Gå til innhold

Vil stoppe pirater fra å bruke 3D-skrivere

Anbefalte innlegg

Det er stort sett ingenting 3D printere kan lage for å hjelpe kriminelle, som de ikke allerede kunne lage på andre måter. Det er bare en mer nerdete måte å lage de på.

Vennligst les andres kommentarer i diskusjonen før du kommenterer. Dette har flere tatt opp og kommet med eksempler.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DRM på 3D printere vil utelukkende skape problemer for folk med ærlige hensikter. De som er kriminelle, har ingen problemer med å skaffe det de trenger. En smulet 3D printer fra utlandet så er vi i gang.

Det er bare å se på spill og film. Hvem er det som får problemene med DRM? Jo det de ærlige folka som har kjøpt produktet. Piratene har cracks og alt er uten problemer for dem...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og hus/bil nøkkler kan ikke bare kopieres helt uten videre, med mindre du kjenner noen som har en nøkkel kopi maskin og som ikke bryr seg om loven.

Eeeh, jo det kan de. Sist gang jeg kopierte en nøkkel så spurte ingen meg om det virkelig var min nøkkel jeg ville kopiere. Ingen legitimasjon heller. Betalte også kontant.

Er du kriminellt annlagt så kan du dra på en liten skomakerbutikk (Mange som driver med nøkkelkopiering som en bi-inntekt), de har gjerne ikke kamera i butikken.

Lenke til kommentar

Herlig jobb, og en av tingene jeg ser for meg at en 3d printer vil være veldig fin til.

Poenget mitt er bare at man må kjenne sine begrensinger. I deler som har med sikkerhet å gjøre er det krav til dokumentasjon på beregninger som er gjort for at man kan bruke delene. Printer man dem ut selv er det veldig vanskelig å vite om ting er godt nok.

Ville vært veldig skeptisk til å fly hvis man viste at flymekanikerne sitter med en 3d printer for å lage reservedeler.

Men etter hvert blir sikkert slike printere sertifisert for å lage gode nok deler, og da blir det selvfølgelig en annen sak.

Vel, det vil ALDRI skje at en privatperson med en 3d printer kan lage fly\bil\båt deler til folk.. Det skjer bare ikke.

Så si alt av deler til mekanisk utstyr blir "3d printet" idag, bare isteden for er det CNC, som fjerner fra en blokk istedet for at det er en maskin som spytter ut.

Så akkurat det der trenger du ikke bekymre deg for.. :)

Lenke til kommentar

Vel, det vil ALDRI skje at en privatperson med en 3d printer kan lage fly\bil\båt deler til folk.. Det skjer bare ikke.

Så si alt av deler til mekanisk utstyr blir "3d printet" idag, bare isteden for er det CNC, som fjerner fra en blokk istedet for at det er en maskin som spytter ut.

Så akkurat det der trenger du ikke bekymre deg for.. :)

Det er ikke helt uvanlig at profesjonelle bruker utstyr som er laget for privatmarkedet

Lenke til kommentar

3D skrivere er spennende, men jeg personlig tror at å tillate private å ha slike skrivere kommer til å bli en kjempe tabbe.

Er altfor mye skummelt kriminelle kan gjøre med disse.

Bare tenk på hvor mye galt man kan gjøre med en vanlig printer. Skrive ut falske sedler, falske dokumenter, falske sjekker og generelt mye skummelt.

Rart de ikke forbyr den for privatpersoner.

Litt forskjell å lage våpen på 3D skriver, enn falske sedler, dokumente og sjekker på vanlig skriver.

Jeg kan love dere at de som er såpass tungt kriminelle at de driver med våpen driter langt i slike 3D-printere. Det er så lett å få tak i "ekte" våpen at de helt klart kommer til å fortsette med det, fremfor å printe ut plastvåpen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Åh? Gjerne gi noen eksempler der mekaniske ting for bil\båt\fly som er laget for privatmarkedet er kjøpt inn av større firmaer.. :)

Jeg har sittet i en Cessna 206 som mistet propellen en gang. Boltene som var brukt var ikke av riktig metallkvalitet og fra ukjent bakgrunn.

Og hvorfor er dette bare større firmaer det handler om, er jo masse småfirmaer som driver service av bil/båt/fly. Er vel de som også oftere ikke har råd til de store investeringene og dermed kjøper enklere produkter.

Lenke til kommentar

Med en rask titt på dette forumet`s hjemme siden så ser jeg vel allerede et brudd på opphavsrettigheten. "Correct me if I`m wrong"

Apple har vel patent på et rektangel med avrundede hjørner, hvis jeg ikke husker feil. At det går an å faktisk få patent på det, er jo tragisk i seg selv.

Apple har ikke patent på triangel med avrundede hjørner. Høres ut som om du da kun har lest en overskrift fra en tabloid-avis om Apples patent på MacBook Airs Teardrop design.

macbookair_annotations_2.png

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Hjelpes, så mange rare kommentarer det finnes under slike artikler..

Plastmaterialet som er tilgjengelig for privat 3D-printing per dags dato, er ikke av det beste om man vil printe ut våpen der trykket kan være høyt. Derimot er det ikke så veldig vanskelig å printe ut deler som man kan bruke til å lage en sandleireform og støpe de delene man vil ha i metall.. Jern smelter ved litt over 1500 grader, og det er faktisk oppnåelig for dem som tar seg råd til oppfyringskostnadene.. På en annen side, om du er såpass ivrig på å lage ditt eget våpen, finnes det lettere og billigere alternativer.. :) Poenget mitt er at den som vil, får det til.. :)

Men, selve plasten som brukes per idag er vel heller ikke så viktig, vi skjønner alle at dette er bare begynnelsen på 3D-printing, og at ting vil skje ettersom tiden går. Det tar nok ikke så lang tid før vi kan bruke ekstremt sterkt og varmebestandig plastmateriale, eller for den saks skyld metaller og varierende legeringer i en 3D-printer.

Men per dags dato, vil du lettere kunne lage bedre våpen basert på ting du skaffer deg i nærmeste varehus, enn

gjennom en 3d-printer, derimot tror jeg ikke at det tar så lang tid før det blir motsatt..

Når det gjelder krutt, hylser og prosjektiler, er dette noe som ved enkelhet kan lages hjemme.. Krutt er faktisk lettere å lage enn en gjennomsnitlig middag.. Nå finnes det andre alternativer til krutt som er enda enklere å fremstille hjemme, og som er bedre..

DRM vil derimot være helt ubrukelig. Om det skulle vise seg at en DRM ville ha vært 100% uknekkelig, vil det ikke være verre enn å "gjemme" gjenstanden(e) i en eller annen unik konstruksjon, for så å fjerne det uønskede ekstramaterialet og sitte igjen med hovedgjenstanden. Dessuten er det jo faktisk mulig å lage sin egen 3D-printer som helt ser bort ifra alt som likner DRM fra starten av, det er fullt mulig å lage sin egen 3D-scanner, og det er fullt mulig å bruke 3D-programvare som aldeles ikke engang vet hva DRM er for noe...

Men i denne diskusjonen om #D-printing, glemmer vi ikke at det allerede finnes alternativer som er mye bedre enn dagens 3D-teknologi om man tenker på våpenproduskjon? Det er faktisk ikke vanskelig å lage seg en laserkutter, plasmakutter eller vannstrålekutter selv. Nå har jeg aldri forsøkt å lage en plasmakutter, men det tar et par timers tid til å lage en laserkutter billig, som enkelt kan kutte i tre og plast., må litt opp i wattstyrke om du skal kutte metaller..

Vannstrålekutter er faktisk såre enkelt, desto høyere trykk delene dine tåler, desto kraftigere materiale kan du kutte i..

Med andre ord, du kan lage stort sett det du vil, og du har ett batteri av mulige metoder tilgjengelig.. Det står på vilje og evne. Og en hobby er godt å ha..:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

3D skrivere er spennende, men jeg personlig tror at å tillate private å ha slike skrivere kommer til å bli en kjempe tabbe.

Er altfor mye skummelt kriminelle kan gjøre med disse.

ER du Frykt narkoman? Du jeg kan lage et dødelig ikke sporbart våpen på halve tiden av det dagens skrivere kan klare. Bare å bruke noen rør en liten tank fra hva som helst og en kompressor. En kran eller noen ventiler og whoops jeg kan skyte ihjel et par HW tilhengere. Men nå er ikke jeg hverken terrorist eller morder og dette var ingen trussel. Delene for dette finnes over alt på hvilken som helst VVS butikk over hele landet so come on? 3D skrivere skummelt? What a load of crap. At media vinklet 3D skriveren den veien de har gjort regnet jeg ut på forhånd at de ville komme til å gjøre da industrien skjelver og pengesystemet er under krampetrekninger nå, det går mot slutten og pengemakten stritter i mot men de er sjanseløse, bare gi det litt mere tid så vil resultatene av innovasjon som dette gi finalen til den saken. Bare et tidsspørsmål til at denne klodes teknologi kommer så langt at også mat kan kopieres med hjelp av atomkopiering og da er det good bye til pengesystemet og heldigvis for det. party party for meg om jeg lever den dag pengesystemet kollapser.

Tenker det ville vært på tide med å lage et super dødelig våpen hjemme på min metall dreiebenk og metall fres for så lage en eller annen skremsel video om det og sende videoen til VG, Dagbladet for å ta bort negativ media oppmerksomheten fra 3D skriveren for det er bare tull at man er noen farligere kriminell med en 3D skriver i hjemmet og jeg ønsker 3D skriveren velkommen og jeg anbefaler på det sterkeste at alle kjøper seg en fort som fan.

Lenke til kommentar

ER du Frykt narkoman? Du jeg kan lage et dødelig ikke sporbart våpen på halve tiden av det dagens skrivere kan klare. Bare å bruke noen rør en liten tank fra hva som helst og en kompressor. En kran eller noen ventiler og whoops jeg kan skyte ihjel et par HW tilhengere. Men nå er ikke jeg hverken terrorist eller morder og dette var ingen trussel. Delene for dette finnes over alt på hvilken som helst VVS butikk over hele landet so come on? 3D skrivere skummelt? What a load of crap. At media vinklet 3D skriveren den veien de har gjort regnet jeg ut på forhånd at de ville komme til å gjøre da industrien skjelver og pengesystemet er under krampetrekninger nå, det går mot slutten og pengemakten stritter i mot men de er sjanseløse, bare gi det litt mere tid så vil resultatene av innovasjon som dette gi finalen til den saken. Bare et tidsspørsmål til at denne klodes teknologi kommer så langt at også mat kan kopieres med hjelp av atomkopiering og da er det good bye til pengesystemet og heldigvis for det. party party for meg om jeg lever den dag pengesystemet kollapser.

Tenker det ville vært på tide med å lage et super dødelig våpen hjemme på min metall dreiebenk og metall fres for så lage en eller annen skremsel video om det og sende videoen til VG, Dagbladet for å ta bort negativ media oppmerksomheten fra 3D skriveren for det er bare tull at man er noen farligere kriminell med en 3D skriver i hjemmet og jeg ønsker 3D skriveren velkommen og jeg anbefaler på det sterkeste at alle kjøper seg en fort som fan.

Hehe, jeg humrer over det samme. Har virkelig folk sluttet å bruke iqen sin etter internett? Å lage et skytevåpen er latterlig enkelt, enten ved hjelp av luft eller krutt samlet fra nyttårsaften,hehe. Det er sannelig godt det ikke finnes for mange smarte kriminelle ;-)

Angående a5t pengesystemet kolapser, vel, du må nok vente legnere en din leve alder før dette skjer, selv om det lever på lånt tid

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Jeg kan love dere at de som er såpass tungt kriminelle at de driver med våpen driter langt i slike 3D-printere. Det er så lett å få tak i "ekte" våpen at de helt klart kommer til å fortsette med det, fremfor å printe ut plastvåpen.

Hvis du lett kan skaffe deg skytevåpen så må det være litt av et miljø du er i

Lenke til kommentar

Nei, det er mulig han bare bruker hodet. Å lage et "ekte" skytevåpen er meget lett. Tenk deg om. Rør,klinkekule,svartkrutt og sveiseapperat. Jeg regner med du kan tenke deg frem til hvordan man så lager et skytevåpen med 1 skudd som dreper et menneske uten problemer. De har altså alt du trenger på biltema og clas olson, samt at man må hamstre litt krutt på nyttårsaften

Du legger ut et oppskrift til hvordan man kan lage skytevåpen som kan ta livet av noen. Bruk hodet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...