Dragen Skrevet 6. mars 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2017 Det er jo ikke noe galt med aktivitetskrav når man hever dagpenger/sosialstønad. Problemet oppstår når arbeidstypen og -mengden overgår det man får tilbake. Jeg tviler de fleste vil klage på å måtte plukke søppel noen timer i uka i bytte mot å ikke sulte eller fryse ihjel. Men hva sitter man igjen med når man må gjøre disse jobbene nesten 160 timer i måneden? Jo, man vondt i både sinn og kropp. Det er ingen som får mer arbeidslyst av å slite rævva av seg samtidig som man ikke har råd til å brødfø seg selv, og/eller bo i en levelig bolig. Å få penger av NAV kan være definisjonen av å brenne lys i begge ender. På den ene siden så jobber man ofte 100% for så lite som 20% lønn samtidig som man har ordinære (og i noen tilfeller ekstraordinære) utgifter, som fører til at man på den andre siden brenner opp all energien man har mentalt sett bare på å komme seg på "jobb" hver dag. Det skal være et jævlig langt stearinlys for at dette skal kunne gå i lengden. 4 Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 6. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2017 Praksisplass er jo både positivt og negativt. Du får kanskje et lite spark bak og større motivasjon for å faktisk få fast jobb og en normal lønn. Du slipper hull i CV-en. Du klarer kanskje få en fot innenfor en ny bransje som du ønsker å jobbe for. ....men, Du jobber for en ubrukelig lønn. Du blir utnyttet av bedrifter som ønsker gratis arbeidskraft. Om du blir gående i praksis lenge uten å ende opp med noe fast så blir en nok ganske påvirket, det er nok veldig demotiverende og jobbe for luselønn uten og tilslutt få noe igjen for det. Er selv arbeidsledig for tiden og håper virkelig det dukker opp noe snart, om ikke må jeg nok finne meg en praksisplass, kjenner jeg meg selv rett kommer jeg til å bli ufattelig lei om jeg går i måneder uten å få jobb. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2017 Avklareringsbedrifter er ikke bra for folk på NAV å arbeide i. Jeg gikk i en og fikk etter på tips fra en som kunne jobbsøking om at jeg aldri måtte skrive opp avklareringsbedriften jeg jobbet i som erfaring på min CV, da dette var bedrifter som en arbeidsgiver gremmes av. Nei, la oss 100% arbeidsføre som har gått 10-15år uten arbeid få en sjanse med en lønn vi kan leve av. Lenke til kommentar
Nektard Skrevet 13. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2017 Som 2. års politistudent jobber man 100%, med minus 7800,- i måneden. Det er slavearbeid:) Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 14. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2017 Som 2. års politistudent jobber man 100%, med minus 7800,- i måneden. Det er slavearbeid:) Det samme kan man vel da si om andre høgskoler som også gir 60 studiepoeng for andreåret. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2017 Som 2. års politistudent jobber man 100%, med minus 7800,- i måneden. Det er slavearbeid:) Dersom du synes det hadde vært betre å sitte på skulebenken og ikkje fått lønn under utdanninga så burde du valgt ei anna studieretning. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 14. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2017 Jeg vet om flere som får penger fra NAV og som bruker det på dop. Blir litt lei av at folk betaler skatt for det når det finnes folk som trenger det fordi de er syk eller har barn. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2017 Som 2. års politistudent jobber man 100%, med minus 7800,- i måneden. Det er slavearbeid:) Nei, det er GULLDEAL, betaling for å utdanne seg. Klager du på det har du jammen ikke mye å klage på..! 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2017 Nei, la oss 100% arbeidsføre som har gått 10-15år uten arbeid få en sjanse med en lønn vi kan leve av. Hva er galt med deg da? Om du er 100% arbeidsfør og på 10-15 år ikke vært i stand til å få deg en jobb... Da mistenker jeg det er noe galt med deg. Lenke til kommentar
