AvidGamer Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Huff, ser mange reagerte på en agresivt og barnslig måte til kommentaren min. Skal forklare litt mer hva jeg meiner. Jeg sier ikke at vi skal ikke kunne benytte oss av 3D printere, men de burde kanskje vært mer kontroll over disse. F.eks, at du kan gå ut til en "butikk" og levere utskriftsjobben til, og betale en liten sum for jobben. Ikke verre en det. Og det fins verre ting en å lage pistol. F.eks. Kopi av nøkkler, kniver (som ikke blir oppdaget igjennom sikkerhetskontroller), kulehoder til patroner (som da ikke kan spores). Ja, fins nok mye mer. Selvfølgelig fins det mye flott vi kan gjøre med disse, reservedeler til ødlagte ting osv osvv, men som nevnt, jeg synes det brude vært mer kontroll over bruken. De forsøker med et form for DRM, men dette vil jo bli knekt samme dag. Dessuten blir det større fare for forfalskninger, og at folk lager kopibeskyttet gjendstander. Endret 29. august 2013 av AvidGamer Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 Nøkler kan kopieres i dag, kniver som ikke er i metall finnes i dag. Som med alle kraftige redskaper blir det lettere å gjøre også kriminelle ting, men det er sjeldent ulempene er større enn fordelene. AtW Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Nøkler kan kopieres i dag, kniver som ikke er i metall finnes i dag. Som med alle kraftige redskaper blir det lettere å gjøre også kriminelle ting, men det er sjeldent ulempene er større enn fordelene. AtW Jo, men med 3D printere vil alt dette blir lettere tilgjenglig for alle. Og hus/bil nøkkler kan ikke bare kopieres helt uten videre, med mindre du kjenner noen som har en nøkkel kopi maskin og som ikke bryr seg om loven. Jeg er fulstendig klar over at det fins MYE flott vi kan gjøre med 3D printere, er mye jeg kunne tenkt meg å selv bruke det til. Jeg sier ikke at den er bare for kriminelle. Just FYI. Endret 29. august 2013 av AvidGamer Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 3D skrivere er spennende, men jeg personlig tror at å tillate private å ha slike skrivere kommer til å bli en kjempe tabbe. Er altfor mye skummelt kriminelle kan gjøre med disse. Bare tenk på hvor mye galt man kan gjøre med en vanlig printer. Skrive ut falske sedler, falske dokumenter, falske sjekker og generelt mye skummelt.Rart de ikke forbyr den for privatpersoner. Har du prøvd å gjøre noe av dette? Det er nemlig umulig, da det er bygget inn "DRM" for penger i de fleste skrivere og scannere.... Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 Jeg er fulstendig klar over at det fins MYE flott vi kan gjøre med 3D printere, er mye jeg kunne tenkt meg å selv bruke det til. Jeg sier ikke at den er bare for kriminelle. Just FYI. Den første kommentaren din er kanskje det lammeste jeg har lest i hele min livhistorie. Hva annet skal vi begrense tilgangen til til NORMALE mennesker (og jeg regner med selskapene skal kunne styre dette i din ideologiske verden?)? Hva du skal bruke pcen din til (de HAR prøvd det...dvs de gjør det.) Bilen? DET har de også gjort forsøk på. Mobiltelefonen? Du har en malplasert tillit til systemet. De siste nyhetene om NSA og korrupsjoene i CNN burde vekke deg. Tragisk. Befolkningen burde ha makten over seg selv. Lenke til kommentar
rdavm Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 Jeg ser på dette som en positiv del av utviklingen til at mennesket kan gå bort fra pengesystemet. Ingenting per mitt syn kunne vært bedre en at man ikke trenger penger lengre. Penger er en begrensning og rot til all fanskap. 1 Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Er jo det som er så genialt med 3D printer.. Manglet selv noen vinkler for en stund tilbake, da tok jeg bare målene av en ordentlig en, brukte 2min i google sketchup, så hadde jeg en "klone" (...) Herlig jobb, og en av tingene jeg ser for meg at en 3d printer vil være veldig fin til. Poenget mitt er bare at man må kjenne sine begrensinger. I deler som har med sikkerhet å gjøre er det krav til dokumentasjon på beregninger som er gjort for at man kan bruke delene. Printer man dem ut selv er det veldig vanskelig å vite om ting er godt nok. Ville vært veldig skeptisk til å fly hvis man viste at flymekanikerne sitter med en 3d printer for å lage reservedeler. Men etter hvert blir sikkert slike printere sertifisert for å lage gode nok deler, og da blir det selvfølgelig en annen sak. Endret 29. august 2013 av bOMS Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 Jo, men med 3D printere vil alt dette blir lettere tilgjenglig for alle. Og hus/bil nøkkler kan ikke bare kopieres helt uten videre, med mindre du kjenner noen som har en nøkkel kopi maskin og som ikke bryr seg om loven. Jeg er fulstendig klar over at det fins MYE flott vi kan gjøre med 3D printere, er mye jeg kunne tenkt meg å selv bruke det til. Jeg sier ikke at den er bare for kriminelle. Just FYI. Akkurat som du må kjenne noen med en 3D-printer og som ikke bryr seg om loven? AtW 2 Lenke til kommentar
Andhar90 Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 3D skrivere er spennende, men jeg personlig tror at å tillate private å ha slike skrivere kommer til å bli en kjempe tabbe. Er altfor mye skummelt kriminelle kan gjøre med disse. Bare tenk på hvor mye galt man kan gjøre med en vanlig printer. Skrive ut falske sedler, falske dokumenter, falske sjekker og generelt mye skummelt.Rart de ikke forbyr den for privatpersoner. Litt forskjell å lage våpen på 3D skriver, enn falske sedler, dokumente og sjekker på vanlig skriver. Er jo lettere å lage et våpen av vanlige hus gjenstander?, i tillegg tar jo dette mye kortere tid. Lenke til kommentar
setpos Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 3D skrivere er spennende, men jeg personlig tror at å tillate private å ha slike skrivere kommer til å bli en kjempe tabbe. Er altfor mye skummelt kriminelle kan gjøre med disse. Tåpelig. Du kan si de samme om det meste. Ikke minst personbilen som er ansvarlig for massedrap på en laaangt større skala enn 3D-skrivere sannsynligvis kommer til. Men fordelene oppveier ulempene med enorm margin. Kjøkkenkniver er nok også høyt oppe på listen. Og sykler! Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 Bare tenk på hvor mye galt man kan gjøre med en vanlig printer. Skrive ut falske sedler, falske dokumenter, falske sjekker og generelt mye skummelt. Rart de ikke forbyr den for privatpersoner. Det er jo helt feil. Ikke mulig å lage sedler med vanlig printer. Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 Har du prøvd å gjøre noe av dette? Det er nemlig umulig, da det er bygget inn "DRM" for penger i de fleste skrivere og scannere.... Umulig faktisk... Merkelig at dette da er den ene DRM i verden som er 100% sikker, selv om det investeres millioner og milliarder på DRM andre steder, og de blir knekt i hytt og pine på nett. Jeg har faktisk kopiert ett signert dokument med egen skriver, det var meget enkelt. Det å redigere og lage ett falsk dokument, er jo bare 2-3 minutter i MS Paint, og skriveren min oppdager nok ikke det. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 Jeg synes egentlig et DRM-system for tegninger høres ut som en god idé. Dermed kan firmaer selge tegninger til privatpersoner uten at de enkelt kan sende tegningene til alle vennene sine. Dermed er det et større marked for å designe deler til privatmarkedet, og det kan bli større utvalg. For tegninger laget av privatpersoner vil det uansett finnes DRM-frie formater, så folk kan dele akkurat det de vil. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 Så... private er kriminelle... Godt tenkt det der du! Er jo ikke det jeg sa. Les om igjen er du grei. 1 Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 >Vi i hestekjerrenes landsforening vil stoppe salget av biler, da dette truer vår industri og levebrød. Kjipern. Tilpass eller dø ut. 4 Lenke til kommentar
lhz Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 3D skrivere er spennende, men jeg personlig tror at å tillate private å ha slike skrivere kommer til å bli en kjempe tabbe. Er altfor mye skummelt kriminelle kan gjøre med disse. Ja, for når man forbyr private å kjøpe slike skrivere så blir de jo helt utilgjengelig for kriminielle, siden det tross alt er forbudt! 2 Lenke til kommentar
RaaneHolmg Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 3D skrivere er spennende, men jeg personlig tror at å tillate private å ha slike skrivere kommer til å bli en kjempe tabbe. Er altfor mye skummelt kriminelle kan gjøre med disse. Det er stort sett ingenting 3D printere kan lage for å hjelpe kriminelle, som de ikke allerede kunne lage på andre måter. Det er bare en mer nerdete måte å lage de på. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 Umulig faktisk... Merkelig at dette da er den ene DRM i verden som er 100% sikker, selv om det investeres millioner og milliarder på DRM andre steder, og de blir knekt i hytt og pine på nett. Jeg har faktisk kopiert ett signert dokument med egen skriver, det var meget enkelt. Det å redigere og lage ett falsk dokument, er jo bare 2-3 minutter i MS Paint, og skriveren min oppdager nok ikke det. Ja, forfalskning er lett, men slik jeg forsto det, så er det innebygget i hardware at penger ikke skal gå ann å printe, eller scanne. Det var en på studiet mitt som skulle gjøre dette ifb med et prosjekt, og da måtte han få tak i en scanner fra tidlig 90 tall som ikke hadde de nye seddlene programert inn. Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 Og hus/bil nøkkler kan ikke bare kopieres helt uten videre, med mindre du kjenner noen som har en nøkkel kopi maskin og som ikke bryr seg om loven. Eneste nøkler som ikke kan kopieres av hvilken som helst som driver med slik er systemnøkler og noen spesial design, bilnøkler har en chip som også må kopieres. Dette blir sikker vanlig på andre låser snart. Om du kun er interesert i å bryte deg inn, stjele bilen eller lignende trenger du kun stjele nøkelen og stjele før vedkomende merker at den er borte. Er omtrent like enkelt som å ta den til en scanner og legge tilbake usett. Kort sagt et ikke ekisterende problem. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 29. august 2013 Rapporter Del Skrevet 29. august 2013 Eneste nøkler som ikke kan kopieres av hvilken som helst som driver med slik er systemnøkler og noen spesial design, bilnøkler har en chip som også må kopieres. Dette blir sikker vanlig på andre låser snart. Om du kun er interesert i å bryte deg inn, stjele bilen eller lignende trenger du kun stjele nøkelen og stjele før vedkomende merker at den er borte. Er omtrent like enkelt som å ta den til en scanner og legge tilbake usett. Kort sagt et ikke ekisterende problem. Systemnøkkler er da lette å kopiere, det er bare en vanlig nøkkel, og når det sies at "de ikke kan kopieres" så går det på låsesmedens moral og ikke noe annet. Var vell en ska i avisa for noen år siden der en huseier var sinna fordi en student leverte tilbake 1 orginal systemnøkkel og 3 kopier som hun hadde ordnet selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå