Gå til innhold

[Løst] Hvor mye er gunstig å tjene som student? (Mht stipend og skatt)

2bb1

Anbefalte innlegg

Hei!

For noen år siden så var det en artikkel på DN.no (eller en lignende side) hvor de hadde laget en tabell med hvilken skatt man måtte betale ved ulike lønningsintervaller. Eksempelvis:

50.000-80.000: 21 % skatt

80.000-100.000: 32 % skatt

100.000-125.000: 17 % skatt

Altså at skatten varierte avhengig av hvor mye man tjente (og ikke lineært med hensyn til inntekten). Kan hende jeg husker helt feil, men uansett så trenger jeg å bli oppdatert på hvordan systemet fungerer. Ligger an til å bikke 100.000 kr i lønn i år, så må passe litt på. Så jeg lurer altså på to ting:

1. Er det noen som har oversikt over skattleggingen ved ulike lønningsintervaller?

2. Hvor mye kan man tjene uten å "miste" noe som helst av stipendet som fulltidsstudent? 157.000 kr er det tallet jeg har funnet hittil, men usikker på om det er riktig.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant frem til en side på Lanekassen.no som ser ut til å bekrefte spørsmål 2. Under fanen "Grenser for person- og kapitalinntekt" står det at person- og kapitalinntekt kan maksimalt være 157.265 kr for en fulltidsstudent for å fortsatt få full omgjøring av stipend. I fanen nedenfor står forøvrig formue-grensen også, som sikkert kan være greit å få med seg for noen (grense: 357.782 kr).

Link: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/

Fant også en link angående spørsmål 1 (se bilde under), men denne er fra 2011, så jeg skulle gjerne funnet ut om intervallene og prosentene er like for 2013.

163672.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Figurene som viser marginalskatt forteller egentlig lite. Det beste er å bruke skatteetatens beregningsmodell. Den finner du her.

http://skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Skatteberegning/Enkel-skatteberegning/Enkel-skatteberegning-2013/

Ved 100000 i lønnsinntekt vil du ha ca 11 400 i skatt (dvs en skattesats på 11,4 %). Tjener du 150 000 vil du ha ca 23 700 i skatt (15,8 %)

Lenke til kommentar

Marginalskatten er den skatten du betaler på hver ny krone du tjener. Dersom marginalskatten på inntekt over f.eks over 420 000 kr er 44,8 % så betaler du 0,448 kr på hver krone du tjener over 420 000. Men totalt vil du ikke betale mer enn 27,3 % skatt av en inntekt på 421 000.

At marginalskatten hopper litt opp og ned på lave inntekter skyldes standard fradragsregler og at ulike typer skatt slår inn til litt ulike tidspunkt - samt at man ikke betaler skatt under visse beløp.

Kort forklart kan man si at tjener du under fribeløpet på 39 950 så betaler du ikke en krone i skatt. Når du kommer over fribeløpet så betaler du trygdeavgiftsdelen av skatten. Tjener du f.eks 45 000 så må du betale 1 350 kr i skatt. Tjener du 50 000 kr så må du betale 2 600 kr i skatt. Dette betyr at du betaler 1 250 kr på de 5 000 kr ekstra du tjente, dvs 25 %. Trygdeavgiftsdelen er egentlig på 7,8 % av brutto inntekt (fra første krone - og over fribeløpet er det satt en % sats som skal gjøre at man etterhvert når 7,8 % i total skatt) og ved ca 58 000 så er skattens størrelse ca 7,8 %, derfor blir marginalskatten endret til 7,8 %.

Neste grense er hvor kommuneskatt (kommune og fylke) og fellesskatt slår inn. Den skatten er kun på nettoinntekten, dvs inntekt minus fradrag. I og med at alle har et minstefradrag samt at nettoinntekter under et visst beløp ikke beskattes så får man igjen et hopp i marginalskatten, slik at man på en gitt inntekt betaler en marginalskatt som er lik trygdeavgift + kommuneskatt og felleskatt.

Men som sagt tidligere - ikke heng deg opp i marginalskatten, men bruk skatteetatens verktøy til å finne ut hva du reelt betaler i skatt. Det er mer interessant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er i samme dilemma selv, bortsett fra at jeg helt sikkert kommer til å tippe grensen (157') til neste år, med mindre jeg finner på noe veldig smart noe. Det er ganske kjipe saker, for etter å ha tippet denne grensen avkortes stipendet tilsvarende 60% det du tjener over. Så kan du slenge på inntektsskatt, så er du plutselig ganske nærme full beskatning.

Bottom line: Tipper du grensa jobber du så og si "gratis".

Lenke til kommentar

50 %. Fem prosent per måned i ti støttemåneder. Slenger du på marginalskatten i det området, 25,7 %, så beholder du fortsatt 24 %, eller én av fire kroner du tjener brutto.

Med tanke på at du da har 11k bruttoinntekt per måned og 20k i sommermånedene er det ikke så dårlig økonomisk stilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...