Motstandpolitiker Skrevet 14. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) Avklareringsbedrifter er ikke bra for folk på NAV å arbeide i. Jeg gikk i en og fikk etter på tips fra en som kunne jobbsøking om at jeg aldri måtte skrive opp avklareringsbedriften jeg jobbet i som erfaring på min CV, da dette var bedrifter som en arbeidsgiver gremmes av. Nei, la oss 100% arbeidsføre som har gått 10-15år uten arbeid få en sjanse med en lønn vi kan leve av. Går egentlig på disse kursene for pengenes skyld. Husker da jeg tok NAV kurs. Det var å møte opp på kurs. Holde kjeft i 6 timer også få pengene dine utbetalt etter dette. Folk holder egentlig kjeft. Vi møter bare opp på disse kursene for å få pengene fra NAV. Dersom du nekter å ta kurs så vil NAV ikke betale deg penger. Jeg er også lei disse white knights på diskusjon som forsvarer NAV kurs hele tiden. NAV kurs er egentlig i realiteten ubrukelig. NAV må også skape arbeidsplasser. Ved å holde disse kursene har NAV skapt tusenvis av arbeidsplasser i privatmarkedet. Endret 14. mars 2017 av Motstandpolitiker 1 Lenke til kommentar
Motstandpolitiker Skrevet 14. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2017 Praksisplass er jo både positivt og negativt. Praksisplass blir man nødt til å ta uansett. Nekter du å ta imot praksisplass så nekter NAV å betale deg penger. Men ja det er i realiteten slavearbeid. Du arbeider 7,5 timer hver dag i 30 dager og får utbetalt 4900 kroner fra NAV. Så det er statlig slaveri satt i system. Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 14. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2017 Praksisplass er jo både positivt og negativt. Praksisplass blir man nødt til å ta uansett. Nekter du å ta imot praksisplass så nekter NAV å betale deg penger. Men ja det er i realiteten slavearbeid. Du arbeider 7,5 timer hver dag i 30 dager og får utbetalt 4900 kroner fra NAV. Så det er statlig slaveri satt i system. Fortsatt bedre å jobbe for slavelønn enn å motta penger uten å gjør noe som helst. Problemet er jo bedriftene som utnytter en ordning som er ment for å få folk i jobb. Og selvfølgelig ligger jo litt av problemet i NAV som ikke innfører strengere regler for hvordan bedriftene får lov til å holde på, dessverre har det nok en negativ effekt som resulterer i at færre bedrifter ønsker folk i praksis om NAV strammer inn på regelverket. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Praksisplass er jo både positivt og negativt. Praksisplass blir man nødt til å ta uansett. Nekter du å ta imot praksisplass så nekter NAV å betale deg penger. Men ja det er i realiteten slavearbeid. Du arbeider 7,5 timer hver dag i 30 dager og får utbetalt 4900 kroner fra NAV. Så det er statlig slaveri satt i system. Det er jo bare til å få seg arbeid så slipper man å "jobbe for nav". At det skal være så vanskelig å få seg ærlig arbeid er bare tull. Sannheten er heller den at folk ikke VIL jobbe. Hvis jobben ikke innebærer en kontorstol, pc og kaffe så er ikke en nordmann interessert. Norske folk er allergisk mot å svette. Jeg vet om bedrifter som har skreket etter folk mens media hyler ulv. Selv har jeg knapt gått to dager som jobbsøker fordi jeg selv aktivt oppsøker bedrifter og leter etter jobber. Folk som sitter på ræva og forventer at nav og skattebetalerne skal gjøre all jobben kan sitte lenge og da bør det være tiltak tilstede som sørger for at det blir mer attraktivt å finne seg en jobb selv. I vår bedrift har det mange ganger troppet opp folk på kontoret med cv under armen og spurt etter sjefen. Ikke en eneste gang har en slik pådriver vært norsk. 1 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) Praksisplass er jo både positivt og negativt. Praksisplass blir man nødt til å ta uansett. Nekter du å ta imot praksisplass så nekter NAV å betale deg penger. Men ja det er i realiteten slavearbeid. Du arbeider 7,5 timer hver dag i 30 dager og får utbetalt 4900 kroner fra NAV. Så det er statlig slaveri satt i system. Kan du vise til at praksisplass gir så dårlig utbetalt som 21.77 kr pr time? En link? Dårlig lagt opp er det nå i alle fall. Det er stort tull at når en har muligheten til en praksisplass så blir en møtt med å måtte levere inn en hel haug med søknader, i stedet for å ha en liten "gulrot" å strekke seg etter. For det første blir en nødt til å vente på å få innvilget reisepenger, behandlingstid 14 dager. Det samme er det med husleie regner jeg med (behandlingstiden det tenkes på), hvis ikke lenger. Altså, en blir nødt til å legge ut reiseutgiftene av egen lomme. Mener selv at en er heldig når en har mulighet til å få dekket de nødvendigste utgiftene bare ved å være i aktivitet, men det er jo folk som får dette uten å være i aktivitet også. Har alltid hatt den tanken at de som er i aktivitet skulle hatt en liten symbolsk sum pr måned ekstra utbetalt i "lommepenger", f.eks 1000 kr. På en annen side er det folk som setter pris på at det er mulighet til å komme seg ut i aktivitet. Det er vel disse praksisplassene er beregnet på vil jeg tro. Vil en ikke ut i aktivitet er jo det noe helt annet. Da er det positivt at NAV legger litt press på de dette gjelder for å finne ut hvor skoen trykker? Det er vel bedre at en er ute i noen form for aktivitet i stedet for at en gror fast inne? Avklareringsbedrifter er ikke bra for folk på NAV å arbeide i. Jeg gikk i en og fikk etter på tips fra en som kunne jobbsøking om at jeg aldri måtte skrive opp avklareringsbedriften jeg jobbet i som erfaring på min CV, da dette var bedrifter som en arbeidsgiver gremmes av. Nei, la oss 100% arbeidsføre som har gått 10-15år uten arbeid få en sjanse med en lønn vi kan leve av. Selv valgte jeg å oppgi den og fikk den første jobben jeg søkte på. Hadde da en lønn på 450 000 kr. Slik jeg ser det er jo det bedre enn at jeg skulle valgt en praksisplass fordi ingen ville ha ansatt meg med hull i CV'en? Endret 15. mars 2017 av FranZe Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Problemet er at systemet ''straffer'' alle som ikke klarer å finne jobb selv. Hadde de vist skjønn hadde jo situasjonen vært en helt annen, men de må forholde seg til regelverket og som det er pr i dag så er det faktisk slik at bedrifter tjener store summer på å bruke nav-klienter som er i en klein situasjon. Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Problemet er at systemet ''straffer'' alle som ikke klarer å finne jobb selv. Hadde de vist skjønn hadde jo situasjonen vært en helt annen, men de må forholde seg til regelverket og som det er pr i dag så er det faktisk slik at bedrifter tjener store summer på å bruke nav-klienter som er i en klein situasjon. Hvor mye tjener bedriftene for å ha en på praksisplass? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Nav betaler deres lønn, de får omtrent gratis arbeidskraft. Hva tror du? 1 Lenke til kommentar
Motstandpolitiker Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) Praksisplass er jo både positivt og negativt. Praksisplass blir man nødt til å ta uansett. Nekter du å ta imot praksisplass så nekter NAV å betale deg penger. Men ja det er i realiteten slavearbeid. Du arbeider 7,5 timer hver dag i 30 dager og får utbetalt 4900 kroner fra NAV. Så det er statlig slaveri satt i system. Kan du vise til at praksisplass gir så dårlig utbetalt som 21.77 kr pr time? En link? Det finnes ingen linker til dette. Kun personlig erfaring. Bli arbeidsledig i 2 år. Ta NAV kurs og du får høre at du må jobbe gratis .På NAV sier kursholderen alltid at du må jobbe gratis for å arbeidserfaring. De sier det rett og slett på nesten alle NAV kurs du tar. Gratis arbeid i praksisplass for arbeidserfaring er argumentet de alltid bruker på NAV kurs. Sannheten er at den arbeidserfaringen du får hjelper utrolig lite. Etter 2 år slavearbeid får du arbeidsavklaringspenger og du er ikke lengre arbeidsledig. Du faller rett og slett bort i statistikken. Det NAV driver med er ulovlig. Fordi det er kun syke mennesker som skal ha arbeidsavklaringspenger, men NAV setter friske mennesker i Arbeidsavklaringspenger for å få ned arbeidsledighets statistikken. Hvis du har registrert hos NAV i over 2 år og ikke klarer å finne jobb. Da får du automatisk Arbeidsavklaringspenger fra NAV. På denne måten blir arbeidsledighets statistikken i Norge veldig lavt. Du har tydeligvis ingen erfaring med NAV ettersom du spør link fra media. Endret 15. mars 2017 av Motstandpolitiker 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Kan du vise til at praksisplass gir så dårlig utbetalt som 21.77 kr pr time? En link?NAV legger ikke ut livsoppholdsatsene i de enkelte kommuner. Men det er mellom 4000 og 6000 i de fleste steder. Steder som Oslo har høyere sats. Her i Lillehammer ligger den i overkant av 5500 kr. Dagpengesatsen er omtrent det samme. En i praksisplass er, om ikke helsa tilsier noe annet, sysselsatt i 37,5 timer i uka. 5500 / 150 = 36,66 /t. Er du samboer så vil satsen være lavere. De under en viss alder vil også få mindre. Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) Praksisplass er jo både positivt og negativt. Praksisplass blir man nødt til å ta uansett. Nekter du å ta imot praksisplass så nekter NAV å betale deg penger. Men ja det er i realiteten slavearbeid. Du arbeider 7,5 timer hver dag i 30 dager og får utbetalt 4900 kroner fra NAV. Så det er statlig slaveri satt i system. Kan du vise til at praksisplass gir så dårlig utbetalt som 21.77 kr pr time? En link? Det finnes ingen linker til dette. Kun personlig erfaring. Bli arbeidsledig i 2 år. Ta NAV kurs og du får høre at du må jobbe gratis .På NAV sier kursholderen alltid at du må jobbe gratis for å arbeidserfaring. De sier det rett og slett på nesten alle NAV kurs du tar. Gratis arbeid i praksisplass for arbeidserfaring er argumentet de alltid bruker på NAV kurs. Sannheten er at den arbeidserfaringen du får hjelper utrolig lite. Etter 2 år slavearbeid får du arbeidsavklaringspenger og du er ikke lengre arbeidsledig. Du faller rett og slett bort i statistikken. Det NAV driver med er ulovlig. Fordi det er kun syke mennesker som skal ha arbeidsavklaringspenger, men NAV setter friske mennesker i Arbeidsavklaringspenger for å få ned arbeidsledighets statistikken. Hvis du har registrert hos NAV i over 2 år og ikke klarer å finne jobb. Da får du automatisk Arbeidsavklaringspenger fra NAV. På denne måten blir arbeidsledighets statistikken i Norge veldig lavt. Du har tydeligvis ingen erfaring med NAV ettersom du spør link fra media. Joda, har masse erfaring jeg. Har vært på kurs. Har vært på tiltak. Har vært på AAP lengere enn nødvendig. Men jeg spør deg om summen så vis meg dette er du snill. Det er jo bare ren svada du kommer med her, tall hentet ut fra luften. At NAV ikke er perfekt vet jo alle. Men det handler også om hva en selv er villig til. Nytter ikke skylde på systemet for at en ikke vil bidra med noe innsats selv. Dette er min mening og erfaring, selv om jeg er en av de som ikke har vært så flink til å bidra selv. Da har jeg meg selv å takke. Men nå er jeg heller ikke arbeidsfør lenger. Å gjett hva en kanskje må gå gjennom for å komme dit. Trenger ikke belære meg om NAV systemet for det kjenner jeg godt til. At NAV har vært i media pga AAP hva har det med praksisplass å gjøre? Endret 15. mars 2017 av FranZe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå