Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

NAV - slavedrift satt i system?

Dragen

Anbefalte innlegg

Kiwi, Rema og Nille er flittige brukere av gratis arbeidskraft gjennom NAV.

Det er nok lett å se det sånn.

Jeg ser på det som en øvelse for de som trenger arbeidserfaring, og noe som kan hjelpe dem videre i arbeidslivet.

Mest av alt en mulighet til å vise seg frem.

Den norske arbeidstaker har for mange rettigheter, syter for mye og skal ha for mye betalt. Han er dyr å ha i arbeid og han er lat.

Så de organiserte har ødelagt for oss alle ved å lage grobunn for utallige bemanningsbyråer som flår arbeideren fordi bedrifter ikke lenger ser verdien av å direkte ansatte samt å prosjektansette billig arbeidskraft fra utlandet.

De kjøper seg fri fra ansvaret en norsk arbeidstaker krever.

Når man får foten inn i en bedrift får man MULIGHETEN til å vise sjefen at du kan utmerke deg, stå på og være verdt en ansettelse. Da får du en god attest og et springbrett til en ny og bedre jobb.

Dette er det du får GRATIS av nav i et land hvor de ansatte klarer å gi bedriftledelsen forbud mot å entre sin egen fabrikk.

Det koster penger å utstyre og lære opp en arbeider. En ny arbeider er i mange yrker nær ubrukelig det første halve året.

Klart bedrifter trenger en motivasjon til å ta inn og teste folk som potensielt ikke har initiativ nok til å på egenhånd få seg jobb.

Også selvsagt at noen vil prøve å utnytte systemet, men slik vil det være uansett.

Personlig synes jeg at de som ikke jobber burde møte opp og få utlevert brødskiver isteden for stønad ditt og støtte datt.

Da kunne skattene gått ned og man kunne spart penger til det regner uten å bekymre seg for alle som utnytter naiviteten til sosialistene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, hun mener at vi ikke skal straffe folk når de ikke kan jobbe. Og vi kan ikke straffe folk som ikke har ordinært ansettelsesforhold.

Hun skrev det som kommentar til at jeg sa det ikke skal lønne seg å gå på NAV - da ender vi opp med at folk ikke får råd til å jobbe

Hva mener du egentlig med å straffe folk som ikke jobber? Det virker som at du mener de som ikke jobber skal ha like mye penger som de som gjør det. Og at NAV skal finansiere hus, bil, hytte, båt, bil nr 2, fritidsaktiviteter, ferier og så videre, for det er jo en straff at de som ikke arbeider ikke skal ha råd til dette? 

Det er ikke meningen å misforstå deg men jeg får inntrykk av at du og Buffy mener det er urettferdig at noen skal jobbe og få mer penger enn de som ikke jobber?

Er det vanskelig å lese?

Det jeg sier, er at man burde få ordentlig lønn når jobben man gjør er ordentlig. Hadde du godtatt å få en tredjedel av lønna di samtidig som du må gjøre samme arbeidsmengde? Nei? Så hvorfor skal andre det?

Det jeg vil ha er at folk som jobber får den lønna de har krav på. Sånn er det ikke når er i arbeidspraksis gjennom NAV.

Jeg har ikke sagt at folk ikke skal jobbe for pengene, tvert i mot. Jeg er for aktivitetsplikt når man hever stønader. Det jeg derimot ikke er for, er den grove utnyttelsen av folk NAV driver med.

Og det er ikke bare lønn det er snakk om. Folk i praksisplass har ikke rett til opptjening av feriepenger og pensjon. Og du er prisgitt en snill saksbehandler hvis du blir sengeliggende i noen dager.

Disse praksisplassene kommer som oftest med lovnader om høye sjanser om videre ansettelse når avtalen med NAV opphører. Men sjansene for ansettelse er knøttsmå. Dette er vanlig løgn, det er utrolig mange jobber ræva av seg når de hører skryt fra bedriften. Men så kommer siste møte mellom deg, NAV og bedrift. Og da passer du plutselig ikke inn i bedriften, eller du gjør plutselig en dårlig jobb.

Kombiner dette ballesparket med å være sliten og den lave inntekten, og hullet du allerede er i blir dypere.

NAV og bedrifter spekulerer i dette, fordi NAV får høyere budsjett jo flere de får ut i praksisplasser, og bedrifter får gratis arbeidskraft som ikke har samme beskyttelse som en ordinært ansatt.

Endret av Dragen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det vanskelig å lese?

Det jeg sier, er at man burde få ordentlig lønn når jobben man gjør er ordentlig. Hadde du godtatt å få en tredjedel av lønna di samtidig som du må gjøre samme arbeidsmengde? Nei? Så hvorfor skal andre det?

Det jeg vil ha er at folk som jobber får den lønna de har krav på. Sånn er det ikke når er i arbeidspraksis gjennom NAV.

Jeg har ikke sagt at folk ikke skal jobbe for pengene, tvert i mot. Jeg er for aktivitetsplikt når man hever stønader. Det jeg derimot ikke er for, er den grove utnyttelsen av folk NAV driver med.

Og det er ikke bare lønn det er snakk om. Folk i praksisplass har ikke rett til opptjening av feriepenger og pensjon. Og du er prisgitt en snill saksbehandler hvis du blir sengeliggende i noen dager.

Disse praksisplassene kommer som oftest med lovnader om høye sjanser om videre ansettelse når avtalen med NAV opphører. Men sjansene for ansettelse er knøttsmå. Dette er vanlig løgn, det er utrolig mange jobber ræva av seg når de hører skryt fra bedriften. Men så kommer siste møte mellom deg, NAV og bedrift. Og da passer du plutselig ikke inn i bedriften, eller du gjør plutselig en dårlig jobb.

Kombiner dette ballesparket med å være sliten og den lave inntekten, og hullet du allerede er i blir dypere.

NAV og bedrifter spekulerer i dette, fordi NAV får høyere budsjett jo flere de får ut i praksisplasser, og bedrifter får gratis arbeidskraft som ikke har samme beskyttelse som en ordinært ansatt.

Da ser jeg poenget ditt.

Enkelte vekterselskaper bruker vekterlærlinger, de går 2 år som "lærling" og får 1/3 av normal lønn. Jeg hørte fra en kar at regelverket sier at lærlinger alltid skal være på opplæring, altså ikke alene på jobb, men at vekterselskaper utnyttet de som billig arbeidskraft. Det er en form for sosial dumping.

Jeg tror det er hva du mener skjer her også? At bedrifter egentlig skulle ha ansatt noen i 100% stilling men heller spekulerer i billig arbeidskraft fra NAV?

Isåfall er jeg enig i at regelverket bør endres for å hindre dette slik at det blir lik lønn for likt arbeid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne tråden handler ikke om folk som hever stønad mens de er hjemme. Den handler om at NAV utnytter arbeidsledige.

Lønnsnivået til disse blir omtalt som sosialdumping når folk som polakker får det. Men det er visstnok ikke det samme når arbeidssøkere får det. Fordi de får jo arbeidserfaring.

Ja jeg forstår det. Min erfaring er at du havner i en spesiell gruppe hvis du får jobb gjennom nav. Da blir en på en måte annenrangs. Best er å skaffe seg jobb selv.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er hva du mener skjer her også? At bedrifter egentlig skulle ha ansatt noen i 100% stilling men heller spekulerer i billig arbeidskraft fra NAV?

Isåfall er jeg enig i at regelverket bør endres for å hindre dette slik at det blir lik lønn for likt arbeid.

Tror du noen hadde fått arbeidspraksis om bedriften måtte gi den i praksis full lønn og fulle rettigheter som en fast ansatt, i stedet for å finne en annen arbeidssøker som ikke var via arbeidspraksis?

Lenke til kommentar

Tror du noen hadde fått arbeidspraksis om bedriften måtte gi den i praksis full lønn og fulle rettigheter som en fast ansatt, i stedet for å finne en annen arbeidssøker som ikke var via arbeidspraksis?

Nei, men hvis de spekulerer i å bruke arbeidspraksis trenger de ikke faste ansatte.

Lenke til kommentar

Jeg har vært i arbeidspraksisen i 5 måneder nå, stått på hver dag dag. Stilt opp på kort varsel og 0 i fravær. 

Har ikke hørt en kjeft fra saksbehandleren min. Det var butikksjefen som pusha på at vi måtte få til et møte før tiltaket er ferdig. Så nå blir det møte til mandagen ang videre jobb og om det er muligheter for lønnstilskudd.

Er ganske spent på hva resultatet blir. 

Lenke til kommentar

Må nevnes at det var ei før meg som også var på samme tiltak som meg i samme butikk som nå har fått 80% stilling her.
Jeg prøver og se på det som at det kan være noe håp her.

Om det viser seg at jeg ikke blir lovet noen jobb, er det jo kjipt. Men da får jeg hvertfall fylt ut hullet i cv'en min så det blir lettere og finne noe på egenhånd :)

Får se hva dem sier på mandag, kan poste en update her da om det er interesant.

Er på Kiwi forresten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og løsningen er?

Edit: utenom å stoppe de som driver med slik utnyttelse, stopper man de er problemet fortsatt at man er i praksis uten full lønn og fulle rettigheter.

At de får en lønn av NAV man kan faktisk leve av og ha det OK mens man prøver seg på praksisplassen. Det hadde også gitt folk mer drivkraft for å gjøre det bra, når man får nesten ingenting for en måned med hardt arbeid hvor du må snu på hver eneste krone kan man miste piffen ganske fort.

Lenke til kommentar

At de får en lønn av NAV man kan faktisk leve av og ha det OK mens man prøver seg på praksisplassen. Det hadde også gitt folk mer drivkraft for å gjøre det bra, når man får nesten ingenting for en måned med hardt arbeid hvor du må snu på hver eneste krone kan man miste piffen ganske fort.

Ikke uenig i at det burde belønnes, men lik lønn og like rettigheter som ble sagt tror jeg ikke har noe for seg, mest pga arbeidsgivere da kommer til å trekke seg ut pga risiko og kostnad. Da blir det ikke arbeidspraksis der arbeidsgiver kan bruke tid og teste og lære opp noen men "fast ansettelse".
Lenke til kommentar
Er det vanskelig å lese?

Det er ikke verre å skaffe seg annet arbeid visst man ikke er fornøyd. Det er ikke en menneskerettighet å få sydd puter under armene av nav, samt få full lønn for aktiviteter som NAV pålegger.

Jævla bortskjemte nordmenn med "i-landsproblemer"....se på resten av verden!

Håper de klarer å stramme inn enda mer på NAV systemet, slik folk til slutt ikke har annet valg en å skjerpe seg\våkne opp.

Endret av Rusher
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rusher, jeg må si meg enig. Nordmenn må være verdens lateste og mest bortskjemte folkeslag, ingen gjør så lite og krever så mye.

Innstramminger må til for å oppfordre til innsats.

Mange som er syke bruker kroppen som søppelspann, de burde ta grep om livet og kostholdet sitt.

NAV burde innføre gulrotordning, du starter med lavest mulig utbetalinger men kan øke dette og bli belønnet om du gjør en innsats.

La oss si at du klarer å stå opp hver morgen, da får du belønning. Deltar du på kurs og aktiviteter får du belønning. Er du med på fellestreninger/turer får du belønning. Søker du på jobber får du belønning og så videre.

Systemet vi har i dag er laget av byråkrater ikke psykologer.

De som lager dataspill har skjønt dette for lenge siden og får folk hektet som fluer på fluepapir.

NAV må endre strategi, det skal ikke være en straff å ikke delta og bidra - det skal være en belønning om du gjør det - og helt frivillig.

I noen MMO-spill ble det laget begrensning på hvor lenge du kunne spille, karakteren ble svakere når du spilte for lenge.

Dette ble endret til en bonus når du spilte mindre etter klager fra spillerne, for eksempel "Rested" bonus fra World of warcraft.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...