Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lys på hovedkort, men ellers død.

Anbefalte innlegg

En aldrende Dell Dimension 5100 fra en del år tilbake fikset jeg opp så min mor kunne bruke den til div. gjøremål, men nå har den tatt kvelden. Min mor skulle skru den på her en dag, men det eneste som skjedde var at powerknappen står å blinker oransje. Så jeg tenkte jeg skulle ta en kikk på den.

Det eneste som hender, når den blir skrudd på/får tilkoblet strøm, er da powerknappen og en grønn lampe på hovedkortet som lyser.

Det jeg har prøvd så langt, er å bruke en annen strømforsyning, teste begge rambrikkene hver for seg, og koble ut det som ikke trengs for å få liv i PCen. (glemte å prøve uten harddisk når jeg tenker meg om).

Dette er prøvd, uten noen form for hell. Så jeg frykter nå at det er hovedkortet eller prosessoren som er gåen.

Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om du finner brukermanual for Dell, burde stå noe vettugt der. Antar at den ikke piper, er den koblet til? Mulig at skjermkortet er gåent. CPUen tviler jeg på er gåen, er som oftest det siste som ryker(sett bort fra ved O.C).

Skal gjøre ett forsøk på å finne en manual.

Maskinen piper ikke, eller lager noen lyd overhodet. Skjermkortet tviler jeg litt på at gåent, da dette var noe jeg byttet for en liten stund siden. Maskinen har fungert frem til nå.

Lenke til kommentar

Spinner vifter etc opp? Det grønne lyset på hovedkortet er 5V standby spenningen, så spenning får hovedkortet. Men vi har Dell PC'er på jobben, Optiplex modeller, og de eldre modellene hadde en feil, kondensatorer på hovedkortet gikk til helv... etter en stund og de var død regel rett. Mener å huske at 5V LED og power knappen lyste på dem også, men ikke noe annet.

Så sjekk om du ser noen kondensatorer som sveller opp i toppen, da er de kaputt.

post-179662-0-31268200-1377759812_thumb.jpeg

Ser slik ut hvis du ikke vet det.

Lenke til kommentar

Spinner vifter etc opp? Det grønne lyset på hovedkortet er 5V standby spenningen, så spenning får hovedkortet. Men vi har Dell PC'er på jobben, Optiplex modeller, og de eldre modellene hadde en feil, kondensatorer på hovedkortet gikk til helv... etter en stund og de var død regel rett. Mener å huske at 5V LED og power knappen lyste på dem også, men ikke noe annet.

Så sjekk om du ser noen kondensatorer som sveller opp i toppen, da er de kaputt.

attachicon.gifBusted capacitors.jpeg

Ser slik ut hvis du ikke vet det.

Sjekket dem nå, og jeg kan ikke si at det var noen som ikke var helt rette. Kan hende det var noen under plastikkboksen rundt prosessorkjøleren som jeg ikke så. Skal sjekke det etterpå.

Men vifter ol. er det null liv i, kun den standbylampa og powerknappen.

Lenke til kommentar

Høres ut som at det er hovedkort som er kaputt hvis du har prøvd med annen PSU. Skal ikke si dette for sikkert, men virker slik etter som PC'en ikke starter. Heller ingen vifter som spinner opp.

Det er det jeg tenker også, men jeg håper ikke på det.

Kansje et skudd i mørket?!.

Men har du prøvd å ta ut det runde batteriet på hk(Hard-reset av BIOS)?. Ta det ut når PCn er koblet fra strøm, vent 15sek så setter du det inn igjen.

Prøvde dette akkurat nå. Eneste forskjellen var at powerknappen blinket raskere enn den gjorde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...