G Skrevet 1. september 2013 Rapporter Del Skrevet 1. september 2013 AAP er bare for en begrenset periode. Og jeg hadde nådd den grensen + grensen på forlengelse. Og siden jeg ikke hadde fått en ordinær jobb innen AAP var ferdig, så ble det over på uføretrygd. NAV sendte også en henvisning til fastlegen for en helsevurdering om jeg er arbeidsfør. Jeg ble tatt inn til en helsevurdering hos fastlegen. Fastlegen konkluderte med at jeg var ufør på det daværende tidspunktet, men forhåpentligvis midlertidig, pga mine store utfordringer med angst og moderat depresjon. Angst for offentlig transport, angst for privat kommersiell transport (drosje m.m), angst å være blant mennesker over lengre tid, må trekke meg tilbake ca hver 1.time (kommer an på hvor mange folk jeg er sammen med), (f.eks arbeidsplass, er dessverre ikke mulig å trekke seg tilbake på en arbeidsplass å samle krefter for et par/tre timer), Ingen motivasjon, da jeg føler (og følte) at jeg ikke fikk til noe, ikke passet inn, at kunnskapene mine ikke ble satt pris på, dårlig selvtillit, dårlig selvbilde. Å jobbe forsterket faktisk angsten og depresjonen, og jeg ble bare alt for stresset av det. Det hjalp heller ikke da jeg ble borte fra jobben, at NAV og arbeidsplassen presset på meg at jeg MÅTTE bli frisk, for å beholde plassen. Jeg VIL så klart jobbe, men når jeg sliter såpass med angst, og den bare sliter meg ut, slik at jeg ikke for gjort noe / ikke fokuserer på arbeidsoppgavene, men kun angsten, så er jeg ikke i stand til å jobbe. MEN forhåpentligvis i fremtiden har jeg "kommet meg" såpass at jeg er i stand til å jobbe igjen. Det er veldig trist at systemet og arbeidsmarkedet er så krevende som det er. Fordi det blir stillet urealistiske høye krav til mange kandidater. F.eks. som du forteller så kan du tydeligvis ikke bare trekke deg vekk og ha fornuftige porsjoner pauser som det passer din helsesituasjon. Dårlig eller lite imøtekommende tilrettelegging vil jeg si da. Du sier selv at du ønsker å jobbe. Det er en fin holdning, som du bare må holde fast ved. Jeg synes det er litt stilig at du har den holdningen, fordi det setter press på NAV til å finne et opplegg som passer. Tydeligvis så skjer ikke det for deg nå at NAV klarer å gjøre jobben sin. Det finnes jo noe medisiner, og jeg tipper du helt sikkert har prøvd noen allerede og det der. Men medisiner er ingen trylleformel. Har du spurt legen om du kan få delta i noe form for dagaktiviteter ved et distrikspsykiatrisk senter eller noe liknende? Det må jo ihvertfall være mye friere å forholde seg til enn et arbeidsforhold. Samtidig som du får stimulert behovet for sosialt samvære på dagtid når "alle" venner og familie er på jobb. Jeg har også forståelse for at det er tungt å komme seg ut når man er så langt nede i depresjon og sånt. Bare et forslag, og det er helt frivillig selvfølgelig (dagtilbud). Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 1. september 2013 Rapporter Del Skrevet 1. september 2013 Selvsagt er det et problem at flere blir uføre, men dersom det skyldes at det fødes flere barn så kan man vanskelig klandre NAV for det. Med mindre det er NAV-ansatte som får alle disse barna, selvsagt... Nå er jo økte barnetall strengt tatt positivt for landet. Men når befolkningen øker, så vil det også være flere som kan bli syke. Nå kjenner jeg ikke de faktiske tallene, så jeg vet ikke om det faktisk er slik. Linken til KarpeSkrotum snakker om et enkeltår, så det er vanskelig å lese noen trend ut av det. Geir Sa aldri noe om at det var nav sin feil. Det er en kombinasjon av feilslått politikk fra de sosialdemokratiske partiene som har regjert som reflekteres når vi har OECD's desidert høyeste andel i arbeidsfør alder utenfor arbeid. Altså, hvis det i 1987 blir født 80 000 barn hvorav 200 blir uføre i ung alder, og det i 1988 blir født 82 000 barn hvorav 201 blir uføre i ung alder; så har det blitt "rekordmange" uføre i 1988-kullet... Det er ikke bare antallet som er økende blant unge, det er andelen også. Så at du prøver å dysse ned det faktum at så mange unge ender opp uten jobb tar jeg som totalt useriøst. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. september 2013 Rapporter Del Skrevet 1. september 2013 Det er ikke bare antallet som er økende blant unge, det er andelen også. Så at du prøver å dysse ned det faktum at så mange unge ender opp uten jobb tar jeg som totalt useriøst. Da foreslår jeg at du tar en titt på tallene. En god, grundig, lang, koselig titt. I'll wait. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 1. september 2013 Rapporter Del Skrevet 1. september 2013 Da foreslår jeg at du tar en titt på tallene. En god, grundig, lang, koselig titt. I'll wait. "Av statsbudsjettet framgår det at regjeringen forventer at antallet uførepensjonister øker med om lag 6.600 fra høsten 2011 til høsten 2012. Det er mer enn endringene i befolkningens størrelse" Også greit å merke seg: "I løpet av en ettårsperiode fra i fjor til i år ble nesten én person uføretrygdet i timen. Økningen har vært særlig stor i aldersgruppen 18-39 år. I perioden fra 1. juni i fjor til samme dato i år fikk 7.666 nordmenn innvilget uføretrygd, viser tall fra Nav. Det er en økning på 132 prosent på ett år, skriver Vårt Land. Samfunnets utgifter til uføretrygd har økt jevnt i løpet av de sju årene med rødgrønn regjering. I 2005 ble det brukt nesten 49 milliarder kroner til uføre. I forslaget til statsbudsjett for neste år er tallet økt til 61 milliarder kroner. Videre viser tallene fra Nav at en tredel av de 7.666 nye uførepensjonistene fra i fjor til i år, var mellom 18 og 39 år." Men det er vel ikke noe problem for deg så lenge fødselsraten er høy Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. september 2013 Rapporter Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Og så sjekker du de ordentlige tallene. I'll be right here. Scratch that. Du fikk sjansen. Tudelu. Endret 1. september 2013 av krikkert Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 1. september 2013 Rapporter Del Skrevet 1. september 2013 Ja for alt handler jo om deg og dine tall, ikke virkeligheten. Men jeg skjønner deg godt, du jobber vel i staten og stemmer frem de som former dette landet til et trygdesamfunn. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. september 2013 Rapporter Del Skrevet 1. september 2013 Når man er tom for argumenter så går man på person. Godt jobba! 4 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 1. september 2013 Rapporter Del Skrevet 1. september 2013 Eller man går og gjemmer seg. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 2. september 2013 Rapporter Del Skrevet 2. september 2013 Og så sjekker du de ordentlige tallene. Ikke for å blande meg inn i diskusjonen, men det er vel vanlig kutyme at den som poengterer noe også viser til tallene, istedet for å bare prate tåkeprat 5 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. september 2013 Rapporter Del Skrevet 2. september 2013 Og så er vel ikke tidsfrister det mest konstruktive i debatter på offline forum som dette, spesielt ikke halv elleve på en søndags kveld. Det er riktig nok noen forumbrukere som tilsynelatende aldri sover, men det hender vel de spiser eller noe. Så strengt tatt har han vel fortsatt sjansen... Geir 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. september 2013 Rapporter Del Skrevet 5. september 2013 NAV må tåle frustrerte brukere sier pasientombudet og organisasjonen mental helse Syke blir fattige på statens stønad Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. november 2016 Rapporter Del Skrevet 27. november 2016 Fikk lyst til å svare på denne gamle tråden. Det provoserer meg veldig hvaslags holdninger folk har til dde som er på praksis gjennom NAV. Hvis man havner i en situasjon der man ikke får noe positiv respons på sine arbeids søknader, og dette er ikke nødvendigvis for at man er dårlig kandidat, men kanskje av noen andre årsaker: f.eks. 1.man mangler erfaring 2. mangler referanser 3. det er 10 stykker som er bedre enn deg som søker på jobben 4.du har hull i cv'n 5. Du har vært fraværene fra arbeid pga. sykdom men er nå frisk... , da er det naturlig at man spør om NAV kan hjelpe med å finne jobb. I en slik situasjon kan du fortsatt være en bra kandidat til jobb. NAV vil foteslå praksisplass eller arbeidssøkerkurs, eller begge deler, fordi det er det de kan foreslå. FORDI du har dårlig økonomi eller fodi NAV truer med å trekke støtten din takker du selvsagt ja til tilbudet. Hva skal man ellers gjøre? Man tenker kanskje at 30/50 kr i timen er bedre enn ingenting. Så går man på jobb 100% og gjør en så god jobb som mulig innen de timene man er på jobb, fordi man ønsker jobb eller en god referanse. Men arbeidsgiver har ingen plikt til å ansette deg, samme hvor god jobb du gjør.Det er jo alltid en tvil tilstede ettersom du kommer gjennom NAV, kanskje man kjøper katta i sekken? I tillegg koster det arbeidsgiver en del penger å ansette en person, så om de ikke egentlig har budjett eller er desperate etter en ny person er det heller usannsynlig de vil sette penger i å ansette deg som kommer fra NAV. Referanse får du som oftest. Så spørsmålet om det er slaveri? Ikke helt, men det er ikke langt i fra det finnes minstesatser for timelønn, og det er for en grunn. Hvis man utfører en jobb til en god standard hvorfor er det greit å betale en person 1/3 ? Det er uetisk i det minste. En jobb i dag er ikke enkelt å få, om du ikke er i slekt med noen som kan gi deg jobb eller om du for f.eks. fysiske grunner ikke kan jobbe med enkelte jobber. De som har jobber er ikke alle perfekte heller, men forventningene til nyansatte er at de skal være det. Hvis noen kritiserer at man må ha hjelp av NAV at man ikke har jobb og må på praksis for luselønn, så spør om de kan gi deg jobb. Hvis svaret er nei, så bør de holde munn da. Om arbeidgivere kvier seg for å ansette folk som kommer gjennom NAV, er det da slik at folk som sliter med å komme i jobb bør advares mot å ta kontakt med NAV for å slippe unna videre stigmatisering? Noen her på tråden skrev at 75% av de som er på prasis gjennom NAV hos de får jobb. Dette må være en meget spesiell bedrift i såfall som har gode etiske rettingslinjer. Mange bedrifter utnytter muligheten for gratis arbeidskraft. Anonymous poster hash: 73026...508 3 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. november 2016 Rapporter Del Skrevet 27. november 2016 de 30-50kr i timen, dette er vel i tillegg til det man får av NAV fra før? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 27. november 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. november 2016 Nei. Det er det man får. Det skal sies at man kan ha krav på dekt husleie gjennom sosialen, men det er ingen garanti. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. november 2016 Rapporter Del Skrevet 27. november 2016 Er selv en av de som kun får ca. 50 kr i timen pluss busskort ? bor gratis ( da mannen min må betale nesten alle regninger frem til jeg en dag forhåpentligvis kommer i jobb).Poenget er at det er vel ikke greit å få en tredjedel av minstelønn i mange måneder hvis man jobber 100 % og bidrar til samfunn/bedrift uten noe som helst garanti om jobb. Er det noen virkelig som noen tror at det finnes mennesker som foretrekker 30/50 kr i timen fremfor en vanlig lønn?? Å klage over at skattebetalerene betaler blir heller ikke helt rett, man er jo ute og bidrar, så å si gratis, på samme måte som hvem som helst annen. NAV betaler, men dette er bra for økonomien til bedriftene! Systemet med praksisplass bør endres, greit nok å få luselønn i en meget kort periode, men bedrifter bør ikke få lov til å ha folk på praksis om de ikke kan skriftlig løfte til NAV at de kan gi vedkommende arbeid i minst 50% stilling om vedkommende fyller kravene. Hvis det var slik så ville bedrifter ikke ha mulighet til utnyttelse, og flere vil komme i arbeid. Anonymous poster hash: 73026...508 Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 28. november 2016 Rapporter Del Skrevet 28. november 2016 (endret) Jeg mistenker at problemer ikke nødvendigvis er de lave satsene man blir tilbudt, men måten det får potensielle arbeidsgivere til å utnytte arbeidstakere de får via NAV. Å jobbe for luselønn en periode ville føltes mye bedre om man hadde en god sjans for å få fast jobb etterpå. Slik som det er nå tjener bedrifter på å ikke ansette folk de har hatt hos seg gjennom denne ordningen, siden det er mye billigere å få en ny person via NAV de kan tilby 1/3 av lønnen. Redigert etter tilbakemelding under. Poenget er uansett det samme Endret 28. november 2016 av Vegard# Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 28. november 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. november 2016 Bedriftene betaler ikke lønn til de som er der på NAV-praksis. Noen får faktisk betalt for å utnytte folk. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. november 2016 Rapporter Del Skrevet 28. november 2016 Fra 1.1.16 utløser ikke arbeidstrening rett til tilskudd for arrangør. Frem til 31.12.15 (og etter dette hvis det var truffet tiltaksvedtak før 31.12.15) fikk man 1590,- kr per måned, noe som tilsvarer cirka 3 timers arbeid alt inklusive. 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 6. mars 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2017 NAV slår til igjen. http://www.tv2.no/nyheter/8973718/ Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 6. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2017 Jeg synes det er bra det settes krav til folk som får støtte fra NAV. Mange har et reelt behov men det er ganske mange snyltere som går på NAV også. Hvorfor det? Folk har faktisk betalt skatt for denne tjenesten. Hvis man mister jobben eller liknende og har betalt skatt i 10 år, så blir det litt tåpelig at man skal tvinges til en irrelevant aktivitet mens man leter etter ny jobb.. Eller hva? Du mener det er ok, hvis DU mister jobben at du skal jobbe som søppelsorterer for 20 kr timen etter NAVs eget velbefinnende frem til du finner jobb? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå