G Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Fikk brevet om å kunne stemme elektronisk for valget 2013. Her forsøker jeg å ta tjenesten i bruk, men blir møtt av denne absurde meldingen: Du må samtykke til å dele ditt mobiltelefonnummerFor å stemme på Internett må mobiltelefonnummeret ditt være registrert i ID-portens kontaktregister, og du må samtykke til å dele dette med e-valgssystemet ("eValg").Valgmyndighetene bruker mobiltelefonnummeret til å sende deg en returkode på SMS. Dersom du valgte "Ikke nå" på spørsmålet om å dele mobiltelefonnummer og e-post, må du logge inn på nytt og velge "Del med eValg". Kontakt brukerstøtte (tlf 800 38 254) dersom du trenger hjelp til å registrere telefonnummeret ditt i ID-portens kontaktregister. Er det da noe hemmelig valg lengre, og kan jeg stole på at det jeg velger på evalg-portalen ikke knyttes opp mot meg på noen måte som kan misbrukes av noen til å få innsyn? Det er vel greit å være litt småskeptisk til sånne evalg i det minste. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Du registrerer mobil nummer for å kunne logge deg på med Min ID. Stemmen din blir uansett kryptert, så skal ikke være noe usikker måte å stemme på dette. Lenke til kommentar
G Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Ok. Fint å høre. Men dilemma nummer 2 er at dersom man velger eksempelvis Bank-ID, så er det driftet av java, og jeg fikk følgende melding opp da: Unrestricted Access kreves altså- Wooops Det er jo litt betenkelig at java kan åpne hele PC-en din opp. Man skal altså stole veldig mye på våre myndigheter. Dersom de ønsker å snoke i folks private PC'er har de nå en gylden mulighet. Men nå tar jeg av tinnfolie-hatten Endret 29. august 2013 av G Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 hadde vært glad om myndighetene snoket i hva jeg stemte. Jeg stemte nemmelig blankt. All politikk er piss og løgn uansett, og ikke noe er bedre enn det andre. Lenke til kommentar
G Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Delvis enig med deg i at mye er piss og løgn. Jeg valgte å stemme i håp om å få et regjeringsskifte. Nå har jeg bare røpet retningen jeg stemte i, og ikke akkurat hvilket av de 4 partiene. Men om man gidder å sjekke hva G skriver i diverse tråder, så har man nok singlet ut et par av disse 4 partiene. Men noe får være opp til spekulantene å gjette. Jeg røper det ikke helt Det er likevel mer nobelt å stemme blankt som du, for da får man jo uttrykket misnøyen med hele røkla. E-valg er jo litt herlig også. For det første er man nokså sikker på at ingen surrehoder teller opp feil antall stemmesedler i valglokalene, selv om de har argusøyne fra flere politiske partier, så kan feil skje den beste. For det andre slipper man å glemme seg bort på valgdagen, selv om det skal en del til. Endret 29. august 2013 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 Hva skjer om man dør mellom at man har gitt stemme til E-valget og fram til valgdagen. Blir man silt bort med sin stemme, eller teller den. Ikke at det vil ha særlig mye å bety dersom man er død, og det kun har noe å bety for dine etterlatte hva valg som skjer. Et likt søkt scenario med andre ord Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Stemme avgitt er nok stemme avgitt. Tinnfoliehatt eller ikke, både du og myndighetene må ha tiltro til den tekniske løsningen inkludert software, hardware og hver enkel teknisk nøkkelperson. Det finnes i dag ikke noen sikker nok løsning til å garantere mot massivt valgfusk dersom et av de valgte punktene er manipulerte. Til sammenligning er papirstemmer "beskyttet" på små valgkretser av personell på tvers av politiske tilhørigheter, som gjør at man er relativt godt beskyttet mot større grader av fusk [edit:]og deanomymisering. Det eneste spørsmålet er om valget i Norge er viktig nok til at man krever en slik sikkerhet, for teknisk har man ikke den sikkerheten i dag. Man antar at det er sikkert. Endret 29. august 2013 av tommyb Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Hvorfor skulle egentlig myndighetene bry seg om hva du stemmer? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Hva skjer om man dør mellom at man har gitt stemme til E-valget og fram til valgdagen. Blir man silt bort med sin stemme, eller teller den. Ikke at det vil ha særlig mye å bety dersom man er død, og det kun har noe å bety for dine etterlatte hva valg som skjer. Et likt søkt scenario med andre ord Om du dør før valget (og har stemt) så gir du vel faen i om din stemme telles eller ikke... Det hadde hvertfal jeg gjort. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Ikke jeg... Et teknisk mulig scenario er høyreekstreme dødsskvadroner som går gatelangs og plukker ut sosialister i viktige vippe-områder. Kanskje ikke sannsynlig i en verden vi lever i for tiden, men man skal heller ikke legge til rette for at det skal være lønnsomt. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 Man kan aldri vite. Det er ihvertfall sikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå