Gjest Bruker-182691 Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Hei, før du begynner å tenke på jantelov og etikk skal du vite at min iPhone allerede er defekt, men jeg ønsker å sende den inn med en annen defekt for å gjøre prosessen problemfri. Så, jeg har en iPhone 5 med sterkt redusert batterikapasitet og jeg lurer på hvordan jeg enklest kan slite ut eller jam'e låseknappen. Vet dette er er vanlig og gyldig replacement-årsak, og ønsker å bruke denne metoden for å kvitte meg med iphonen. Noen som har noen nyttige tips eller måter å reprodusere en treg låseknapp? Alle positive innslag mottas med takk, moralprekener er jeg ikke ute etter. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Tråden er flyttet fra forbrukerrett til smarttelefoner. Det du foreslår er svindel, så svaret på spørsmålet fra et forbrukerrettslig perspektiv er "det kan du ikke". Hvordan du kan utføre svindelen i praksis er et spørsmål for mobilforumet. 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Alle positive innslag mottas med takk, moralprekener er jeg ikke ute etter. Det er ikke alltid det man vil ha er det som er det beste for deg å få. AtW 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Hvis batteriet er katastrofalt dårlig, er det vel grunn nok til å få telefonen reparert? ...uten at jeg er sikker på Apples garantier for batteri. De bytter uansett ikke bare batteriet. Du får en erstatningsenhet. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Batteri i bærbare har vist seg å ha gyldig reklamasjonstid på 2,5 år etter kjøp. Etter denne tiden regnes som utenfor gyldig reklamasjon. Om dette gjelder for mobiltelefoner vet jeg ikke. Men det er en tydelig pekepinne på at batteriet ikke skal holde like lenge som selve maskineriet den skal holde i live. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Når batteriet er innebygd i enheten må det vel regnes som en del av enheten og følge samme reklamasjonstid som denne? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Det er ikke sånn at reklamasjonsfristen er annerledes for deler av en ting, så når man blander inn 2- eller 5-årsfristen så blir det misvisende. Men levetiden på et batteri er åpenbart vesentlig lavere enn på datamaskinen som sådan, og det betyr at dersom batteriet blir dårlig etter et par år så er ikke dette en mangel. Er det ikke en mangel har en ikke noe krav, uavhengig av reklamasjonsfrister. Med andre ord: Reklamasjonsfristen er 5 år på både PC og mobiltelefon, og den kan ikke "splittes opp" på de forskjellige deler av den. Men det hjelper ikke så lenge en ikke faktisk har en mangel å reklamere på. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Batteri i bærbare har vist seg å ha gyldig reklamasjonstid på 2,5 år etter kjøp. Etter denne tiden regnes som utenfor gyldig reklamasjon. Om dette gjelder for mobiltelefoner vet jeg ikke. Men det er en tydelig pekepinne på at batteriet ikke skal holde like lenge som selve maskineriet den skal holde i live. Det er for defekte batterier, ikke batterier som er 'utslitte'. Dvs varer noen minutter fremfor X timer. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 hvorfor kjøper du ikke bare et nytt batteri på ebay, bytter det, og bruker telefonen videre..? Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Han ønsker ikke bruke telefonen, men og selge den, og er den byttet i ny på et service verksted får han mere igjen for den, enn dersom den er f.eks brukt og full av riper.Det er ingen måte og tvinge frem en defekt knapp. Du kan forsøke slite den ut ved og trykke på den 24 timer i døgnet og håpe at den svikter før fingeren din. Send den heller først inn og klag på dårlig batteri og alt annet av problemer du kan ha vært borti ... blir den ikke byttet kan du heller prøve herpe den da. Endret 29. august 2013 av Backpfeifengesicht Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Det er for defekte batterier, ikke batterier som er 'utslitte'. Dvs varer noen minutter fremfor X timer. Hva er det du mener å si her? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Hva er det du mener å si her? Egentlig akkurat hva jeg skrev. Om et batteri varer kun 20minutter etter 2års bruk, så er ikke dette en reklamasjonsak. Om det derimot er helt defekt (altså PCen skrur seg av med en gang man drar ut strømmen), så er det en annen sak.. Lenke til kommentar
Harepuz Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Jeg forstår ikke helt hvorfor noen skulle begynne å tenke på janteloven på grunn av det her, men det er nå så. Det skal i teorien ikke noe mer til enn å pynte litt på feilbeskrivelsen når du leverer inn telefonen. Dette avhenger selvsagt er verkstedets prosedyrer, og jeg snakker her om tilfeller der de ikke reparer, men kun bytter iPhone (jeg har fått det for meg at dette er stort sett er standard?). Oppgir du feil som er vanskelig, tid- og ressurskrevende vil jeg tro at de bare bytter den uten altfor mye om og men. Dette er dog bare en tanke og en teori, og ikke noe jeg selv oppfordrer til. Endret 29. august 2013 av Harepuz Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Jeg forstår ikke helt hvorfor noen skulle begynne å tenke på janteloven på grunn av det her, men det er nå så. Det skal i teorien ikke noe mer til enn å pynte litt på feilbeskrivelsen når du leverer inn telefonen. Dette avhenger selvsagt er verkstedets prosedyrer, og jeg snakker her om tilfeller der de ikke reparer, men kun bytter iPhone (jeg har fått det for meg at dette er stort sett er standard?). Oppgir du feil som er vanskelig, tid- og ressurskrevende vil jeg tro at de bare bytter den uten altfor mye om og men. Dette er dog bare en tanke og en teori, og ikke noe jeg selv oppfordrer til. Fordi det har blitt vanlig å klage over "janteloven", bare man får kritikk for noe man gjør AtW Lenke til kommentar
Merko Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 (endret) Dette avhenger selvsagt er verkstedets prosedyrer, og jeg snakker her om tilfeller der de ikke reparer, men kun bytter iPhone (jeg har fått det for meg at dette er stort sett er standard?) Det er korrekt. Er det feil på enheten som dekkes av garanti eller reklamasjon, så blir enheten swappet med en ny (brukt) enhet. Den andre blir sendt inn for reperasjon og blir gitt til neste kunde. Raskere service for kunden. Endret 30. august 2013 av Merko. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Dog spørs det jo om det er en feil på mobil, eller feil av bruker / kresen bruker. At batteriet er noe svekket er en selvfølge, og batteritid avhenger også av at man ikke har utviklet et sært bruksmønster eller har installert software som tømmer batteriet raskere enn før. Du ønsker vi skal drite i det moralske når du "ødelegger for alle", og ønsker å drive med svindel. Way to go... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Takk for poster, ser ut som jeg får sende den inn med batteritrøbbel som begrunnelse og håpe på det beste. For å teste har jeg fått to kompiser til å utlade helt, og lade helt opp igjen like lenge to ganger. Jeg gjorde det samme, de hadde masse rart installert, en med jb, en uten. Når vi la alle ved siden av hverandre var jeg med en clean reinstall tom for strøm først. De to andre hadde 38+-2 % batteri igjen. Og når min når sånn 5-40% kan den finne på å skru seg av og være helt tom for strøm. Dette er kanskje god nok grunn, men er redd det ikke holder :-( Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 (endret) Ja, om den skrur seg av når den oppgir at det er del batteritid igjen, så høres ganske typisk ut for et batteri som begynner/er konk. Dette er en av grunnene til at jeg aldri ville hatt et produkt hvor batteriet ikke kan byttes/erstattes. Har selv kastet to batterier til min telefon, og har i tillegg ekstra backupbatteri i lommeboka, just in case. Og så var det laptoper eller alt annet på batterier vil trenge batteriskift etter hvert. Endret 30. august 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Dette er en av grunnene til at jeg aldri ville hatt et produkt hvor batteriet ikke kan byttes/erstattes. Batteriet på iphone kan byttes. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå