J. Verlander Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Hei, jeg har en Derbi Atlantis Bullet Race som ikke vil starte hverken når det er vått eller kaldt. Den er original uten trim osv. (hvertfall i følge selger). Det er en 2004 modell som jeg ikke har hatt noen problemer med før, men den hadde noen riper i lakken da jeg kjøpte den. Har hatt den i ca. 3 år. før dette skjedde. Har også byttet batteri, tennplugg og bensinslange. Noen som vet hva som kan være feil? takk for svar edit: vil ikke starte hverken elektrisk eller med kick-start. Endret 28. august 2013 av J. Verlander Lenke til kommentar
CaptainHugo Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Det er tungvint, men du kan ta å sprøyte startgass i luftfilteret, sprut en liten sprut av det i luftfilteret. Så kickstart den, gjerne samtidig som du gasser på håndtaket. Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Startgass er ikke bra i lengden. Startgassen er så lettantennelig at gjenntatt bruk vil oppleves omtrendt på samme måte som tenningsbank, med andre ord antenner drivmiddelet før det skal og dette er en ekstra stor påkjenning på rådelager og veiv. Stempelet har heller ikkenoe godt av dette. Jeg ville ha renset luftfilteret Edit: Du sier den er 3 år gammel i ditt eie? og sannsynligvis eier før der også. Da har den nok godt av et stempelbytte Ville tippe dette er problemet ditt. Men sjekk luftfilter først Endret 28. august 2013 av Marinius Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Automatisk/elektrisk choke? Har sett flere scootere hvor denne ryker. Det er ikke stempelet som er problemet, med mindre den har vært skjært. Endret 28. august 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
J. Verlander Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 Automatisk/elektrisk choke? Har sett flere scootere hvor denne ryker. Det er ikke stempelet som er problemet, med mindre den har vært skjært. Ikke helt sikker på hva automatisk/elektrisk choke er, så kan desverre ikke svare på det. Startgass er ikke bra i lengden. Startgassen er så lettantennelig at gjenntatt bruk vil oppleves omtrendt på samme måte som tenningsbank, med andre ord antenner drivmiddelet før det skal og dette er en ekstra stor påkjenning på rådelager og veiv. Stempelet har heller ikkenoe godt av dette. Jeg ville ha renset luftfilteret Edit: Du sier den er 3 år gammel i ditt eie? og sannsynligvis eier før der også. Da har den nok godt av et stempelbytte Ville tippe dette er problemet ditt. Men sjekk luftfilter først Vanskelig å bytte stempel? Har aldri gjort det før, samme med luftfilter. Faktisk aldri skrudd på noen form for motor. Og er det dyrt å få det byttet på verksted? Takker for svar! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Når du starter motoren, drar du opp en spak eller et håndtak først? Hvis du ikke har noe slikt så har du automatisk choke. Hvis den da er gåen så vil du ikke få startet når motoren er kald. Det kan også være tennpluggen som er gåen. Det kan være luftfilteret, men jeg tviler. At stempelet skal være så utslitt at du ikke får starta er meget usansynlig. Da må det ha skjedd noe virkelig galt som at du har kjørt uten olje eller kjørt i sandstorm uten luftfilter. Edit: Luftfilteret er som regel veldig lett å sjekke hvis du vet hvor det sitter. Du ser fort om det er skittent eller ikke. Er det skum-filter kan du vaske det i vanlig såpevann, la det tørke 100% og så olje det inn med luftfilterolje igjen. Edit: Stempelbytte er vanskelig. Der må du vite hva du gjør. Og som sagt er det sjeldent nødvendig bortsett fra i ekstreme tilfeller. Endret 29. august 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
J. Verlander Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 Når du starter motoren, drar du opp en spak eller et håndtak først? Hvis du ikke har noe slikt så har du automatisk choke. Hvis den da er gåen så vil du ikke få startet når motoren er kald. Det kan også være tennpluggen som er gåen. Det kan være luftfilteret, men jeg tviler. At stempelet skal være så utslitt at du ikke får starta er meget usansynlig. Da må det ha skjedd noe virkelig galt som at du har kjørt uten olje eller kjørt i sandstorm uten luftfilter. Edit: Luftfilteret er som regel veldig lett å sjekke hvis du vet hvor det sitter. Du ser fort om det er skittent eller ikke. Er det skum-filter kan du vaske det i vanlig såpevann, la det tørke 100% og så olje det inn med luftfilterolje igjen. Edit: Stempelbytte er vanskelig. Der må du vite hva du gjør. Og som sagt er det sjeldent nødvendig bortsett fra i ekstreme tilfeller. Har automatisk choke da ja. Byttet tennplugg uten hell. Har også vasket luftfilteret med zalo og vann + luftfilterolje etter det hadde tørket. Den spinner fortsatt litt før den starter slik den gjorde før, har ikke kunnet teste i vått/kaldt vær enda, men antar at problemet fortsatt er der. Hvordan fikser man en automatisk choke? Takker for svar! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Det vanligste er å bare bytte choken. Hvis du har er rør eller en åpning inn til luftfilteret så kan du prøve å dekke for den med handa mens du prøver å starte. Starter den da er det garantert choken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå