Emancipate Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Hvorfor er rattet på seilbåter så ekstremt stort? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Mangel på servo i gamle dager og det tok mye krefter til for å bevege store ror? Samt at de da kunne stå lenger ut på hver side og se bedre på store skuter? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Hovedsaken er at det er direkte overført fra ratt til ror, og siden kreftene da blir store vil et stort ratt gi større utveksling "kraft x arm", samt at det er liten utveksling så man kan gi full borde til borde med 1 til 1 1/2 omdreining, det også trenger stort ratt grunnet mye krefter som skal flyttes på med liten utveksling. En hydraulisk styring kunne gitt mindre ratt, men da måtte man dreie rattet 3 til 4 omdreining og det tar alt for lang tid når man seiler i skiftende vindforhold og ville ikke gitt presis nok ror-vinkel når man krysser mot vinden. Det er helst regattaseilere/turseilere som har stort ratt, moderne motorseilere/langkjølbåter pleier og ha mindre ratt siden de ofte har hydraulisk styring grunnet at de ikke er designet for like kjappe vendinger som en regattabåt. Endret 1. september 2013 av Nautica 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 (endret) Når man seiler på kryss, og båten vanligvis krenger mest, er det gjerne mest behagelig å sitte ved siden av rattet i lo og styre. Der sitter man høyest og har best oversikt. Rattet må da være så stort at det kan nås fra begge sider. De siste årene har hekken på seilbåtene blitt bredere, og rattene må derfor være større. På båter fra 70-90 tallet med smalere hekk vil du også finne mindre ratt som passer til smal cockpit. Større moderne båter har ofte to ratt for at det skal kunne være mulig å sitte på begge sider og styre. Endret 2. september 2013 av frohmage 1 Lenke til kommentar
pacuare Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 frohmage er den med mest rett. Det har ingenting med utveksling å gjøre, men å kunne ha oversikt over seilene og bølgene foran båten når en styrer. Regattabåter har stort ratt, turbåter mindre. Nye båter, spesielt over 40 fot har to ratt for å komme helt ut på rekka for å se seilene når en styrer på kryss. Båter med to ratt har mye mindre ratt, de er mer ideelt utformet. Utvekslingen skaffes med å sette rorakslingen bakover på roret. Med mye areal foran akselen blir dette en motkraft slik at det ikke er nødvendig å bruke mye krefter. En moderne 50 foter er ikke tung å styre før bølgene er over 3 meter høye i surf. Strever med å huske å ha seilt en seilbåt med hydraulisk styring med unntak av en selvbygd ferrosement båt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå