av meg. Jeg vil ha en egen server til dette, for å kunne nå ut til kundene hvis en av de andre går ned, eller jeg har problemer. Da dør ikke alt på en gang hvis en feil skulle skje. -Nokså bestemt på å bruke windows server 2012 på denne da jeg er kjent med det. 2. Webserver -Denne vil brukes til hosting av websider og FTP bakup. Jeg liker løsningene iis8 gir meg i windows, men jeg er noe usikker på om det er noen store fordeler med å bruke f.eks centos her. Hvordan blir f.eks prosessen med å sette opp en ny webside da ? iis8 tillater dette med noen få tastetrykk. Jeg har forstått at det heter virtual hosts i linux. 3. Minecraft server -Denne vil kjøre multicraft plattformen, og vil ikke brukes til noe annet enn minecraft. Jeg anntar at her er det veldig greit med linux da hele maskinen vil kontrolleres fra ett web interface, og det er bare en side det er snakk om. Tho er jeg noe usikker igjen mtp porter, stabilitet og sikkerhet. Hvordan er dette i linux ? Dette er ett hobbyprosjekt jeg vil prøve meg på, og ikke noe dødens seriøst. Hvis det er noen som kunne tenke seg å være med på å utvikle dette, er det bare å sende en Pm. Jeg kan veldig lite / ingenting om linux og jeg anntar at det snart kommer en storm med folk som sier at windows er søppel til dette. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Jeg har de siste årene kun brukt CentOS som webserver OS i alle fall. Bruker et gratis kontrollpanel som heter Virtualmin. Det er veldig enkelt å installere, og gir deg en webinterface som gjør den enkelt å sette opp nye hjemmesider/FTP kontoer. Går ut i fra at du tenker et delt webhotell, og ikke har planer om å lage VPS servere, for da må du ha mer programvare. Ellers funker jo Windows Server 2012 da, så er det Windows du kan, så burde du kanskje bare kjøre Windows. Det er jo en del å sette seg inn i rundt Linux, om du ikke er kjent med det i det hele tatt. Bakdelen med Windows Server er selvsagt kostnaden. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 <sarkasm>Ja, Windows er søppel til dette.</sarkarsm> Windows Server 2012 kjører for det første med langt mer overhead på servere enn Linux, og for det andre er det slik at mange åpen kildekode løsninger for netthandel, publiseringsløsninger etc liker seg langt bedre på Linux enn Windows. Særlig IIS kan kludre det til i en god del løsninger (egen erfaring). Løsningene er nemlig utviklet av folk som primært bruker Linux, og da brukes det gjerne programvare som er Linuxspesifikk og Apache er jevnt over den webserveren som er best tilpasset. Det er ikke egentlig noe galt med Windows Server 2012, annet enn at du må betale EUR 25 pr måned ekstra og større maskinvarekrav. I realiteten ville du ved valg av Linux (jeg liker best Debian/Ubuntu) kunne spare EUR 25 + EUR 20 pr måned å ha like bra relativ ytelse. Jeg ville også legge et visst arbeid i å finne fram til hva slags løsninger jeg tenker å bruke til de ulike formålene, f.eks nettbutikk, publiseringsløsninger, utviklingsspråk - og faktisk ta en del av valgene basert på hva disse fungerer best på. Ellers så synes jeg det er heftig hardware for et i utgangspunktet hobbyprosjekt. Jeg tror du vil kunne finne cloudbaserte løsninger som gir deg like stor sikkerhet med nødvendig kapasitet til langt under halve prisen. Webservere etc trenger normalt ikke særlig mye maskinvare før vi snakker om høy trafikk eller svært komplekse løsninger. Løsninger som Webmin/Virtualmin og Zentyal gjør Linux like lett å håndtere som Windows til mye ulik bruk. Og jeg vil ikke bruke FTP som protokoll for backup - personlig bruker jeg ikke FTP til noe som helst, FTP er ikke engang installert på mine servere. FTP er generelt usikkert, det er en 40 år gammel protokoll som ikke er designet med sikkerhet i tankene. Muligheten er å bruke SFTP etc. Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 30. august 2013 Forfatter Del Skrevet 30. august 2013 Takk for utfyllende svar. Jeg har funnet ut at jeg kjører windows hvertfall til å begynne med, og har en ekstra server jeg kan utforske linux i. Windows lisenser har jeg gratis, så dette koster ikke meg noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå