Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp meg! :(

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk en oppgave i dag på skolen. Jeg skal skrive hvilke verdigrunnlag en film bygger på!

Problemet mitt er... Jeg vet ikke hva det vil si...

Kan noen hjelpe meg? Evt. gi meg et eksempel?

<3

For det første så anbefaler jeg deg å velge en film du ønsker å skrive om i oppgaven. Deretter setter du opp en enkel problemstilling som omhandler oppgavebestillingen, som i dette tilfellet er hvilke verdigrunnlag en film bygger på. Da har du en god start på oppgaven.

Når du har gjort det som er nevnt ovenfor så anbefaler jeg deg å se filmen. Mens du ser filmen så prøv å tenke nøye gjennom hvilke temaer som blir tatt opp i filmen( hva er problemstillingen i filmen)og til sist men ikke minst, hva forfatteren(filmskaperen) prøver å fortelle deg(budskap). Da blir det lettere å drøfte hvilke verdigrunnlag som blir tatt opp i filmen. Det blir på en måte en analyse når det gjelder hvilke temaer(verdigrunnlag) som blir tatt opp.

Tilslutt så kan du kanskje skrive noe om virkemidler som blir brukt for å fremheve verdigrunnlaget som tas opp og også skrive en konklusjon/kort oppsummering. Nå vet jeg jo ikke hva hele oppgavebestillingen går ut på, men det handler vel om hvilke verdier som legges vekt på i filmen. Går også ut ifra at du skal skrive om verdigrunnlaget i én film. Derfor anbefaler jeg deg å velge en film som omhandler et seriøst tema, men enda bedre er det hvis du klarer å fortelle hva som er verdigrunnlaget i for eksempel Avatar( kun et eksempel).

Filmen Sitrontreet tar opp en ganske så seriøst tema, og verdigrunnlaget i denne filmen går vel ut på menneskerettigheter, hvordan mennesker behandles og hvordan verden kan tillate at noen mennesker behandles slik. Et annet eksempel er Hotel Rwanda. Så kan du tenke igjennom hvilken film du ønsker å fordype deg i.

Endret av Bassa.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...