Albert Andersson Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Fiskeørn i dag, også ... . Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Lisbeth Grendal Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Dette ligner verken en mygg, eller en sommerfugl. Dette ligner akkurat det det er, nemlig fiskeørn. Kjempeflott bilde Albert Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Jeg har også en del "hadde jeg bare vært litt nærmere" fuglebilder, men her har du jo fått med en del detaljer i fjærdrakten så det er jo et bilde jeg synes det er verdt å vise frem. Når det gjelder beskjæring så er det hva du selv synes er OK som må bestemme. Personlig liker jeg ikke å vise frem utsnitt som er beskåret så hardt at de må vises i 100%, men så har jeg heller ikke fullframe kamera som gjerne "tåler" litt hardere beskjæring enn crop-kameraer. Vet ikke hvordan du har behandlet dette bildet, men jeg synes det er overaskende tydelig støy til å være en D600 på ISO 500. Var det undereksponert originalt? En annen ting med så stor forstørrlese er at feilbrytning blir synlig og det er ganske lett å fikse i etterbehandling. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 28. august 2013 Forfatter Del Skrevet 28. august 2013 Dette ligner verken en mygg, eller en sommerfugl. Dette ligner akkurat det det er, nemlig fiskeørn. Kjempeflott bilde Albert Hei. Takk for oppmuntrende kommentar ! Vennlig hilsen Albert Andersson. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 28. august 2013 Forfatter Del Skrevet 28. august 2013 Jeg har også en del "hadde jeg bare vært litt nærmere" fuglebilder, men her har du jo fått med en del detaljer i fjærdrakten så det er jo et bilde jeg synes det er verdt å vise frem. Når det gjelder beskjæring så er det hva du selv synes er OK som må bestemme. Personlig liker jeg ikke å vise frem utsnitt som er beskåret så hardt at de må vises i 100%, men så har jeg heller ikke fullframe kamera som gjerne "tåler" litt hardere beskjæring enn crop-kameraer. Vet ikke hvordan du har behandlet dette bildet, men jeg synes det er overaskende tydelig støy til å være en D600 på ISO 500. Var det undereksponert originalt? En annen ting med så stor forstørrlese er at feilbrytning blir synlig og det er ganske lett å fikse i etterbehandling. Hei, og takk for fyldig og konstruktiv kommentar ! Bildet er tatt med Nikon D800 i DX-modus, som gir ca. 15 Mp. RAW-fila på 17,6Mb er beskåret til 730 Kb i det ferdige bildet. (fra 4800 x 3200 piksler til 1211 x 909 piksler). Med så vidt kraftig beskjæring / forstørring, vil vel også bildestøy og fargebrytningsfeil bli mer synlig ? Sigma 150-500 mm-objektivet på full tele gir en brennvidde på 750 mm. Kameraet var rettet om lag 60 grader opp mot en lys himmel, - (nokså nær Sola, også), og det er under slike forhold "color fringing" lett kan bli et problem, om jeg ikke husker feil. Jeg valgte å ikke bruke "Lens correction"-filteret i CS5, da jeg ikke fant en ferdig profil for Sigma'en. (Tidspress !!). Bildet er lysnet litt ("Brightness +10), og kontrasten er økt (+10), men det er ikke foretatt øvrig eksponeringskorreksjon. Vennlig hilsen Albert Andersson. . Lenke til kommentar
Spernes Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Jeg har også noen avstandsbilder av fiskeørn med 150-500, men ikke så bra som dette. Jeg syns det er flere faktorer som avgjør skarpheten når det blir lang avstand. Det skal ikke være mye dis i lufta før det slår ut og stativ er selvfølgelig også avgjørende. Beskjæringa blir en personlig vurdering. Jeg syns det ble bra, jeg! 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Bildet er tatt med Nikon D800 i DX-modus, som gir ca. 15 Mp. Leste helt klart og tydelig D600 før jeg svarte sist, men det er jo åpenbart feil når jeg ser en gang til. D800 har pikseltetthet nærmere et crop-kamera så da gjelder forsåvidt det jeg skrev om å vise bilder i 100% i litt større grad. Personlig liker jeg å forminske bildet litt og heller presentere et litt mindre, men tilsynelatende skarpere bildet. Ser at mange legger ut i full størrelse og det er åpenbart ikke noen riktig eller feil måte å gjøre dette på. Siden du har RAW og CS5 vil jeg anbefale å teste med linseprofilen og fjerning av feilbrytning (hvis profil finnes da, det finnes i hvert fall i CS6). Ingen garanti at det blir bedre, men det gjelder å prøve seg litt frem for å finne beste prosesseringen. Endret 28. august 2013 av se# Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 28. august 2013 Forfatter Del Skrevet 28. august 2013 Jeg har også noen avstandsbilder av fiskeørn med 150-500, men ikke så bra som dette. Jeg syns det er flere faktorer som avgjør skarpheten når det blir lang avstand. Det skal ikke være mye dis i lufta før det slår ut og stativ er selvfølgelig også avgjørende. Beskjæringa blir en personlig vurdering. Jeg syns det ble bra, jeg! Hei, JohSpe. Takk for hyggelig og nyttig kommentar, - det er fantastisk god hjelp i å få høre om andres erfaring når det gjelder faktorer som kan innvirke på resultatet av et fotoprosjekt,, - som f. eks. dis, stativkvalitet m. m. Heretter skal jeg i større grad forsøke å ta hensyn til værfaktorer ved planlegging / gjennomføring av fotoprosjekter. Tusen takk ! Vennlig hilsen Albert Andersson. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 28. august 2013 Forfatter Del Skrevet 28. august 2013 Bildet er tatt med Nikon D800 i DX-modus, som gir ca. 15 Mp. Leste helt klart og tydelig D600 før jeg svarte sist, men det er jo åpenbart feil når jeg ser en gang til. D800 har pikseltetthet nærmere et crop-kamera så da gjelder forsåvidt det jeg skrev om å vise bilder i 100% i litt større grad. Personlig liker jeg å forminske bildet litt og heller presentere et litt mindre, men tilsynelatende skarpere bildet. Ser at mange legger ut i full størrelse og det er åpenbart ikke noen riktig eller feil måte å gjøre dette på. Siden du har RAW og CS5 vil jeg anbefale å teste med linseprofilen og fjerning av feilbrytning (hvis profil finnes da, det finnes i hvert fall i CS6). Ingen garanti at det blir bedre, men det gjelder å prøve seg litt frem for å finne beste prosesseringen. Hei igjen, se# ! Takk for tips og gode råd, - du traff "spiker'n på hodet" når det gjelder anbefaling om vise et motiv i litt redusert format framfor å blåse det opp til det blir uklart ! Jeg bruker "Lens correction" så sjelden at jeg bruker svært lang tid på å oppnå et akseptabelt resultat de få gangene et bilde trenger slik forbedring. I dag hadde det vært fint å kunne foreta fargebrytningskorreksjon "on the fly", så nå skal jeg følge oppfordringen fra deg ! Tusen takk til deg også, se# ! Vennlig hilsen Albert Andersson. Lenke til kommentar
fotopoulsen Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Se der ja, der har du fått den fine fiskeørna på brikka igjen. Bilde bærer jo preeg av å være cropet mye. Skal ikke gjøre meg klok på dette, men jeg har jo forsøkt meg med dx crope i kameraet. Syntes ikke det var noen menig i det. Personlig liker jeg best å klippe bildet under redigering. Når man har hele 36 Mpx å ta av kan man jo klippe ganske kraftig. Det siger seg selv at når du bruker dx crop som gir ca 15 Mpx så er det ikke like mye igjen å crope på, før det syns på kvaliteten. Viss jeg tar bilde i fx mode, er det ikke er noe proble å klippe 50% Det er i alle fall min erfaring. Men det er jo litt etter smak og behag, og hvor høye krav man selv setter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg