OHJohansen Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 Ønsker å stoppe fenomenet før det starter.Vil stoppe pirater fra å bruke 3D-skrivere Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 3D skrivere er spennende, men jeg personlig tror at å tillate private å ha slike skrivere kommer til å bli en kjempe tabbe. Er altfor mye skummelt kriminelle kan gjøre med disse. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Psykonaut Skrevet 28. august 2013 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 (endret) 3D skrivere er spennende, men jeg personlig tror at å tillate private å ha slike skrivere kommer til å bli en kjempe tabbe. Er altfor mye skummelt kriminelle kan gjøre med disse. Som hva da? Det er bare et formgivningsverktøy, akuratt som en dreiebenk eller et bor. Det er ikke en magisk innrettning som spytter ut bomber og pistoler. Forestiller man seg det så har man sett litt for mye på Star Trek. Du kan lage en del som inngår i et våpen, men du må fortsatt skaffe krutt, buestreng, sprengstoff eller hva enn som driver våpenet ditt og få det til å fungere sammen med plastdelene. Og ville ikke den delen da vært bedre å lage i noe annet enn lagdelt plast med en lei tendens til å knekke under belastning? Har du såpass ønske og fingerferdighet til å lage en farlig innrettning så er det ikke akuratt tilgangen eller mangelen på en 3D-printer som stopper deg. 3D-printere er nytt. Da blir det litt skummelt og mye refleksreaksjoner fra folk som overvurderer hva disse maskinene kan hjelpe en å lage. -------------------------------------------------------------------------- Når det gjelder artikelen så snakker de kun noe om filer tilbydd av selskaper. Har vanskelig for å se hvordan de skal få til DRM på filer laget av andre. Måler jeg opp en del og lager den i et CAD-program så er det ikke noe DRM eller sporing på den filen. Omtrent samtlige filer på Piratebay, Thingyverse eller hva enn er laget av private for hobbybruk. Skal printeren slå opp i en database over former hver gang man vil printe ut noe? "Feil#992: Du kan ikke printe ut denne formen. CrappyCovers.Inc har opphavsretten på denne fysiske formen." Opphavsretten til fysiske produkter vil havne på historiens skraphaug før eller siden. Man kan ikke putte tannkremen tilbake i tuben igjen. Restriktiv lovgivning eller sperrer vil omgås eller ignoreres. Det er som vann, det finner alltid en vei. Skal man opprettholde status quo når det gjelder opphavsrett, monopoler og markedsstrukturer i fremtiden så må det bli et totalovervåket samfunn. Fysiske grenser for konsum og produksjon vil uansett til slutt sette en stopper for hvordan ting gjøres i dag. Det vil ikke bli behagelig, men det kommer, uansett hvor mye man stikker hodet i sanden. Om det meste kan lages lokalt, til nærmest materialkostnad og ved behov så er det en bra ting for menneskeheten. Store lagere, mellomledd og produsenter vil gå dukken. Good riddance! Hva i alle dager skal man med store lagerbygg fulle av telefondeksler eller andre forbrukervarer, som atpåtil er fraktet dit fra andre siden av kloden? Endret 28. august 2013 av BlueShroom 46 Lenke til kommentar
Alkjeks Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 At de i det hele tatt orker. Er vel bare et tidsspørsmål fra DRM-en kommer ut til den knekkes. 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg Spoki0 Skrevet 28. august 2013 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 3D skrivere er spennende, men jeg personlig tror at å tillate private å ha slike skrivere kommer til å bli en kjempe tabbe. Er altfor mye skummelt kriminelle kan gjøre med disse. Bare tenk på hvor mye galt man kan gjøre med en vanlig printer. Skrive ut falske sedler, falske dokumenter, falske sjekker og generelt mye skummelt. Rart de ikke forbyr den for privatpersoner. 20 Lenke til kommentar
jendor1 Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 3D skrivere er spennende, men jeg personlig tror at å tillate private å ha slike skrivere kommer til å bli en kjempe tabbe. Er altfor mye skummelt kriminelle kan gjøre med disse. Bare tenk på hvor mye galt man kan gjøre med en vanlig printer. Skrive ut falske sedler, falske dokumenter, falske sjekker og generelt mye skummelt.Rart de ikke forbyr den for privatpersoner. Litt forskjell å lage våpen på 3D skriver, enn falske sedler, dokumente og sjekker på vanlig skriver. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 Og i ingen av forslagene - om det måtte være digital media eller hypotetiske tegninger til 3d skrivere - kan man lese billigere pris på originalvarene som en av metodene mot piratkopiering. Glem rettigheter, hele saken dreier seg kun rundt en ting: penger. 2 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 Litt forskjell å lage våpen på 3D skriver, enn falske sedler, dokumente og sjekker på vanlig skriver. Helt ærlig, så er jeg faktisk 100% sikker på at jeg kan mye enklere og mye 'bedre' lage et våpen etter en kort tur innom Biltema eller Clas Olshon, enn hva jeg kan gjøre med min egen 3D printer.. nei, jeg tror enhver politiker må få donert seg en low cost 3D printer som de kan leke seg litt med, så skal de se at det faktisk ikke er så farlig som de ønsker. 8 Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 hvis man har en orginal så er det ikke noe problem http://www.123dapp.com/ og med 3d-printerens fremskritt så kommer det til å dukke opp ett utall scannere med forskjellige funksjoner. Men synes det er lov å diskutere problemstillingen selv om man kommer frem til at det er upraktisk Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 Kjør på med DRM - det vil gjøre det heile bare enda mer populært at folk aldri lærer at slike ting ikke fungerer... De som knekker DRM er de samme ingeniører som lager DRM. men men idiotien når nye høyder... 1 Lenke til kommentar
dbass Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 Er det ikke bare å se etter ting som er blåe? Get it? Blåkopi Lenke til kommentar
Tornado78 Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Dette er jo bare idioti....... Hvis de tror at de skal greie å få bukt med dette tror jeg de har gapt over hele universet. Det er Komplett umulig å få til en sånn DRM koding, siden en har en utall varianter av filformater og forholde seg til, samt Knytinger til form og beliggenhet av geometri, Med en rask titt på dette forumet`s hjemme siden så ser jeg vel allerede et brudd på opphavsrettigheten. "Correct me if I`m wrong" Apple har vel patent på et rektangel med avrundede hjørner, hvis jeg ikke husker feil. At det går an å faktisk få patent på det, er jo tragisk i seg selv. Når det gjelder Kjernen til alt dette oppstyret så ligger vel den i antall artikler som har blitt skrevet om noen idioter som har greid å lage et våpen som til dels fungerer. IKKE .... om jeg hadde turt og avfyre den (Potensielle bomba) i min egen hånd. Når det gjelder printingen å dens materiale egenskaper så er dette heller dårlige greier, mest vanlige å bruke er ABS plast som har en flytegrense på typisk 40 Mpa (Mega Pascal). Disse legges lagvis på hverandrei lag av typisk 0,1 / 0,2mm , dette medfører at en ikke får en homogen masse i materialet, men heller en masse bruddanvisere i materialet, som vil fører til at det kan splintre under ffor høut trykk. Materialer (17-4PH, AISI 4340, 36CrNiMo4)som er vanligvis brukt i våpen har en flytegrense på 900 til 1300 Mpa, en beøhøver ikke være noe "Rakketforsker" for å skjønne at dette kan være en potensiell bombe. 3D-printing er ikke noe nytt, det som er nytt er at noen har greid å gjøre teknologien tilgjengelig for folk flest, før kostet en 3D-printer fra et par hundre tusen, og opp til flere milioner kroner. det du nå kan kjøpe får du vel helt ned i noen få tusenlapper. Men kvaliteten er der etter. 3D-printing er en flott greie for utvikling av ideer og Prototyper/produkter, og kan være med å løfte kreativiteten den har dåg noen bakdeler når det kommer til å lage produkter i form av selkost og pris, Men DRM for 3D-printere, da tror jeg en må gå opp igjen løypa på vanlige printere også, som nevn i innlegg ovenfor her. EDIT: Glemte å si: Den siste idioten er ennå ikke født!!!! Endret 28. august 2013 av Tornado78 Lenke til kommentar
Dundas Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 Er altfor mye skummelt kriminelle kan gjøre med disse. Seriøst? Da kan man i samme slengen forby kniver! Altfor mye skummelt kriminelle kan gjøre med dem! 4 Lenke til kommentar
jendor1 Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 Litt forskjell å lage våpen på 3D skriver, enn falske sedler, dokumente og sjekker på vanlig skriver. Helt ærlig, så er jeg faktisk 100% sikker på at jeg kan mye enklere og mye 'bedre' lage et våpen etter en kort tur innom Biltema eller Clas Olshon, enn hva jeg kan gjøre med min egen 3D printer.. nei, jeg tror enhver politiker må få donert seg en low cost 3D printer som de kan leke seg litt med, så skal de se at det faktisk ikke er så farlig som de ønsker. Ja du kan prøve å lage en pistol fra biltema og clas olshon deler. Hvordan har du tenkt å gjøre det da? 1 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 Litt forskjell å lage våpen på 3D skriver, enn falske sedler, dokumente og sjekker på vanlig skriver. Er vel dokumenter for blandt annet å gi noen fullmakt over økonomien din, det er jo surt om blir skrevet ut en falsk men troverdig kopi av. Skriver du ut penger og riktige dokumenter burde det da gå ann å anskeffe seg ett skikkelig våpen ved hjelp av en vanlig printer. Men poenget er da heller at du kan gjøre mye ulovlig med en vanlig printer, men å forby printer for enkeltpersoner i dag er vel rimelig utenkelig. Ellers finner du nok enkle bruksanvisninger på nett for hvordan å lage ett duganes våpen med metallrør og annet gøyt kjøpt på Biltema, disse tåler nok også betydelig mye mer enn det ett plastvåpen gjør. Så 3D printeren er ikke eneste løsningen på anskaffelse av alternative våpen som ikke kan spores noe særlig. Lenke til kommentar
xarum Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 Litt forskjell å lage våpen på 3D skriver, enn falske sedler, dokumente og sjekker på vanlig skriver. Helt ærlig, så er jeg faktisk 100% sikker på at jeg kan mye enklere og mye 'bedre' lage et våpen etter en kort tur innom Biltema eller Clas Olshon, enn hva jeg kan gjøre med min egen 3D printer.. nei, jeg tror enhver politiker må få donert seg en low cost 3D printer som de kan leke seg litt med, så skal de se at det faktisk ikke er så farlig som de ønsker. Ja du kan prøve å lage en pistol fra biltema og clas olshon deler. Hvordan har du tenkt å gjøre det da? http://www.youtube.com/watch?v=A8art8fsrYYdenne skulle vel holde Lenke til kommentar
Houdini Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 Litt forskjell å lage våpen på 3D skriver, enn falske sedler, dokumente og sjekker på vanlig skriver. Helt ærlig, så er jeg faktisk 100% sikker på at jeg kan mye enklere og mye 'bedre' lage et våpen etter en kort tur innom Biltema eller Clas Olshon, enn hva jeg kan gjøre med min egen 3D printer.. Jeg er også nyskjerrig på hvordan du skal lage et bedre våpen med clas ohlson deler. Jernrør og hammer? Hvordan skal du sikte med det? Du vet vel at inne i løpet til et våpen så er det veldig fine riller som får kulen til å spinne? Det gjør at den flyr mer nøyaktig. Disse rillene er mulig å lage med en 3d printer, men jeg klarer ikke å se for meg hvordan du skal klare å lage disse rillene inni clas ohlson delene dine. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 Du vet vel at inne i løpet til et våpen så er det veldig fine riller som får kulen til å spinne? Det gjør at den flyr mer nøyaktig. Disse rillene er mulig å lage med en 3d printer, men jeg klarer ikke å se for meg hvordan du skal klare å lage disse rillene inni clas ohlson delene dine. Men visste du at et våpen (pistol\gevær) trenger noe som heter krutt? Men jeg klarer ikke å se hvordan du skal printe det ut.. 1 Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 3D skrivere er spennende, men jeg personlig tror at å tillate private å ha slike skrivere kommer til å bli en kjempe tabbe. Er altfor mye skummelt kriminelle kan gjøre med disse. Bare tenk på hvor mye galt man kan gjøre med en vanlig printer. Skrive ut falske sedler, falske dokumenter, falske sjekker og generelt mye skummelt.Rart de ikke forbyr den for privatpersoner. Jup, lettere å gjøre alvorlig kriminalitet som dokumentfalsk med en god skriver. Scan dokumentet, gjør endringer og skriv ut, dette er temmelig vanlig. Den vanlige forbrytelsen folk vil gjøre med 3d printere vil være å skrive ut uliseniserte star wars og disney figurer. 1 Lenke til kommentar
jendor1 Skrevet 28. august 2013 Rapporter Del Skrevet 28. august 2013 Litt forskjell å lage våpen på 3D skriver, enn falske sedler, dokumente og sjekker på vanlig skriver. Helt ærlig, så er jeg faktisk 100% sikker på at jeg kan mye enklere og mye 'bedre' lage et våpen etter en kort tur innom Biltema eller Clas Olshon, enn hva jeg kan gjøre med min egen 3D printer.. nei, jeg tror enhver politiker må få donert seg en low cost 3D printer som de kan leke seg litt med, så skal de se at det faktisk ikke er så farlig som de ønsker. Ja du kan prøve å lage en pistol fra biltema og clas olshon deler. Hvordan har du tenkt å gjøre det da? http://www.youtube.com/watch?v=A8art8fsrYYdenne skulle vel holde Dette er da ikke på størrelse med en pistol?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå