FranZe Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Kan du vise til at praksisplass gir så dårlig utbetalt som 21.77 kr pr time? En link?NAV legger ikke ut livsoppholdsatsene i de enkelte kommuner. Men det er mellom 4000 og 6000 i de fleste steder. Steder som Oslo har høyere sats. Her i Lillehammer ligger den i overkant av 5500 kr. Dagpengesatsen er omtrent det samme. En i praksisplass er, om ikke helsa tilsier noe annet, sysselsatt i 37,5 timer i uka. 5500 / 150 = 36,66 /t. Er du samboer så vil satsen være lavere. De under en viss alder vil også få mindre. Det er ikke livsopphold det er snakk om. En er under tiltak. Så må en søke å få dekket resterende. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Kan du vise til at praksisplass gir så dårlig utbetalt som 21.77 kr pr time? En link?NAV legger ikke ut livsoppholdsatsene i de enkelte kommuner. Men det er mellom 4000 og 6000 i de fleste steder. Steder som Oslo har høyere sats. Her i Lillehammer ligger den i overkant av 5500 kr. Dagpengesatsen er omtrent det samme. En i praksisplass er, om ikke helsa tilsier noe annet, sysselsatt i 37,5 timer i uka. 5500 / 150 = 36,66 /t. Er du samboer så vil satsen være lavere. De under en viss alder vil også få mindre. Pluss husleie, reisepenger og andre stønader man evt. måtte få så klart, man kan jo ikke trekke det fra "lønna". Lenke til kommentar
Moirai Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Det virker som mange her blander praksisplasser og lønnstilskudd om en annen når de debatterer dette. Praksisplass: Er ment å være arbeidstrening for de som ikke har jobbet før, nye kontakter med tanke på jobb, eventuell relevant erfaring og oppdaterte referanser for de som er nye i arbeidslivet eller har vært utenfor lenge. En person på praksisplass skal aldri ha selvstendig ansvar, og skal alltid gå sammen med vanlige ansatte, så de kan ikke erstatte en ansatt for bedriften. Dersom du er i praksisplass og opplever at du erstatter vanlige ansatte, så bedriften utnytter systemet skal du rapportere dette til Nav, så de kan sette en stopper for det. Det er heller ikke ment at du skal få jobb når perioden går ut,bedrifter som rekrutteres til dette har i utgangspunktet ikke behov for flere folk. Dersom dette ikke kommer tydelig frem i prossessen har enten Nav eller bedriften informert deg for dårlig om ordningen. Lønnstilskudd: Her ansetter bedriften deg på prøve, mot at Nav betaler lønna di i x måneder. Du skal fungere som en vanlig ansatt, og du skal, så sant du fungerer i jobben, ansettes på vanlige vilkår når perioden er ute. Dersom du opplever at bedriften utnytter dette må dette også rapporteres til slik at denne bedriften ikke får gjøre dette flere ganger. Du har kastet vekk tida di, selvsagt, men du kan i hvert fall bidra til at de ikke får gjort det samme mot noen andre. Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Kan du vise til at praksisplass gir så dårlig utbetalt som 21.77 kr pr time? En link?NAV legger ikke ut livsoppholdsatsene i de enkelte kommuner. Men det er mellom 4000 og 6000 i de fleste steder. Steder som Oslo har høyere sats. Her i Lillehammer ligger den i overkant av 5500 kr. Dagpengesatsen er omtrent det samme. En i praksisplass er, om ikke helsa tilsier noe annet, sysselsatt i 37,5 timer i uka. 5500 / 150 = 36,66 /t. Er du samboer så vil satsen være lavere. De under en viss alder vil også få mindre. Pluss husleie, reisepenger og andre stønader man evt. måtte få så klart, man kan jo ikke trekke det fra "lønna". Får si som en tidlige kompis av meg sa: Jeg kommer aldri til å begynne å arbeide for jeg får jo ikke noe særlig mer hvis jeg gjør det... Så ramset han opp livsopphold+strøm+alt det andre han kunne søke på. Fant ut at han satt ganske greit i det egentlig så jobbe det var "unødvendig" 1 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Nav betaler deres lønn, de får omtrent gratis arbeidskraft. Hva tror du? Men så produserer de i mange tilfeller ikke like mye som en "vanlig ansatt"....Det er som regel en grunn til at de ikke klarer å skaffe, og holde på arbeid selv. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Nav betaler deres lønn, de får omtrent gratis arbeidskraft. Hva tror du? Tja. Det er jo selvfølgelig avhengig av arbeidsplass og type. For min del er jeg håndtverker og vi har en del arbeid for kommunen og de igjen liker at vi har folk på arbeidstrening osv. Det er noe vi scorer poeng på mtp flere jobber men det koster penger å utstyre folk, hente og bringe og ikke minst tiden og irritasjonen på den av oss som må passe på og følge opp half assed arbeid. For det meste er det mer til bry enn avlastning og koster oss penger i form av at de fast ansatte må bruke mer tid på å vise og reparere enn egen produksjon. Dette er også ofte folk som har liten interesse av å være der. Vi har én mann ansatt som begynte som tiltak. Han var ivrig og tok i fra første stund slik at vi fast ansatte anbefalte ansettelse. Mange andre har kommet og gått. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Etter uttalelser fra et par partier i disse valgdager, så har jeg tenkt litt på disse praksisplassene NAV sender brukerne sine til. NAV har praksisplasser hvor brukerne skal jobbe for å få arbeidserfaring, og disse er gjerne 100%, mao 7.5 timer hver dag. Mange av disse brukerne er minstesatsytere og i tillegg yngre mennesker. Vi kan ta de laveste, de med individstønad. Dagsatsen her er 234,-, som utgjør en månedslønn i overkant av 4680 (234 x 20 som er 2 x meldeperioder). Hvis man da regner ut timelønn ut fra dagsats, så tjener man hele 31,2 kroner i timen. Takker man nei til denne praksisplassen, så mister man stønaden sin. Hvis man antar at gjennomsnittstimelønn i Norge er på 150,-, vil en på individstønad med minstesats ha tjent inn månedslønna si på litt over 4 arbeidsdager. De resterende 16 blir da gratis arbeidskraft. Er dette virkelig i henhold til norsk lovgivning? For meg så ser dette ut som slavedrift satt i system. Forveksler du Kvalifiseringsprogrammet med individstønad? Om du deltar gjennom Kvalifiseringsprogrammet (37,5t i uken) får du Kvalifiseringsstønad istedenfor, dette er 2 ganger grunnbeløpet. Du kan også ha rett til tilleggsstønader og barnetillegg. Har du egen bolig kan du ha rett på bostønad i tillegg. For individstønad kan jeg ikke se at det er krav om å jobbe 37,5 timer i uken, dagsats er 234kr gjelder for personer under 19 år og 365kr ellers (skattefrie penger). Dagsats 234kr gjelder for personer under 19 år. Over 19 år er det 365kr, dette er skattefrie penger. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) Pluss husleie, reisepenger og andre stønader man evt. måtte få så klart, man kan jo ikke trekke det fra "lønna".Husleie blir ikke nødvendigvis dekt. I mange tilfeller vil salg av både bolig og bil bli krevd før man får dekt boutgifter. Reisepenger gis kun hvis reiselengden er over en viss lengde, de fleste tiltaksplasser er innenfor denne grensen. Forrige gang jeg var på tiltak, så var denne grensen 6 km. De fleste må derfor dekke bensin eller buss fra egen lomme. Et busskort i Lillehammer er rundt 500,- for en voksen. Forveksler du Kvalifiseringsprogrammet med individstønad? Om du deltar gjennom Kvalifiseringsprogrammet (37,5t i uken) får du Kvalifiseringsstønad istedenfor, dette er 2 ganger grunnbeløpet. Du kan også ha rett til tilleggsstønader og barnetillegg. Har du egen bolig kan du ha rett på bostønad i tillegg. For individstønad kan jeg ikke se at det er krav om å jobbe 37,5 timer i uken, dagsats er 234kr gjelder for personer under 19 år og 365kr ellers (skattefrie penger). Dagsats 234kr gjelder for personer under 19 år. Over 19 år er det 365kr, dette er skattefrie penger. Nei, jeg blander ingenting. KVP er skattbar sosialstønad i praksis. Hvordan vet jeg det? Fordi jeg var 2 år på KVP. KVP tilsvarer livsopphold + husleie. Det er ca 10 000 i måneden netto. Jeg mistet bostøtte når jeg gikk på KVP. Videre så får personer under 25 langt lavere sats på KVP, og den er fortsatt skattbar. Barnetillegg er irrelevant, da disse kun gis til personer med barn. De med individstønad må være på tiltak, dette tiltaket er som regel 7,5 timer hver dag. Det utgjør 7300 i måneden. Og alt dette forandrer ikke det faktum at en som er i arbeidspraksis vanligvis gjør så og si samme jobb som en som er ordinært ansatt. Man får ikke arbeidslyst av å gjøre samme jobb for en tredjedel av lønna. Og arbeidserfaring er ubrukelig når man skal betale for maten, eller betale for reperasjon på bilen man må bruke for å komme seg til praksisplassen. Eller for bensinen. Arbeidserfaring er ikke et betalingsmiddel som er godkjent i Norge. Endret 15. mars 2017 av Dragen Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Pluss husleie, reisepenger og andre stønader man evt. måtte få så klart, man kan jo ikke trekke det fra "lønna".Husleie blir ikke nødvendigvis dekt. I mange tilfeller vil salg av både bolig og bil bli krevd før man får dekt boutgifter. Reisepenger gis kun hvis reiselengden er over en viss lengde, de fleste tiltaksplasser er innenfor denne grensen. Forrige gang jeg var på tiltak, så var denne grensen 6 km. De fleste må derfor dekke bensin eller buss fra egen lomme. Et busskort i Lillehammer er rundt 500,- for en voksen. Forveksler du Kvalifiseringsprogrammet med individstønad? Om du deltar gjennom Kvalifiseringsprogrammet (37,5t i uken) får du Kvalifiseringsstønad istedenfor, dette er 2 ganger grunnbeløpet. Du kan også ha rett til tilleggsstønader og barnetillegg. Har du egen bolig kan du ha rett på bostønad i tillegg. For individstønad kan jeg ikke se at det er krav om å jobbe 37,5 timer i uken, dagsats er 234kr gjelder for personer under 19 år og 365kr ellers (skattefrie penger). Dagsats 234kr gjelder for personer under 19 år. Over 19 år er det 365kr, dette er skattefrie penger. Nei, jeg blander ingenting. KVP er skattbar sosialstønad i praksis. Hvordan vet jeg det? Fordi jeg var 2 år på KVP. KVP tilsvarer livsopphold + husleie. Det er ca 10 000 i måneden netto. Jeg mistet bostøtte når jeg gikk på KVP.Videre så får personer under 25 langt lavere sats på KVP, og den er fortsatt skattbar. Barnetillegg er irrelevant, da disse kun gis til personer med barn. De med individstønad må være på tiltak, dette tiltaket er som regel 7,5 timer hver dag. Det utgjør 7300 i måneden. Og alt dette forandrer ikke det faktum at en som er i arbeidspraksis vanligvis gjør så og si samme jobb som en som er ordinært ansatt. Man får ikke arbeidslyst av å gjøre samme jobb for en tredjedel av lønna. Og arbeidserfaring er ubrukelig når man skal betale for maten, eller betale for reperasjon på bilen man må bruke for å komme seg til praksisplassen. Eller for bensinen. Arbeidserfaring er ikke et betalingsmiddel som er godkjent i Norge. Jeg tror det fungerer akkurat som tiltenkt, det skal ikke lønne seg å gå på NAV, det er ment som en midlertidlig hjelp eller støtte. Vi kan ikke ha et samfunn der folk ikke har råd til å jobbe Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Vi kan heller ikke ha ett samfunn hvor du blir straffet for at du ikke klarer det. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Husker du ikke da du var i grunnskolen og noen få idioter i klassen ikke klarte å oppføre seg, så fikk HELE klassen kjeft? Blir litt sånn. Som å prøve å drepe en flue med ei hagle. 2 Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 For politikere så blir landet bygget av arbeid. Og det er jo riktig. Går en å surrer på nav så skaper det lite, men at mange sier at en da er en belastning for samfunnet er ikke jeg enig i. Problemet, sånn jeg ser det, er at i dag så går ikke arbeid i arv, sånn som før. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Denne tråden handler ikke om folk som hever stønad mens de er hjemme. Den handler om at NAV utnytter arbeidsledige. Lønnsnivået til disse blir omtalt som sosialdumping når folk som polakker får det. Men det er visstnok ikke det samme når arbeidssøkere får det. Fordi de får jo arbeidserfaring. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Vi kan heller ikke ha ett samfunn hvor du blir straffet for at du ikke klarer det. Mener du at samfunnet ikke skal belønne arbeid fordi det er en straff på de som ikke klarer å arbeide? Slik sosialisme har vært forsøkt mange ganger i historien, kan du nevne et slikt sosialistisk land du kunne tenke deg å bo i? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Nei, hun mener at vi ikke skal straffe folk når de ikke kan jobbe. Og vi kan ikke straffe folk som ikke har ordinært ansettelsesforhold. 1 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Denne tråden handler ikke om folk som hever stønad mens de er hjemme. Den handler om at NAV utnytter arbeidsledige. Lønnsnivået til disse blir omtalt som sosialdumping når folk som polakker får det. Men det er visstnok ikke det samme når arbeidssøkere får det. Fordi de får jo arbeidserfaring. Polakkene du snakker om, de er jo ansatt som arbeidstakere og skal produsere i 7,5t hver dag. Er det forventet det samme av en i praksisplass? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Ser ikke helt hvordan noen blir straffet men noen vet kanskje hvordan nav straffer med å gi penger? 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Arbeidsoppgavene er som regel de samme som ordinært ansatte, ja. Er noen ting de i praksisplasser ikke får lov til å gjøre, som å stå i kassa. Kiwi, Rema og Nille er flittige brukere av gratis arbeidskraft gjennom NAV. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Nei, hun mener at vi ikke skal straffe folk når de ikke kan jobbe. Og vi kan ikke straffe folk som ikke har ordinært ansettelsesforhold. Hun skrev det som kommentar til at jeg sa det ikke skal lønne seg å gå på NAV - da ender vi opp med at folk ikke får råd til å jobbe Hva mener du egentlig med å straffe folk som ikke jobber? Det virker som at du mener de som ikke jobber skal ha like mye penger som de som gjør det. Og at NAV skal finansiere hus, bil, hytte, båt, bil nr 2, fritidsaktiviteter, ferier og så videre, for det er jo en straff at de som ikke arbeider ikke skal ha råd til dette? Det er ikke meningen å misforstå deg men jeg får inntrykk av at du og Buffy mener det er urettferdig at noen skal jobbe og få mer penger enn de som ikke jobber? 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Kiwi, Rema og Nille er flittige brukere av gratis arbeidskraft gjennom NAV. Det er nok lett å se det sånn. Jeg ser på det som en øvelse for de som trenger arbeidserfaring, og noe som kan hjelpe dem videre i arbeidslivet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå