steketermometer Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Skal kjøpe Mac, men er litt usikker på hvilken jeg skal velge. Tenkte først å gå for billigste Pro Retina modellen. Og tenker forsåvidt det enda. Men, så vidt jeg kan forstå så kommer det mest sannsynlig en oppdatert versjon av den ganske snart (oktober?). Greia er at jeg må egentlig ha maskinen så fort som overhodet mulig, da jeg skal bruke den til studier. Så da lurer jeg på, er det en veldig merkbar oppdatering som kommer nå? Eller vil det å kjøpe en Retina nå være omtrent like bra som den oppdaterte versjonen? (Innser at ingen kan si helt sikkert, men vil tro noen har en vis anelse iallefall.) Evt. skal jeg gå for den allerede oppdaterte Air? Innspill tas imot med stor takk Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Gå for macbook air du. Retina kommer med Haswell i løpet av høsten. Den oppdaterte versjonen vil ha bedre batteritid og litt bedre ytelse. Lenke til kommentar
steketermometer Skrevet 28. august 2013 Forfatter Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Gå for macbook air du. Retina kommer med Haswell i løpet av høsten. Den oppdaterte versjonen vil ha bedre batteritid og litt bedre ytelse. Oppdaget akkurat noe da jeg sammenlignet Air og Retina. Retina har HDMI port, noe jeg er veldig sugen på. Da jeg kunne tenkt meg koble opp MAC'en til Projektoren i kjelleren, for film og lignende. Eller er det noe adapter på Air man kan bruke, er det bra isåfall? Får jeg med både lyd og bilde like bra som om jeg skulle brukt HDMI porten på Retina modellen? EDIT: Ser at Air har nyere Trådløs nett standard? Mye forskjell på det egentlig? Så går jeg ut i fra at det ikke vil være noe problem for Air (om det finnes adapter til HDMI da), å levere Full HD som projektoren støtter? EDIT2: Er en Air kraftig nok? Ikke at jeg kommer til å gjøre så jævlig mye heftig oppgaver. Scenarioet: Nettleser med 10 faner (helt normalt for min del), spotify, word, excel (+ noen ganger photoshop/Logic Pro X eller ligende). Nå kommer sikkert kommentar: Men så lukk noe da? Kunne gjort det, men har som vane å ha alt oppe, og kommer ikke til å endre på det, da jeg gjør det på stasjonæren min nå. Så går det smooth selv med alt oppe? En Retina skal jo være litt kraftigere? Om jeg kan få respons ikveld hadde det vært mega kjekt, da jeg tenker å stikke å kjøpe imorgen. Endret 28. august 2013 av steketermometer Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Det finnes adaptere fra thunderbolt til både HDMI, VGA og DVI. Det skal nok funke helt fint. Den klarer fint å streame 1080p om det var det du mente. OBS. macbook air skjermen er IKKE full HD. Det går nok å ha oppe så mange programmer oppe på en gang, men da ville jeg ha kjøpt med 8GB RAM og om du har råd bør du kanskje vurdere i7 isteden for i5. En retina mac er jo selvfølgelig kraftigere p.g.a. at den stock har dobbelt så lye RAM og kraftigere CPU. Egentlig så er retina mac en macbook air med cpu-en til en vanlig pro og en overpriset, høyoppløst skjerm. Lenke til kommentar
spinkeljaevel Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Ganske sikker på at MacBook Airen er det beste valget for deg om du ikke vil vente på oppdatert Pro med Retina. Og som student får du 13" Air fra ca. 7.900,- gjennom Studenttorget. Endret 28. august 2013 av spinkeljaevel Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 jeg hadde forrige macbook air og den ble aldri noe merkbart tregere av å gjøre mye rart. Du får som sagt kjøpt thunderbolt-til-altmulig adaptere så du mangler nok ikke noe der. men så er det jo det at retina-skjermen er 100x deiligere enn skjermen på macbook air Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå