Gå til innhold

Etnisk Norsk bevæpnet mann truet til seg bil i Vestfold.


hfthomas

Anbefalte innlegg

Ikke meningen å være vanskelig, men jeg har bitt meg merke til en ting i dag:

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10134702

 

 

I artikkelen står det "Mannen skal ha mørkt hår og hadde på seg en caps og en ryggsekk under ranet, skriver NTB. Han skal være i 20-årene, rundt 180 centimeter høy og etnisk norsk, skriver opplyser politiet til nyhetsbyrået."

 

Ok, han er etnisk norsk. De poengterer faktisk at han virkelig skal være etnisk norsk. Hvor mange sånne artikler kommer det ikke fram hvilken nasjonalitet gjerningsmannen har? Kan jeg nå anta at hver gang det ikke står hvilken etnisitet gjerningsmannen har, så er det en som ikke er etnisk norsk, nettopp fordi de poengterer at han her er etnisk norsk?

 

 

Jeg har alltid lurt på hvorfor de ikke kan bare skrive det som det er, sånn at vi kan få oversikt over hvilke grupper som gjør lovbrudd. Dette er ikke rasistisk, men det er en opplysning til de som vil vite det, inkludert meg. Er dette noe sittende regjering prøver å skjule?

 

 

Ikke kom med rasismekortet, takk.

Endret av hfthomas
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men de skriver det da som det er:

 

Leter etter gjerningsmann

 

– Jenta har forklart at gjerningsmannen var om lag 20 år og av utenlandsk opprinnelse, sier By til NRK.

 

Skutt og drept ved bilen

 

Også mannen av utenlandsk opprinnelse som satt i bilen er pågrepet av politiet. Han er tatt med til politistasjonen for avhør.

 

Mann (37) knivstukket i Oslo

 

Både den skadde og den antatte gjerningsmannen var av utenlandsk opprinnelse.

 

Tre personer knivstukket i Bergen

 

Han sier politiet har en beskrivelse av gjerningsmannen, men ikke noe navn. Mannen skal være av utenlandsk opprinnelse.

 

 

Oslo: Politimann brutalt slått ned og mann knivstukket. Begge alvorlig skadet.

 

– Vi har helt konkrete spor å jobbe ut fra, og de to antatte gjerningsmennene er begge av utenlandsk opprinnelse. Den ene oppgis å ha asiatisk utseende og den andre er sannsynligvis nordafrikaner, sier Solberg.

 

 

Geir :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tingen er jo at det sitter ekstremt mange utlendinger i fengsel i Norge, samt antall vi sender ut.

Det tyder på at det kommer mange kriminelle til norge, og derfor er det et poeng, synes det er helt greit at de poengterer det, så lenge det er faktum og ikke bare noe media finner på for å få lesere.

For noe tøv. Selv om andelen innvandrere som er kriminelle muligens er større enn andelen etniske nordmenn som er det, så er det fortsatt sånn at det begås vesentlig mer kriminalitet av etniske nordmenn enn av utlendinger.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg er Norsk, men adoptert fra Ungarn. så hvis jeg noen gang opplever folk diskriminere meg eller mistenke meg for kriminaliteter så kommer jeg til å si: "må jeg minne deg på at mannen som detonerte en bombe i Regjeringskvartalet, og så gikk for å drepe flere ungdomer, faktisk var NORSK?!"

det er utrolig råttent gjordt av deg. du burde skamme deg!

Lenke til kommentar

det er utrolig råttent gjordt av deg. du burde skamme deg!

 

nei det synes jeg ikke, det er viktig å minnes på det. spesielt om den som anklager en utlending, KUN tror at utlendinger gjør slike ting. nå er jo jeg adoptert, men jeg har jo kanskje ikke et norsk utseende. Jeg gjør det for å forsvare meg,

Endret av SonicDragon
Lenke til kommentar

 

nei det synes jeg ikke, det er viktig å minnes på det. spesielt om den som anklager en utlending, KUN tror at utlendinger gjør slike ting. nå er jo jeg adoptert, men jeg har jo kanskje ikke et norsk utseende

folk kan ikke noe for hva de tror. og skulle det stemme at vedkommende er rasist så er det utrolig teit å gå ned på deres nivå.

 

det å bruke 22 juli for å rakke ned på nordmenn er rett og slett simpelt. på samme måte som det er simpelt å rakke ned på tyskere på grunn av det adolf hitler gjorde.

Lenke til kommentar

folk kan ikke noe for hva de tror. og skulle det stemme at vedkommende er rasist så er det utrolig teit å gå ned på deres nivå.

 

det å bruke 22 juli for å rakke ned på nordmenn er rett og slett simpelt. på samme måte som det er simpelt å rakke ned på tyskere på grunn av det adolf hitler gjorde.

Det handler da vitterlig ikke om å "rakke ned på nordmenn", men om å vise at man ikke ut fra etnisitet kan fastslå om noen er kriminell eller ikke. Dersom du er frekk nok til å anta at noen er kriminelle fordi vedkommende er utlending, så fortjener du å få den slengt i trynet tilbake.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utganspunktet så burde nok journalistane skrive alle artikklane likt. Så dersom dei legg seg på ei linje der dei opplyser om nasjonalitet/etnisitet så burde ein gjere det med alle.

 

Som Geir påpeiker så bruker ein ofte å opplyse om det er nokon av utanlandsk opprinnelse som står bak. Nøyaktig kvifor ein ikkje seier rett ut at det var ein svenske, inder eller nigerianer kan nok være av to-delt forklaring.

Enten så har journalistane eit klart skille mellom kva som omhandler nordmenn, og kva saker som omhandler alle andre. Men det kan nok også tenkast at ein ofte ikkje veit heilt sikkert kva nasjonalitet det er snakk om. Så for å unngå at ein bruker feil benemnelse (f.eks dansken såg ut som ein svenske) så er det lettare å berre skrive at gjerningsmannen var av utanlandsk opprinnelse, det er ikkje særlig spesifikt, men det er ikkje feil heller.

Lenke til kommentar

Det handler da vitterlig ikke om å "rakke ned på nordmenn", men om å vise at man ikke ut fra etnisitet kan fastslå om noen er kriminell eller ikke. Dersom du er frekk nok til å anta at noen er kriminelle fordi vedkommende er utlending, så fortjener du å få den slengt i trynet tilbake.

 

takk for støtten, det er hjertevarmende

 

EvilSeagull: det jeg mener er med andre ord: jeg ville ikke følt meg komfortabel med å bli beskyldt for et drap for eksempel, BARE pga jeg ikke ser Norsk ut.......det er jo helt idiotisk. Jeg kommer ikke til å si det der jeg skrev, til noen uten en passende grunn eller en passende anklagelse. Og jeg er Nordmann btw, adoptivbarn får statsborgerskap under "importeringen". Jeg er såfall glad for at jeg ikke ble født i noen av de "terrorist-landa" som Irak, da hadde fordommene vært mye høyere mot meg. Men gjennom hele livet har jeg blitt behandlet fint, kanskje for fint. Folk og lærere på skolen ser på meg som Norsk og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...